پیامدهای تروماهای دوران کودکی

خواه آزار جسمی یا جنسی، غفلت عاطفی، بی خانمانی یا از دست دادن ناگهانی یکی از عزیزان، آسیب های دوران کودکی تأثیری ماندگار بر کودک و حتی بزرگسالی که در آن رشد می کنند، می گذارد. در حالی که هر فردی با تروما به طور متفاوتی برخورد می کند، برخی از علائم رایج وجود دارد که اکثر آنها تجربه می کنند. این شامل:

اضطراب (مخصوصاً اضطراب جدایی)

مشکل در خواب و افزایش کابوس

بازیگری کردن

از دست دادن اشتها

بد خلقی

به راحتی عصبانی یا پرخاشگر می شوند

افسردگی

انزوا

کناره گیری از دوستان و فعالیت های اجتماعی

مشکلات تمرکز

رفتارهای خودآزاری

3 رویکرد درمانی به ترومای دوران کودکی

همانطور که اشاره کردم، گزینه های درمانی وجود دارد که می تواند به کودکان کمک کند علائم خود را کاهش دهند و یاد بگیرند که چگونه با محرک ها کنار بیایند.

1. درمان پردازش شناختی (CPT)

درمان پردازش شناختی (CPT) به درمان شناختی رفتاری شناخته شده (CBT) مربوط می شود و برای بسیاری از درمانگران در هنگام پرداختن به اثرات PTSD یک درمان پیشرو است. با این رویکرد درمانی خاص، یک درمانگر به کودک یا بزرگسال کمک می کند تا تروما را پردازش کند و همچنین ابزارهایی را برای شناسایی و رسیدگی به تفکر منفی مرتبط با رویدادهای آسیب زا ارائه می دهد.

2. حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم (EMDR)

EMDR یک درمان موثر برای کمک به افراد برای پردازش تروما است. یک درمانگر مراجع را از طریق یک سری حرکات چشم تکراری هدایت می کند که به او کمک می کند تا خاطرات تروما را دوباره الگوبرداری کند. قبل از شروع حرکات چشم، درمانگر برای جمع‌آوری تاریخچه مراجع، ارزیابی و آماده‌سازی آنها وقت می‌گذارد تا حساسیت‌زدایی بهترین شانس را داشته باشد.

3. بازی درمانی

برای کودکان بسیار خردسالی که تروما را تجربه کرده‌اند، باز کردن و بیان افکار و احساسات خود می‌تواند ترسناک باشد. با استفاده از قدرت درمانی بازی، درمانگران به کودکان 3 ساله کمک می کنند تا از آسیب های خود عبور کنند.

اگر شما یا کسی که دوستش دارید در دوران کودکی دچار تروما شده است و می‌خواهید گزینه‌های درمانی را بررسی کنید، لطفاً با ما تماس بگیرید. ما می‌توانیم در مورد اینکه چگونه درمان می‌تواند به شما کمک کند تا درد را پشت سر بگذارید و بهترین زندگی خود را داشته باشید، بحث کنیم.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *