به گفته درمانگران اینها بهترین روش های درمانی برای PTSD از ترومای دوران کودکی هستند.

ترومای دوران کودکی به هر رویداد خطرناک، خشونت آمیز یا ترسناکی اشاره دارد که به عنوان تجربه نامطلوب دوران کودکی (ACE) نیز شناخته می شود، که در زندگی فرد قبل از سن 18 سالگی رخ می دهد. متأسفانه داشتن والدین مطلقه در ایالات متحده امری رایج است، جایی که طبق گزارش اداره خدمات بهداشت روانی و سوء مصرف مواد (SAMHSA) بیش از دو سوم کودکان در سن 16 سالگی حداقل یک رویداد آسیب زا را گزارش می کنند.

برای برخی از جوانان، مشکلات به همین جا ختم نمی شود. اشکال شدید تر آسیب های اولیه دوران کودکی – مانند سوء استفاده فیزیکی، سوء استفاده عاطفی، سوء استفاده جنسی و بی توجهی – می تواند منجر به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) در بزرگسالی شود. تحقیقات نشان می دهد که 15 درصد از دختران و 6 درصد از پسران پس از تجربه یک رویداد آسیب زا دچار PTSD می شوند. با این حال، بهبودی از آسیب های دوران کودکی امکان پذیر است. در اینجا، به گفته کارشناسان بالینی، به بررسی پنج روش درمانی برتر برای درمان PTSD از ترومای دوران کودکی می پردازیم.

بهترین درمان برای PTSD از ترومای دوران کودکی

خبر خوب این است که PTSD ناشی از آسیب های دوران کودکی را می توان به طور موثر با روان درمانی، دارو یا ترکیبی از این دو مدیریت کرد. درمان به نوجوانان و بزرگسالان جوان فرصتی برای تغییر شکل روایت پیرامون ترومای دوران کودکی خود می دهد. تجربه در افراد مختلف متفاوت خواهد بود، اما یک برنامه درمانی موثر PTSD به افراد آموزش می دهد که چگونه احساسات خود را تنظیم کنند، مهارت های مقابله ای را توسعه دهند و علائم کلی تروما و PTSD را کاهش دهند. در زیر، پنج نوع درمانی را که می توان برای مدیریت PTSD در بازماندگان ترومای دوران کودکی مورد استفاده قرار داد، مرور می کنیم.

1. درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی روان درمانی است که برای درمان طیف گسترده ای از علائم، شرایط و نگرانی های سلامت روان استفاده می شود. برای نوجوانان و بزرگسالان جوانی که برای غلبه بر آسیب های دوران کودکی یا PTSD تلاش می کنند، CBT می تواند به آنها یاد دهد که چگونه افکار منفی را به چالش بکشند، با احساسات ناراحت کننده کنار بیایند و اعتماد به نفس خود را بهبود بخشند.

2. درمان پردازش شناختی (CPT)

به گفته انجمن روانشناسی آمریکا، درمان پردازش شناختی (CPT) به طور خاص برای کمک به افراد در پردازش و مدیریت تروما ایجاد شده است. CPT یک درمان دستی تروما و شاخه ای از CBT است. مگان لدرمن، MA، مدیر برنامه‌ریزی بالینی LPC در چارلی هلث، توضیح داد که از ابزارهای CBT برای کمک به اصلاح تفکر تحریف‌شده که ریشه در تروما دارد، استفاده می‌کند. با یادگیری نحوه به چالش کشیدن باورهای غیرمفید، افراد فرصتی دارند تا دیدگاه خود را مجدداً تنظیم کنند تا تروما همچنان تأثیر منفی بر زندگی آنها نداشته باشد.

3. درمان شناختی رفتاری متمرکز بر تروما (TF-CBT)

درمان شناختی رفتاری متمرکز بر تروما (TF-CBT) یکی دیگر از روش های درمانی موثر برای کودکان، نوجوانان و نوجوانانی است که از تروما رنج می برند. این یک رویکرد مشارکتی برای مراقبت است که شامل کودک یا نوجوان، والدین یا سرپرست آنها و یک متخصص بهداشت روان است. با ترکیب رویکردهای درمانی مانند شناخت درمانی، رفتار درمانی، خانواده درمانی و نظریه دلبستگی، TF-CBT از خانواده ها حمایت می کند تا آنها برای رسیدگی، درک و غلبه بر تروما و اثرات آن تلاش می کنند. این می تواند به بهبود علائم خلقی، مهارت های اجتماعی، نگرانی های رفتاری، افکار منفی و حتی علائم فیزیکی مانند سردرد، بد خوابی و مشکلات معده کمک کند.

4. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت (PE)

مواجهه درمانی به نوجوانان و جوانان فرصتی می دهد تا به تدریج به ترس های خود در یک محیط امن و کنترل شده نزدیک شوند. ایده این است که با قرار دادن خود در معرض محرک‌های تروما، می‌توانید به تدریج ناراحتی مرتبط با آن خاطرات را کاهش دهید و یاد بگیرید که چگونه احساسات خود را در حرکت رو به جلو مدیریت کنید. اگرچه مواجهه درمانی ممکن است ترسناک به نظر برسد، تحقیقات نشان می دهد که در کاهش علائم افسردگی در کودکان و نوجوانان مبتلا به PTSD موثر است. در واقع، «هر تروما درمانی معتبر مستلزم سطحی از مواجهه است. لدرمن خاطرنشان کرد: تأکید بیشتر یا کمتر بسته به روش ساختاری است.

5. حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکت چشم (EMDR)

حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم (EMDR) نوع دیگری از درمان است که ممکن است به نوجوانان و جوانان مبتلا به PTSD کمک کند تا ترومای دوران کودکی را مدیریت کرده و بر آن غلبه کنند. EMDR از تکنیک های حرکت چشم، مانند حرکات رفت و برگشت، برای کمک به افراد در پردازش خاطرات، افکار و احساسات ناراحت کننده مربوط به تروما استفاده می کند.

تروما در مقابل PTSD

قبل از شروع درمان، ارزش درک تفاوت بین تروما و PTSD را دارد. تروما به عنوان پاسخ عاطفی به تجربه یا مشاهده رویدادهای ناراحت کننده زندگی تعریف می شود. تروما بر اساس شدت، مدت و تأثیر آن دسته بندی های مختلفی دارد. سوء استفاده در دوران کودکی اغلب به عنوان یک ترومای پیچیده در نظر گرفته می شود که به عنوان رویدادهای آسیب زا مکرر یا چندگانه تعریف می شود – مانند نادیده گرفته شدن در کودکی.

ضربه

PTSD

پاسخ عاطفی به تجربه یا مشاهده رویدادهای ناراحت کننده زندگی. دسته های مختلفی از تروما بر اساس شدت، مدت و تأثیر وجود دارد.

علائم و نشانه های رایج تروما در نوجوانان و جوانان عبارتند از:

اضطراب

افسردگی

احساس مزمن خشم یا گناه

تغییرات رفتاری

تغییرات تحصیلی

مشکل در خوابیدن

مشکل در غذا خوردن

مشکل در توجه

کناره گیری و گذراندن وقت به تنهایی

تثبیت رویداد آسیب زا

در حالی که تروما به عنوان یک واکنش عاطفی طبیعی به رویدادهای ناراحت کننده زندگی در نظر گرفته می شود، اما با تشخیص PTSD، یک وضعیت سلامت روان مزمن که به شدت بر عملکرد روزانه و کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد، متفاوت است. برای تشخیص PTSD، فرد باید علائم را برای بیش از یک ماه تجربه کند و علائم باید به اندازه‌ای شدید باشد که با جنبه‌های زندگی روزمره تداخل داشته باشد.

عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند بر تبدیل شدن تروما به PTSD تأثیر بگذارد، از جمله:

شدت تروما

آسیب های گذشته یا عوامل استرس زا

شرایط سلامت روان از قبل موجود

خلق و خوی کلی شما

دسترسی به حمایت از سلامت روان و سایر منابع

چرا درمان PTSD از ترومای دوران کودکی مهم است؟

به گفته کارشناسان، هنگامی که PTSD ناشی از ترومای دوران کودکی درمان نشود، می تواند پیامدهای سلامت روانی و جسمی طولانی مدت برای نوجوانان و بزرگسالان جوان داشته باشد. جوانان مبتلا به PTSD ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به اختلال هراس، افسردگی یا مشکلات مصرف مواد باشند.

یک نوجوان مرد در حال درمان مجازی روی تخت خود دراز می کشد. او در حال درمان PTSD از ترومای دوران کودکی است.

تجربه تروما همچنین ممکن است خطر خودکشی فرد را افزایش دهد، به ویژه برای کسانی که در دوران کودکی سوء استفاده یا آسیب جنسی را تجربه کرده اند. اگر افکار خودکشی را تجربه می‌کنید و فکر می‌کنید در خطر آسیب رساندن به خود هستید، این یک اورژانس سلامت روان است – می‌توانید با تماس 24/7 با The Suicide & Crisis Lifeline تماس بگیرید یا با 988 پیامک ارسال کنید یا با 911 تماس بگیرید یا به اورژانس بروید. برای مراقبت فوری

درمان PTSD و درمان تروما در

اگر فکر می کنید که ممکن است شما یا یک بزرگسال جوان در زندگی خود از اختلال استرس پس از سانحه یا ترومای حل نشده دوران کودکی رنج ببرید، چارلی هلث اینجاست تا به شما کمک کند.

برنامه مجازی فشرده سرپایی ما (IOP) درمان سلامت روان را برای نوجوانان، بزرگسالان جوان و خانواده‌هایی که با انواع مبارزات پیچیده سلامت روان، از جمله تروما و PTSD سروکار دارند، ارائه می‌کند. در برنامه درمانی آنلاین ما، شما با یک درمانگر آگاه تروما که نیازهای خاص شما را برآورده می کند، مطابقت خواهید داشت. همچنین با گروهی از همسالانتان ارتباط خواهید داشت که مبارزات و نگرانی های شما را درک می کنند و می توانند در خانواده درمانی شرکت کنند. چارلی هلث روش‌های مختلفی مانند درمان شناختی رفتاری متمرکز بر تروما و رویکرد رابطه‌ای در برنامه‌ریزی گروهی برای تروما را برای بهترین درمان هر فرد ترکیب می‌کند.

مقابله با علائم PTSD می تواند ترسناک باشد، اما ارتباط با تیمی از متخصصان سلامت روان دلسوز اولین گام در یادگیری نحوه درمان تروما است. این فرم کوتاه را پر کنید تا امروز سفر درمانی خود را شروع کنید.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *