دفاع های تاکتیکی و خنثی کردن آنها

دفاع های تاکتیکی و خنثی کردن آنها : دفاع های تاکتیکی احساسها را سرکوب می کنند؛ اما نقش عمده ی دفاع های تاکتیکی، ایجاد فاصله میان درمانگر و بیمار است. آنها مانعی در برابر صمیمیت عاطفی هستند. میان رایج ترین دفاع های تاکتیکی، می توان به کلمات پوشاننده، جداسازی، حاشیه پردازی، طفره رفتن، کلی گویی، سخنرانی غیرمستقیم یا فرضی، عقب نشینی،اندیشناکی و ابهام اشاره کرد.

کلمات پوشاننده:

وقتی ما از بیمار دعوت می کنیم تا احساسش را توصیف کند، او ممکن است به جای احساس های خود، مجموعه ای از کلمات را ابراز نماید. برای مثال،به جای این که بگوید که از رئیسش که در حضور جمع او را تحقیر و تمسخرکرده است خشمگین است، خواهد گفت که احساس پریشانی، آشفتگی، رنجش یا ناراحتی دارد. این کلمات، احساس واقعی او را پنهان می کنند کرد.

حاشیه پردازی:

ممکن است بیمار برای اجتناب از احساس، موضوع صحبت را عوض کند. این برخورد آزادانه و راحت با احساس ها نیست. بلکه، معاشرت نکردن و فاصله گرفتن از احساس هاست.

درمانگر: تو تعریف کردی که مشاجراتی با همسرت داشتی. آیا می تونی نمونه ای از این مشاجرات رو تعریف بکنید تا آن را بررسی کنیم؟

بیمار: خوب اول باید در مورد خاله هام به شما بگم (دفاع: حاشیه پردازی)

درمانگر: قبل از اینکه به خاله هات برسیم، یه مثال خاص از دعواهای تو باهمسرت رو بررسی کنیم (مسدود کردن دفاع)

 طفره رفتن :

برخی از بیماران، از دادن پاسخهای شفاف و روشن اجتناب می کنند و بنابراین،درمانگر نمی تواند تصویر شفافی از مشکلاتشان داشته باشد. به دفاع طفره رفتن در بیمار اشاره کنید.

درمانگر: شما اشاره کردید که مشاجرهای در محل کار داشتید.

بیمار: مطمئن نیستم که بگویم این مشاجره بود. شاید بیشتر یک عدم تفاهم یا بحث بوده باشد (دفاع: طفره رفتن).


درمانگر: ابتدا گفتید که یک مشاجره بود. بعد گفتی یک اختلاف بود وحالا می گویی سوءتفاهم بوده است. آیا متوجه هستی که چطور از دادن پاسخ شفاف اجتناب می کنی؟ (به دفاع اشاره کنید)

مرکز مشاوره احیا

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *