از دیدگاه علم روان شناسی چه چیزی روابط خواهران را منحصر به فرد می کند.

خواهر و برادرها طولانی ترین روابط را نشان می دهند، اما در روانشناسی از کمترین درک هستند.

تحقیقات جدید پویایی خواهر و برادر را در اوایل بزرگسالی ردیابی می کند تا پیوندهای منحصر به فرد خواهری را نشان دهد.

اگرچه ممکن است خواهر نداشته باشید، اما ارزش این را دارد که از یک همسال غیر عاشقانه حمایت عاطفی پیدا کنید.

از بین تمام روابط خانوادگی ممکن، آنهایی که خواهر و برادر دارند، نه تنها طولانی ترین، بلکه قوی ترین هستند. شما با برادر یا خواهر خود در اتحادیه ای متحد هستید که می تواند چندین دهه ادامه داشته باشد، بسیار طولانی تر از اتحادی که با یک دوست یا شریک عاشقانه وجود دارد. اگر خواهر یا برادر دارید، برای لحظه ای به تجربیات اولیه ای که امروز هر یک از شما را شکل داده اند فکر کنید. اگر خواهر یا برادر ندارید، در مورد رابطه ای که با پسرعموهای نزدیک یا دوستان خانوادگی دارید یا داشته اید فکر کنید.

از آنجایی که خواهر و برادرها برای اولین بار در جوانی با هم ملاقات می کنند، مسیرهای رشد آنها با سایر نقاط عطف اولیه کلیدی در هم آمیخته می شود. خواهر و برادر در تمام رویدادهای مهم زندگی کودکی و نوجوانی، از از دست دادن اولین دندان تا داشتن اولین شریک عاشقانه، با هم هستند. آنها همچنین می توانند اتحادی را برای محافظت از یکدیگر در برابر انواع شخصیت های کلیدی دیگر از جمله والدین، معلمان یا سایر بچه های محله تشکیل دهند.

علیرغم اهمیت آشکاری که خواهر و برادر برای یکدیگر دارند و می توانند داشته باشند، تحقیقات در این زمینه عملاً وجود ندارد. خوشبختانه، یک مطالعه جدید با رویکرد طولی (بلند مدت) بینش های ارزشمند جدیدی را در مورد این حوزه جذاب از پویایی خانواده ارائه می دهد.

تعریف عوامل کلیدی در روابط خواهر و برادر

به گفته سوزان مک‌هیل و همکارانش از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا (2024)، حتی با وجود برخی علاقه‌های روزافزون به این رشته، تعداد کمی هستند که از الگوهای خواهر و برادری در بزرگسالی پیروی می‌کنند. محققان ایالت پن از یک مطالعه موجود بر روی 201 خانواده که در سال‌های 1995-1996 آغاز شده بود، استفاده کردند و به مدت 18 سال در 9 بار آزمایش ادامه یافت. در ابتدای مطالعه، میانگین سنی اولین‌زاده‌ها 12 سال بود، یعنی حدود 18 ماه بزرگ‌تر از فرزندان دوم. جفت خواهر و برادر تقریباً به طور مساوی با جفت شدن جنسیت کودک تقسیم شدند. در پایان مطالعه، 61 خانواده باقی مانده بودند که میانگین سنی فرزندان اول 7/28 سال و فرزندان دوم 26 سال بود. در هر مرحله از آزمون، والدین آنها نیز شرکت کردند.

اگر خودتان یک خواهر و برادر بوده اید، احتمالاً می توانید حدس بزنید که متغیرهای کلیدی مورد علاقه، یعنی صمیمیت و تضاد چیست. به طور کلی، تحقیقات قبلی از این ایده عامیانه حمایت می کند که وقتی خواهر و برادر از درگیری مستقیم خود با یکدیگر در خانواده هسته ای فراتر می روند و به دنیا می روند، تعارض کاهش می یابد و صمیمیت افزایش می یابد. سوال پژوهشی که مطالعه را هدایت می‌کرد این بود که آیا می‌توان این الگوها را با زوج‌های جنسی خواهر و برادر و موقعیت خانوادگی پیش‌بینی کرد؟ نویسندگان همچنین تصمیم گرفتند معیارهای بیانی را در نظر بگیرند تا دریابند چگونه این عامل، معمولاً در زنان قوی‌تر است، ممکن است بر آشکار شدن الگوهای رابطه در طول زمان تأثیر بگذارد.

سیر روابط خواهر و برادر تا بزرگسالی

مک‌هیل و تیم همکارش با استفاده از روش‌های آماری که به آن‌ها اجازه می‌داد تغییرات درون صورت فلکی خانواده را بر روی متغیرهای تعارض و صمیمیت ترسیم کنند، با این مسائل پیچیده مقابله کردند. آن‌ها همچنین توانستند داده‌ها را به‌گونه‌ای جمع کنند که بتوانند یک «طراحی طولی شتاب‌دار» بسازند، به این معنی که به‌جای اینکه فقط ۹ سال در اختیار داشته باشند، بتوانند یک بازه زمانی تقریباً ۲۵ ساله (از ۷ تا ۳۱ سالگی) را به‌صورت آماری بسازند. .

اگر می‌خواهید ببینید که چگونه به متغیرهای اصلی خواهر و برادر آنها امتیاز می‌دهید، اگر تک فرزند هستید، رابطه خود را با خواهر یا برادر خود یا یکی دیگر از اعضای نزدیک خانواده خود رتبه‌بندی کنید. نمونه ای از سوال صمیمیت این بود که “چقدر احساسات یا رازهای درونی خود را با (خواهر و برادر) در میان می گذارید؟” برای درگیری، از خود بپرسید: «چقدر از خواهر/برادرت عصبانی یا عصبانی می‌شوی؟» هر یک از اینها در مقیاس 1 (اصلاً) تا 5 (خیلی زیاد) رتبه بندی می شوند. شرکت کنندگان همچنین گرمی و درگیری با فرزندان خود را با عباراتی مانند “من مشکلات و نگرانی های فرزندم را درک می کنم” (گرمی) و برای درگیری در زمینه هایی از جمله ظاهر، زندگی اجتماعی، سلامت، پول، رفتار/شخصیت و روابط خواهر و برادر ارزیابی کردند. . در نهایت، آیتم‌هایی که بیانگری را اندازه‌گیری می‌کنند از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا ویژگی‌هایی مانند حساسیت و مهربانی را ارزیابی کنند.

با توجه به بسیاری از ترکیبات احتمالی زوج‌های خواهر و برادر همراه با اقدامات والدین، تجزیه و تحلیل‌ها به درجه قابل توجهی از دقت نیاز داشتند. در نهایت، با استفاده از روش‌های پیچیده تحلیلی طولی، نویسندگان توانستند نه تنها الگوهای تغییر، بلکه متغیرهای ساختاری خانواده را که بر آن الگوها تأثیر می‌گذاشتند، ترسیم کنند. به طور کلی، یافته ها نشان داد، همانطور که نویسندگان پیش بینی کردند، صمیمیت افزایش می یابد و در تعارض کاهش می یابد، اما نه به صورت خطی مستقیم. صمیمیت در اوایل نوجوانی اندکی کاهش یافت و سپس به افزایش ادامه داد تا اینکه در اوایل بزرگسالی کاهش یافت. درگیری دقیقاً الگوی مخالف را نشان داد. پس از آن دوره نوجوانی – اوایل بزرگسالی، نقطه عطف مهمی بود.

با این حال، ماهیت این تغییرات در طول زمان، جنسیت دوتایی خواهر و برادر بود. برای خواهران نسبت به برادران، به خصوص در اواسط دهه 20، یک الگوی “منحنی” وجود داشت. علاوه بر این، زوج‌های خواهر و خواهر مثبت‌تر بودند و از یافته‌های قبلی حمایت می‌کردند که «خواهران ممکن است به عنوان چسبی باشند که زوج خواهر و برادر را حداقل تا بزرگسالی جوان نگه می‌دارد.» پس از آن، یک الگوی «بهینه‌سازی انتخابی» ایجاد می‌شود. نزدیکترین خواهران متوجه می شوند که باید توجه عاطفی خود را بین خانواده های خود و همچنین به کارشان تقسیم کنند.

با توجه به بیان عاطفی، یافته‌ها نقش زوج‌های خواهر و خواهر را که عموماً روابط مثبت‌تری داشتند، برجسته‌تر کرد. به گفته نویسندگان، یافته‌ها با تحقیقات قبلی که نشان می‌داد «شادی شریک زنانه است» همخوانی دارد.

صمیمیت والدین نسبت به خواهر و برادر خود بیشتر بر پویایی تعارض و صمیمیت تأثیر گذاشت. هنگامی که والدین صمیمیت بیشتری نسبت به فرزندان خود نشان می دادند، خواهر و برادرها نیز بهتر با هم کنار می آمدند و از «اهمیت پایدار روابط نزدیک با مادران» حمایت می کردند. بین خواهر و برادرها، گویی زمانی که جو روابط خانوادگی متشنج می شود، نیاز به ایجاد پیوندهای قوی تری دارند.

بیشترین بهره را از روابط خواهر و برادر خود ببرید

همانطور که از یافته ها می بینید، زمان ممکن است تا حدودی نزدیکی بین خواهر و برادرهای نزدیک را از بین ببرد، اما نه به دلیل کمبود عشق یا گرما. زندگی می تواند حتی بهترین زوج خواهر و خواهر را سد کند. ممکن است در حال حاضر بهترین دوست با خواهر خود نباشید (اگر خواهر هستید) اما به احتمال زیاد، با گذشت زمان، نتیجه نهایی از بین نخواهد رفت.

با توجه به تأثیر “شریک زن” گرما، نویسندگان به اجتماعی شدن به عنوان توضیحی به جای هر چیز ذاتی در مورد جنسیت بیولوژیکی روی می آورند. به نظر می رسد که “نقش ها و ایدئولوژی های جنسیتی” به اندازه وراثت یک احتمال است.

سوال واضحی که ممکن است بپرسید این است که آیا، اگر خواهر ندارید، سرنوشت زندگی شما فاقد یک بعد عاطفی کلیدی است؟ یافته ها نشان می دهد که کیفیت منحصر به فرد زوج خواهر و خواهر ممکن است ارزش تلاش برای دستیابی به سایر افراد در زندگی شما را داشته باشد. ممکن است اکنون بیش از حد مشغول باشید، اما با کاهش برخی از آن تعهداتی که جوانان را به خود مشغول می کند، ممکن است خواهران بتوانند به سطوح قبلی صمیمیت خود بازگردند.

اگر خواهر یا برادری داشته باشید که از او بیگانه شده اید چه؟ نگاه کردن به این نتایج ممکن است به شما در درک چگونگی تکامل این وضعیت کمک کند، و شاید چرا ارزش تلاش مجدد برای صمیمیت را داشته باشد.

به طور خلاصه، به نظر می رسد داشتن یک خواهر اگر خواهر هستید، پاداش های عاطفی منحصر به فردی را فراتر از سال های کودکی ارائه می دهد. پیدا کردن صمیمیت با افرادی که شریک عاشقانه شما نیستند ممکن است این پاداش ها را در طول مسیر زندگی شما به ارمغان بیاورد.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *