استعدادهای درخشان و مشکلات اجتماعی

هفت راهکار برای جلوگیری از تکبر، ایده‌آل گرایی و ناشکیبایی در افراد باهوش
مژگان عطار. کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
مشکلات اجتماعی بچه‌هایی که باهوش تلقی می‌شوند، شبیه دیگران نیست. برخی مشکلات وجود دارد که به دلیل باهوش بودن به وجود می‌آید.
تکبر و غرور
یک کلیشه رایج در مورد افراد باهوش این است که آن‌ها خود را بالاتر از دیگران می‌بینند. جالب‌توجه است که بسیاری از بچه‌هایی که برچسب باهوش بودن را می‌خورند، نگران‌اند که به‌اندازه‌ای که دیگران فکر می‌کنند هوشمند عمل کنند. بسیاری از آن‌ها حس می‌کنند تنها زمانی ارزشمندند که باهوش به نظر بیایند و نیاز دارند که این موضوع را به‌صورت مداوم اثبات کنند. آن‌ها در قبول اشتباهاتشان به مشکل می‌خورند و زمانی که موضوعی را به‌سرعت متوجه نشوند دچار شرمساری می‌شوند که این شرمساری خود را به گونه‌های مختلفی مثل سرزنش کردن دیگران، ناشکیبایی و دلخوری نشان می‌دهد. تمامی این حالات از دید سایرین تظاهراتی از تکبر می‌باشند.
دلیل دیگری که این افراد مغرور به نظر می‌آیند این است که افراد باهوش که در مورد یادگیری مشتاق‌اند، فرض می‌کنند دیگران نیز دوست دارند از اشتباهات خود، آگاه باشند. این می‌تواند در ارتباط با همسالانی که تمایل ندارند بچه‌های دیگر به مشکلاتشان پی ببرند و یا والدین و معلمانی که ضعف کنترل و یا اعتمادبه‌نفس دارند، ایجاد مشکل کند.
برای مطالعه متن کامل مقاله کلیک کنید.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *