CBT

درمان شناختی رفتاری یا CBT چیست؟

CBT

CBT: به طور خلاصه، درمان شناختی رفتاری (CBT) به شما کمک می کند تا یاد بگیرید افکار، احساسات و رفتارهای خود را تغییر دهید تا احساس بهتری داشته باشید. با هدف قرار دادن واکنش‌های خود به موقعیت‌ها، CBT می‌تواند به شما کمک کند در موقعیت‌های چالش‌برانگیز واکنش مؤثرتری نشان دهید و حتی یاد بگیرید زمانی که قادر به تغییر موقعیت‌های اطرافتان نیستید احساس بهتری داشته باشید.

هدف گرا

بر خلاف بسیاری از گفتار درمانی، درمان شناختی رفتاری یک درمان حل مسئله است که هدف آن کمک به شما در دستیابی به اهدافتان است. اهداف می توانند هر چیزی باشند، از یافتن شغل گرفته تا یافتن یک شریک عاشقانه تا کاهش احساس اضطراب یا افسردگی. هنگامی که به هدف خود رسیدید، شما و درمانگرتان به طور مشترک تصمیم می گیرید که آیا چیزی باقی مانده است که روی آن کار کنید یا به درمان پایان دهید.

حال متمرکز

درمان شناختی رفتاری معمولاً بر مشکلات کنونی و موقعیت‌های فعلی که ناراحت‌کننده هستند تمرکز می‌کند. این تمرکز اینجا و اکنون به شما امکان می دهد مشکلات فعلی را سریعتر و موثرتر حل کنید. شناسایی چالش‌های خاص و تمرکز بر روی آنها به شیوه‌ای منسجم و ساختاریافته منجر به دستیابی به دستاوردهای درمانی بیشتر و دستیابی به آنها در مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به گفتار درمانی سنتی می‌شود.

فعال

درمان شناختی رفتاری به شما و درمانگرتان نیاز دارد که به عنوان یک تیم کار کنید و برای حل مشکلات با هم همکاری کنید. به جای اینکه منتظر بمانید تا مشکلات پس از صحبت های مکرر هفته به هفته در مورد آنها بهبود یابد، می توانید نقش فعالی در درمان خود داشته باشید، با استفاده از تکالیف خودیاری و ابزارهای CBT بین جلسات برای سرعت بخشیدن به روند تغییر. هر جلسه بر شناسایی روش های متفاوت تفکر و حذف واکنش های ناخواسته متمرکز است.

مختصر

CBT یک درمان با زمان محدود است، به این معنی که زمانی که علائم را کاهش دهید و مهارت های لازم برای موفقیت را داشته باشید، درمان می تواند پایان یابد. این باعث می شود که CBT به طور قابل توجهی کوتاه تر از گفتار درمانی سنتی باشد که می تواند سال ها طول بکشد. بسیاری از افراد CBT را تنها پس از چند ماه درمان به پایان می‌رسانند. با این حال، همه در یک زمان کوتاه پیشرفت قابل توجهی ندارند. برخی از افراد ممکن است برای کاهش علائم و ایجاد تغییرات پایدار نیاز به درمان اضافی داشته باشند. کسانی که مشکلات روانی مزمن و جدی دارند ممکن است از شش ماه تا چندین سال به درمان نیاز داشته باشند. با این حال، حتی در این موارد CBT به طور کلی موثرتر و مدت زمان کمتری نسبت به گفتار درمانی سنتی دارد.

به خوبی تحقیق شده است

گسترده ترین روش درمانی موجود، بیش از 500 مطالعه اثربخشی CBT را برای بسیاری از مشکلات روانی و پزشکی نشان داده است. این یکی از معدود درمان هایی است که از نظر علمی اثربخشی آن ثابت شده است. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع مشکلاتی که می توان از CBT برای درمان استفاده کرد، این سایت را با استفاده از نوار پیمایش در بالا کاوش کنید. این پیوند را به نموداری که اثربخشی CBT را با سایر درمان‌ها مقایسه می‌کند، دنبال کنید.

حمایتی

ایجاد تغییرات بزرگ می تواند دشوار باشد. درمانگران رفتاری شناختی این موضوع را بسیار جدی می‌گیرند و با ارائه ابزارهای CBT در محیطی گرم و صمیمانه، به کمک به مشتری در طول این فرآیند با سرعت خود او اختصاص دارند. با تکیه بر پایه یک رابطه حمایتی، مشتریان احساس راحتی بیشتری می‌کنند که برای رسیدن به اهداف خود از منطقه امن خود خارج شوند.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *