مدیریت ADHD

مدیریت ADHD (پارت دوم)

مدیریت ADHD

آیا برخی غذاها می توانند ADHD را بدتر کنند؟

مدیریت ADHDبسیاری از والدین گمان می کنند که برخی از غذاها از جمله تخم مرغ، لبنیات، شکر یا گلوتن باعث ایجاد کودک بیش فعال، حواس پرت یا تحریک پذیرتر می شوند. بزرگسالان نیز ممکن است تجربیات مشابهی را گزارش کنند. اما تحقیقات در مورد به اصطلاح “غذاهای محرک” گسترده نبوده است. اگرچه چندین مطالعه اثر مثبت حذف چنین مواد غذایی از رژیم غذایی افراد مبتلا به ADHD را گزارش کرده اند، اما محدودیت هایی داشته اند و عمدتاً بر روی نمونه های کوچک متمرکز شده اند.

برخی از پزشکان برای ارزیابی هرگونه تغییر در علائم، حذف برخی غذاها را توصیه می کنند. اما آنها هشدار می دهند که چنین رژیم هایی نیاز به هوشیاری دارند و حفظ آنها می تواند چالش برانگیز باشد، به ویژه برای والدین، که ممکن است نتوانند تمام غذایی که کودکشان می خورد را کنترل کنند. به والدین و بزرگسالان توصیه می شود قبل از شروع یک رژیم غذایی محدود با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنند تا خطر را به حداقل برسانند و از برآورده شدن نیازهای تغذیه ای اطمینان حاصل کنند.

آیا رنگ های غذایی برای افراد مبتلا به ADHD مضر است؟

این امکان وجود دارد که رنگ های غذایی مصنوعی و مواد نگهدارنده بتواند علائم ADHD را تشدید کند، اما هیئت منصفه همچنان خارج است. یک بررسی تاثیرگذار که در سال 2012 انجام شد نشان داد که رنگ های غذایی به نظر می رسد تا حدودی علائم ADHD را افزایش می دهند.

برخی از افراد پس از مصرف رنگ‌های غذایی، افزایش چشمگیری در علائم مشاهده کردند که نشان می‌دهد برخی از افراد ممکن است به اثرات آن حساس باشند. اما محققان هشدار می‌دهند که به طور کلی، تأثیرات کم بوده و ممکن است تحت تأثیر سوگیری انتشار قرار گرفته باشد. از سوی دیگر، برخی از والدین و بزرگسالان گزارش می‌دهند که حذف رنگ‌های غذایی تأثیر مثبتی بر علائم و مدیریت ADHD داشته است و حذف رنگ‌های خوراکی مصنوعی از رژیم غذایی هیچ خطری برای سلامتی ندارد اگرچه، مانند هر رژیم غذایی حذف سختی، این کار مستلزم تلاش است. و نگهداری آن ممکن است دشوار باشد.

آیا مکمل ها برای مدیریت ADHD موثر هستند؟

مانند سایر مداخلات غذایی برای ADHD، شواهد در مورد مکمل ها متفاوت است. برخی از مکمل های غذایی مانند امگا 3، منیزیم یا روی در برخی مطالعات تحقیقاتی نشان داده اند که اثرات مثبتی بر مدیریت ADHD دارند. با این حال، در برخی موارد، این یافته ها به دلیل طراحی ضعیف مطالعه، فقدان کور کردن، یا نمونه های کوچک زیر سوال رفته است.

سایر مکمل‌ها، مانند خارمریم، معمولاً در تحقیقات به‌طور کامل در برابر ADHD بی‌اثر هستند و در واقع، در صورت مصرف نامناسب ممکن است به‌طور خطرناکی با داروهای تجویز شده تداخل داشته باشند. همیشه بهترین کار این است که مکمل هایی را که به طور منظم مصرف می کنید را با پزشک خود در میان بگذارید تا خطرات احتمالی و یا عوارض جانبی را زیر نظر داشته باشید.

چه مکمل هایی برای درمان و مدیریت ADHD بهترین هستند؟

شناخته شده ترین و موثرترین مکمل برای درمان ADHD اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به نام روغن ماهی نیز شناخته می شوند. چندین مطالعه به این نتیجه رسیده اند که کودکان مبتلا به علائم ADHD ممکن است سطوح پایین تری از امگا 3 در خون خود داشته باشند و به نظر می رسد مکمل ها با کمترین عوارض جانبی علائم را بهبود می بخشد.

سایر مکمل ها مانند روی، آهن یا جینکو نیز اثرات مفیدی دارند، به ویژه برای کودکان یا بزرگسالانی که کمبود یک ماده مغذی خاص دارند. با این حال، برخی از مواد معدنی مانند آهن زمانی که به شکل مکمل مصرف شوند، می توانند سمی شوند. بنابراین، همیشه بهتر است قبل از شروع رژیم مکمل و نظارت بر پیشرفت در صورت لزوم، با پزشک مشورت کنید.

مدرسه روان شناسی. روان بنه

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *