درک ترومای دوران کودکی

تاثیر طولانی مدت ترومای دوران کودکی

ترومای حل نشده دوران کودکی می تواند به طرق مختلف در زمان های مختلف زندگی ظاهر شود. برخی از افراد به شدت از برخی الگوهای تفکر منفی یا رفتارهای مضر ناشی از دوران کودکی آگاه هستند که همچنان آنها را عقب نگه می دارد. برخی دیگر ممکن است از این موضوع غافل باشند که برخی از ناراحتی‌های کنونی و سایر مسائل مربوط به سلامت روان آنها ریشه در تجربیات دردناک دوران کودکی دارد.

چه تجربیاتی می تواند منجر به آسیب های دوران کودکی شود

آزار جسمی، جنسی، کلامی یا عاطفی

غفلت، از جمله غفلت عاطفی

والدینی که از اعتیاد یا سایر بیماری های روانی رنج می برند

مرگ یا بیماری یکی از والدین یا اعضای خانواده

سابقه مهاجرت یا پناهندگی

رابطه ضعیف والدین و فرزند

شاهد خشونت یا سوء استفاده

بلای طبیعی

تصادف ماشین

قلدری یا بدرفتاری در مدرسه

طلاق یا جدایی والدین

جابجایی ناگهانی یا ناخواسته

ترومای دوران کودکی چیست؟

کودکان نیازهای زیادی دارند و برای برآورده شدن بیشتر آنها به دیگران وابسته هستند. کودکان اغلب برای درک و برقراری ارتباط با نیازهای خود تلاش می کنند. به دلیل این عوامل و عوامل دیگر، کودکان اغلب نیازهایی دارند که برآورده نمی شوند. همچنین ممکن است والدین و مراقبان به دلایل مختلف شخصی، عاطفی روانی یا مالی، مایل نباشند یا نتوانند نیازهای کودک را برآورده کنند. علت هر چه باشد، نیازهای برآورده نشده می تواند منجر به احساس غفلت، رها شدن، تنهایی و ناراحتی شود. اینها می توانند الگوهایی از تفکر منفی و رفتارهای غیر مفید ایجاد کنند که در بزرگسالی نیز انجام می شود.

هنگامی که یک اتفاق بسیار آسیب زا برای کودک رخ می دهد ممکن است باعث ناراحتی یا درد غیرقابل تحمل شود. مغز می‌تواند به طرق مختلف برای محافظت از کودک در برابر آسیب، از جمله فراموش کردن رویدادها یا جنبه‌های آسیب، احساس جدایی، بی‌حسی یا پوچی، یا ایجاد اضطراب به ظاهر نامرتبط که حواس را از منشأ واقعی پریشانی منحرف می‌کند، واکنش نشان دهد. در این شرایط علائم بیماری روانی ممکن است ظاهر شود.

برخی از علائم رایج پس از ضربه چیست؟

افراد با سابقه ترومای دوران کودکی ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

علائم طیف وسیعی از بیماری های روانی، از جمله اضطراب، افسردگی، اختلال شخصیت یا گسستگی

اعتیاد، سوء مصرف یا سوء استفاده از مواد مخدر، از جمله الکل یا داروهای تجویزی

مشکلات روابط با شرکای عاشقانه، دوستان یا خانواده

مسائل مربوط به عزت نفس پایین، عدم احساس خود یا نارضایتی عمومی از زندگی

اشتغال ذهنی به خودآزاری، مرگ یا خودکشی

ترومای دوران کودکی معمولاً از تجربه نوعی سوء استفاده یا از دست دادن قابل توجه ناشی می شود. با این حال، برخی از اشکال دیگر تروما ممکن است کمتر آشکار باشند اما تاثیر کمتری ندارند. درک این نکته مهم است که تروما نیازی به یک رویداد تهدید کننده زندگی یا شرایط غیرعادی ندارد. سایر اشکال کمتر آشکار تروما از نظر تاریخی نادیده گرفته شده اند، اما به طور فزاینده ای در حال شناسایی هستند. در میان روانشناسان تشخیص فزاینده ای از تمایز بین ترومای “T بزرگ” و “T کوچک” وجود دارد. دیگران، مانند روانپزشک مارک اپستین، به طور گسترده در مورد “آسیب های زندگی روزمره” نوشته اند. صرف نظر از ماهیت یا شدت ترومای دوران کودکی شما، کمک در دسترس است.

روانشناسی چگونه می تواند به شما کمک کند

درمان روانشناختی می تواند به شما کمک کند تا احساسات دردناک مرتبط با تروما را درک کرده و تأیید کنید. بسته به طیف وسیعی از عوامل از جمله ماهیت تروما، علائم آن و واکنش شما به آنها، روش های درمانی مختلفی ممکن است اتخاذ شود. اینها شامل چندین درمان روانشناختی مبتنی بر شواهد مانند درمان شناختی رفتاری (CBT)، درمان پذیرش و تعهد (ACT)، رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)، درمان متمرکز بر راه حل و درمان بین فردی است.

هدف روان درمانی پردازش و به دست آوردن دیدگاه در مورد تروما، کاهش رفتارهای خود تخریبی، تقویت روابط و بهبود خودتنظیمی هیجانی است. این تغییرات می تواند به شما کمک کند تا آسیب های دوران کودکی را برطرف کنید و زندگی معنادارتری داشته باشید. روانشناسان بالینی بسیار ماهر و با تجربه در Seed Psychology متعهد هستند که به شما کمک کنند تا بر اثرات ماندگار آسیب های دوران کودکی غلبه کنید و رفاه و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

برای گرفتن وقت هم اکنون با ما تماس بگیرید.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *