گاهی تو، گاهی او، گاهی رابطه

5 دلیل که چرا شریک زندگی‌تان به لحاظ عاطفی سرد است و راه‌حل‌های آن.
مائده ساروخانی. کارشناس ارشد مشاوره خانواده.
آیا احساس می‌کنید که به لحاظ عاطفی از همسر یا شریک زندگی‌تان دور هستید؟ آیا بسیاری از مکالمات شما صرفاً قراردادی و-در مورد بچه‌ها، برنامه‌ها و یا مدیریت خانه است؟ آیا چنین به نظر می‌رسد که شریک زندگی‌تان تمایلی به‌صرف وقت باکیفیت با شما ندارد؟ آیا آن‌ها از صمیمی شدن اجتناب می‌کنند؟ فاصله احساسی (جدایی عاطفی) یک پدیده رایج در روابط است. این امر به‌طورمعمول به‌آرامی توسعه می‌یابد و تا زمانی که این شکاف و جدایی قابل‌توجه شود می‌توان به‌آسانی آن را از بین برد. دلایل متعددی وجود دارد که این جدایی عاطفی رخ می‌دهد، کارهایی وجود دارد که باید خودتان انجام دهید و برخی را نیز باید با همسرتان انجام دهید. در اینجا برخی از دلایل شایع ارائه‌شده‌اند که چرا شریک زندگی‌تان به لحاظ عاطفی سرد است و شما چه‌کاری می‌توانید انجام دهید. برای روشن شدن، دلایل دیگری نیز می‌تواند برای این فاصله عاطفی وجود داشته باشد اما این‌ها مواردی هستند که در زن و شوهرهایی که درمان کرده‌ام بسیار رایج بوده‌اند.
پنج دلیل فاصله احساسی در زوجین
1- شریک زندگی‌تان تمایل زیادی به‌تنهایی دارد: اکثر زوجین، به‌ویژه آن‌هایی که بچه خردسال دارند، زمان کمی برای همدیگر صرف می‌کنند. اکثر افراد سعی می‌کنند تا با استفاده از هدفون، یا با غرق شدن در برنامه‌های تلویزیون، اینترنت یا تلفن خود زمانی را به‌تنهایی سپری کنند. اگر گمان می‌کنید که این امر حائز اهمیت است، از همسر خود بپرسید که آیا او نیاز دارد تنها باشد و در مورد روش‌های انجام این کار با او صحبت کنید. بهتر است که این کار به‌صورت دوجانبه صورت بگیرد و شما نیز زمانی را برای خودتان صرف کنید.
2- شریک زندگیان اضطراب دارد یا افسرده است: مردم اغلب با عقب‌نشینی به سطح بالایی از استرس و ناراحتی عاطفی پاسخ می‌دهند. اگر عوامل استرس‌زا بارزی در زندگی حرفه‌ای و / یا شخصی شریک زندگی‌تان وجود دارد، از آن‌ها بپرسید که چه احساسی در مورد آن‌ها دارند و در مورد گزینه‌های ممکن برای کاهش یا مدیریت استرس با آن‌ها صحبت کنید. اگر فکر می‌کنید که ممکن است افسرده باشند، به‌آرامی از آن‌ها بخواهید که با یک متخصص سلامت روان مشاوره نماید.
3- شریک زندگی‌تان احساس دوست داشتن را ازدست‌داده است: آیا شریک زندگی‌تان برای ازدواج، در خانه، در خانواده وقت می‌گذارد، از چه روش‌هایی برای انجام این کار استفاده می‌کند؟ آیا از صمیمیت اجتناب می‌کند؟ آیا برای دوره قابل‌توجهی از زمان به لحاظ عاطفی سرد شده و ارتباطی برقرار نمی‌کند؟ اگر چنین است زمانی را برای صحبت کردن اختصاص دهید (بدین ترتیب آن‌ها به لحاظ عاطفی برای بحث در مورد رابطه آماده هستند). از او در مورد احساسش درباره رابطه بپرسید و بپرسید که آیا چیزی وجود دارد که بخواهد به‌منظور احساس تعلق بیشتر بخواهد تغییر دهد. مطمئن شوید که قبل از پاسخ به‌طور کامل دیدگاه او را درک کرده‌اید (سخت است اما مهم است). اگر چنین به نظر می‌رسد که او تمایل یا توانایی بحث در مورد شیوه‌های مشارکت یا حتی گفتگو ندارد، ممکن است بخواهید زوج‌درمانی را پیشنهاد دهید. همچنین فاصله احساسی می‌تواند نشانه‌ای از پویایی رابطه‌ای باشد:
4- چرخه تعقیب و اجتناب: شریک زندگی‌تان احساس می‌کند که شما بیش‌ازحد نیازمند هستید که بدین ترتیب به لحاظ عاطفی عقب می‌کشد که باعث می‌شود تا شما احساس نگرانی، طرد شدن، رها شدن یا حتی نیازمندتر شدن نماید که باید می‌شود تا آن‌ها گام دیگری به عقب بردارند و بدین ترتیب این چرخه پیش می‌رود. برای بررسی اینکه آیا این نوع پویایی مقصر است، خودتان گام (موقتی) به عقب بردارید و برای یک هفته احساس نیاز به آن‌ها را کم کنید. اگر آن‌ها با صمیمی شدن، مشارکت بیشتر و در دسترس بودن پاسخ دادند، اکنون میدانید که چطور چرخه را بشکنید.
5- چرخه انتقاد و انصراف: احساس فاصله احساسی از شریک زندگی‌تان واقعاً می‌تواند آسیب وارد کند. به‌عنوان یک پاسخ شما ممکن است، با سیگنالینگ مدام همسرتان، به‌طور شفاهی و غیرشفاهی، در مورد قصور یا ناکافی بودن آن‌ها، انتقادی‌تر یا زودرنج‌تر شوید. سپس شریک زندگی‌تان عقب‌نشینی می‌کند، آن‌ها از هرگونه تلاش برای تعامل یا مشارکت می‌ترسند که دری به‌سوی شما باز می‌کند تا انتقادها یا نارضایتی‌های بیشتر خود را بیان کنید. عقب‌نشینی آن‌ها باعث می‌شود تا شما بیشتر تحت‌فشار قرار بگیرد که این امر باعث می‌شود تا شما انتقادی‌تر و ناراضی‌تر شوید و این امر نیز باعث می‌شود تا آن‌ها بیشتر عقب‌نشینی کنند. برای شکستن این چرخه، مطمئن شوید که ارتباطات شما با شریک زندگی‌تان از قانون 20/80 پیروی می‌کند: حداقل 80 درصد از ارتباطات شما باید خنثی یا مثبت و تنها 20 درصد باید منفی و یا جهت‌دار باشد (شما تمایل دارید که دوری‌کنید). فاصله احساسی می‌تواند زخم‌های عاطفی رایج بسیاری مانند رد، تنهایی و اعتمادبه‌نفس پایین ایجاد کند.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *