مشاوره پیش از ازدواج: مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

مشاوره پیش از ازدواج: همه چیز در مورد مشاوره پیش از ازدواج برای زوجین

معرفی مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج: هنگامی که به مشاوره ازدواج فکر می کنید، بسیاری از مردم این تصور را دارند که زوج ها فقط زمانی باید از یک مشاور ازدواج کمک بگیرند. با این حال، جستجوی کمک قبل از بروز مشکلات بسیار مؤثرتر است.

هر رابطه ای ناگزیر با چالش هایی روبرو خواهد شد. مشاوره قبل از ازدواج یا قبل از ازدواج می تواند ابزارهای مورد نیاز برای غلبه بر این چالش ها را به زوج آموزش دهد.

مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

در حالی که اکثر زوج ها مشتاقانه برای عروسی آماده می شوند، زوج های کمی برای ازدواجی که بعد از مراسم برگزار می شود آماده می شوند. این کاری است که مشاوره قبل از ازدواج انجام می دهد.

مشاوره قبل از ازدواج به زوجین کمک می کند تا رفتارهای ناکارآمد خود را حذف یا کاهش دهند، مهارت های ارتباطی خود را بهبود می بخشد و به آنها فرصت می دهد تا در مورد بسیاری از موضوعات چالش برانگیز مانند جنسیت، امور مالی، اعتقادات مذهبی و نگرش به ازدواج در حضور شخص ثالث عینی بحث کنند.

در برخی موارد، درمان پیش از ازدواج نیز می تواند به زوجین کمک کند در صورتی که ارزش ها و اهدافشان به طور قابل توجهی متفاوت باشد، تصمیم بگیرند که ازدواج نکنند

انواع مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج می تواند به صورت آنلاین یا حضوری انجام شود. اگرچه معمولاً یک زوج به تنهایی در این نوع درمان شرکت می کنند، گزینه های گروهی و عقب نشینی برای مشاوره قبل از ازدواج وجود دارد.

برخی از درمانگران پیش از ازدواج دوست دارند مشاوره قبل از ازدواج را با دادن نوعی پرسشنامه سازگاری به هر دو طرف شروع کنند.

چنین آزمون‌هایی معمولاً ارزش‌ها و اهداف و همچنین نگرش‌ها و انتظارات افراد را نسبت به ازدواج اندازه‌گیری می‌کنند.

این آزمایش‌ها می‌توانند به درمانگر و همچنین زوجین کمک کنند تا زمینه‌های تعارضات احتمالی آینده را شناسایی کنند.

تجربه مشاوره شما تحت تاثیر عوامل زیادی از جمله آموزش حرفه ای و تجربه مشاور یا روانشناس شما خواهد بود.

به عنوان مثال، اگر درمانگر شما آموزش روان پویشی دریافت کرده باشد، احتمالاً تأکید زیادی بر دوران کودکی شما و تأثیر آن بر ازدواج آینده شما خواهد داشت.

یک درمانگر آموزش دیده در روش های گاتمن احتمالاً روی بهبود مهارت های مدیریت تعارض شما تمرکز می کند. علاوه بر این، درمانگری که به رویکرد متمرکز بر عاطفه اعتقاد دارد، احتمالاً بر ایجاد یک پیوند عاطفی نزدیک بین شما و شریک زندگی‌تان تمرکز می‌کند.

همه این متخصصان در راستای اهداف مشابه کار می کنند، اما این کار را با به کارگیری ابزارها و رویکردهای مختلف انجام می دهند.

مشاوره قبل از ازدواج چگونه کار می کند؟

اگرچه آموزش یک مشاور احتمالاً بر تجربه درمانی شما تأثیر می گذارد، اکثر مشاوران قبل از ازدواج می خواهند زوج هایی که با آنها کار می کنند درک کنند:

چگونه نقاط قوت و همچنین نقاط ضعف رابطه خود و همچنین نقاط قوت و ضعف شخصی را که دارند شناسایی کنیم.

چگونه می توان مهارت های ارتباطی و حل تعارض خود را بهبود بخشید.

چگونه می توان ارزش ها و اهدافی را که هر دو طرف دارند شناسایی کرد.

چگونه انتظارات و باورهایی که هر دو طرف از ازدواج دارند را بشناسیم؟

نحوه رسیدگی هر دو طرف به امور مالی و نگرش و باورهای آنها نسبت به پول.

اینکه آیا هر یک از طرفین می‌خواهند بچه‌دار شوند و آیا آنها در مورد مسائل مربوط به تربیت کودک توافق دارند یا خیر

در رابطه با رابطه جنسی و صمیمیت، خواسته ها و نیازهای هر یک از طرفین چیست.

پس از اینکه زوجین در مورد نگرش ها و باورهای طرفین در مورد این موارد روشن شدند، درمانگر می تواند به زوجین کمک کند تا راه هایی برای سازش پیدا کنند.

موارد استفاده از مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج معمولاً برای زوج هایی که نامزد هستند و در شرف ازدواج هستند انجام می شود. در واقع، بسیاری از مذاهب ایجاب می کنند که یک زوج قبل از ازدواج با یک زوج، تحت نوعی مشاوره قرار گیرند.

با این حال، برای شرکت در مشاوره قبل از ازدواج، به هیچ وجه شرط نامزدی یا فکر ازدواج زوجین نیست. بسیاری از زوج‌ها تصمیم می‌گیرند در حین قرار ملاقات در مشاوره قبل از ازدواج شرکت کنند تا از احتمال ازدواج در آینده خود مطلع شوند.

همچنین مشاوره قبل از ازدواج فقط برای زوج های دگرجنسگرا نیست. امروزه بسیاری از زوج های همجنس به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه می کنند.

نگرانی ها و محدودیت های مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج می تواند علائم قرمزی را به نمایش بگذارد که قبل از شرکت در مشاوره قبل از ازدواج هرگز متوجه آنها نشده یا به سادگی نادیده گرفته شده است.

برای مثال، دیدگاه‌های مخالف در مورد اینکه آیا زوج باید بچه‌دار شوند یا اینکه چگونه از امور مالی مراقبت کنند، می‌تواند منجر به اختلاف نظرهایی شود که به اندازه‌ای مهم است که زوج را به این نتیجه برساند که بهتر است ازدواج نکنند.

گفتن اینکه آیا این یک نگرانی است یا یک نعمت سخت است. ممکن است کسی استدلال کند که بهتر است قبل از ازدواج با این چالش ها آشنا شوید تا اینکه وارد ازدواج شوید.

چگونه برای مشاوره قبل از ازدواج آماده شویم؟

اطمینان حاصل کنید که درمانگری که مد نظر شماست، تحصیلات و تجربه مناسب مورد نیاز برای مشاوره قبل از ازدواج را دارد. در بسیاری از کشورها، درمانگرانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید دارای مجوز به عنوان درمانگر ازدواج و خانواده، روانشناس یا مشاور سلامت روان باشند.

علاوه بر متخصصان سلامت روان، برخی از متخصصان معنوی نیز مشاوره قبل از ازدواج را ارائه می دهند.

به دلیل تی با توجه به طیف گسترده ای از متخصصان که می توانند مشاوره قبل از ازدواج را ارائه دهند، ایده خوبی است که از درمانگر بپرسید که آنها چه نوع آموزش هایی را برگزار می کنند و اصول اصلی پشت رویکرد آنها به مشاوره قبل از ازدواج چیست.

در طول مشاوره قبل از ازدواج، از شما خواسته می شود در مورد بسیاری از موضوعات چالش برانگیز صحبت کنید. نظرات یا عقاید شریک زندگی شما ممکن است شما را شگفت زده کند. با ذهنی باز و با تمایل به سازش به مشاوره بروید.

آنچه می توانید از مشاوره قبل از ازدواج انتظار داشته باشید.

مطالعات نشان می‌دهد زوج‌هایی که در مشاوره قبل از ازدواج شرکت می‌کنند، نسبت به زوج‌هایی که بدون شرکت در مشاوره قبل از ازدواج ازدواج می‌کنند، 30 درصد کمتر شانس طلاق دارند.

این احتمال وجود دارد که بسیاری از زوج های ناسازگار پس از انتخاب عدم ازدواج در نتیجه شرکت در مشاوره قبل از ازدواج، خود را از طلاق های دردناک نجات دهند.

پس از این نوع مشاوره، اغلب زوج ها گزارش می دهند که مهارت های ارتباطی آنها بهبود یافته و آمادگی بیشتری برای حل تعارض دارند. همچنین زوج‌ها معمولاً اظهار می‌کنند که دیگر به اندازه قبل از شرکت در درمان از دوام ازدواجشان احساس ترس نمی‌کنند.

بسیاری اظهار می کنند که قبل از اینکه به مشکلات بزرگ تبدیل شوند، قادر به شناسایی مشکلات کوچک بودند و پس از مشاوره قبل از ازدواج، می توانند از ایجاد خشم نسبت به یکدیگر جلوگیری کنند.

غیرمعمول نیست که زن و شوهری نیز اظهار کنند که تا زمانی که در مشاوره قبل از ازدواج نشنیده باشند، هیچ تصوری از این نداشتند که شریک زندگی‌شان عقاید و خواسته‌های خاصی دارد.

برخی از افراد حتی اظهار می کنند که هرگز از فکر کردن در مورد اعتقادات خود کوتاه نیامدند تا زمانی که در درمان مجبور به انجام این کار شوند.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های 09010134684 و 02188015978 تماس حاصل فرمایید.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *