افسردگی وضعیتی است که با یک دوره طولانی از خلق و خوی ضعیف، بی لذتی و کاهش فعالیت مشخص می شود. تصور می شود. که بین 3 تا 7 نفر از هر 100 نفر آن را تجربه می کنند (کسلر و همکاران، 2005) همه گهگاه احساس می کنند که «افتضاح» هستند، اما افسردگی فراتر از این است. هنگامی که شما افسرده هستید، خلق و خوی شما ممکن است هفته ها طول بکشد. در حالی که افسردگی خفیف ممکن است شما را از ادامه زندگی بازدارد، افسردگی شدید می تواند باعث شود که شما احساس خودکشی کنید و نتوانید عملکرد طبیعی خود را انجام دهید. تصور می شود که بین 3 تا 7 نفر از هر 100 نفر در سال افسردگی را تجربه می کنند. خبر خوب این است که بسیاری از درمان های روانشناختی و پزشکی موثر برای افسردگی وجود دارد. علائم افسردگی اگر افسرده هستید، ممکن است برای مدت طولانی خلق و خوی شما پایین باشد. علائم رایج افسردگی عبارتند از: احساس طرد شدن یا مود پایین در اغلب اوقات عدم علاقه مندی به مواردی که سابقا علاقه مند بودید احساس خستگی خواب خیلی زیاد یا خیلی کم غذا خوردن خیلی زیاد یا خیلی کم اغلب داشتن تفکر در مورد مرگ و خودکشی یا رفتارهای خودکشی و آسیب رسان به خود احساس گناه، بی ارزشی و خود انتقادی و تخریب گری احساس بلاتکلیفی و عدم تمرکز برخی از افراد یک بار دچار افسردگی می شوند و بهبود می یابند، برخی دیگر در طول زندگی خود دوره های افسردگی زیادی را تجربه می کنند. اگر قبلا افسردگی داشته اید، می توان اپیزودهای بعدی را راحت تر شروع کرد.

مقاله ای جامع در مورد افسردگی

افسردگی

افسردگی وضعیتی است که با یک دوره طولانی از خلق و خوی ضعیف، بی لذتی و کاهش فعالیت مشخص می شود. تصور می شود. که بین 3 تا 7 نفر از هر 100 نفر آن را تجربه می کنند (کسلر و همکاران، 2005)
همه گهگاه احساس می کنند که «افتضاح» هستند، اما افسردگی فراتر از این است. هنگامی که شما افسرده هستید، خلق و خوی شما ممکن است هفته ها طول بکشد. در حالی که افسردگی خفیف ممکن است شما را از ادامه زندگی بازدارد، افسردگی شدید می تواند باعث شود که شما احساس خودکشی کنید و نتوانید عملکرد طبیعی خود را انجام دهید. تصور می شود که بین 3 تا 7 نفر از هر 100 نفر در سال افسردگی را تجربه می کنند. خبر خوب این است که بسیاری از درمان های روانشناختی و پزشکی موثر برای افسردگی وجود دارد.


علائم افسردگی


اگر افسرده هستید، ممکن است برای مدت طولانی خلق و خوی شما پایین باشد. علائم رایج افسردگی عبارتند از:
احساس طرد شدن یا مود پایین در اغلب اوقات
عدم علاقه مندی به مواردی که سابقا علاقه مند بودید
احساس خستگی
خواب خیلی زیاد یا خیلی کم
غذا خوردن خیلی زیاد یا خیلی کم
اغلب داشتن تفکر در مورد مرگ و خودکشی یا رفتارهای خودکشی و آسیب رسان به خود
احساس گناه، بی ارزشی و خود انتقادی و تخریب گری
احساس بلاتکلیفی و عدم تمرکز
برخی از افراد یک بار دچار افسردگی می شوند و بهبود می یابند، برخی دیگر در طول زندگی خود دوره های افسردگی زیادی را
تجربه می کنند. اگر قبلا افسردگی داشته اید، می توان اپیزودهای بعدی را راحت تر شروع کرد.


افسردگی چگونه است؟


افرادی که از افسردگی رنج می برند اغلب متوجه می شوند که افکار و خلق و خوی منفی آنها در کار و زندگی اجتماعی آنها اختلال ایجاد می کند. داستان تانیا نشان می دهد که چگونه می تواند باشد:
افسردگی تانیا
سی و چهار ساله بودم که برای اولین بار تصمیم گرفتم به یک درمانگر مراجعه کنم. رابطه من با فیل بعد از چهار سال تمام شده بود، حتی بعد از اینکه به شهرها رفتم تا با او باشم. قبل از جدایی احساس ناراحتی میکردم، اما بعد از این که این اتفاق افتاد، ویران شدم و اوضاع در سال بعد بدتر شد. گاهی آنقدر غمگین میشدم که نمیتوانستم جلوی گریهام را بگیرم و گاهی احساس پوچی و پوچی میکردم. وقتی با دوستان تلفنی صحبت میکردم، آنها به من اطمینان میدادند که همه چیز درست میشود، اما این اتفاق نیفتاد.
من قبلا فردی فعال و امیدوار بودم، اما اکنون در تلاش بودم تا به خودم انگیزه بدهم. مرخصی زیادی از سر کار داشتم چون نمی توانستم با آن روبرو شوم و وقتی آنجا بودم نمی توانستم تمرکز کنم. نگران این بودم که مدیرم از شر من خالص شود، اما نمیتوانستم انگیزهای برای انجام کاری در این مورد داشته باشم. هر وقت می توانستم در خانه می ماندم و نمی خواستم کسی را ببینم. نمیتوانستم در مورد چیزی مشتاق شوم، نمیتوانستم حوصله درست آشپزی را داشته باشم، و کاری که از آن لذت میبردم را انجام نمیدادم، زیرا به نظر میرسید هیچ چیز ارزش انجام دادن ندارد. اغلب در طول شب از خواب بیدار میشدم و متوجه میشدم که به همه چیزهایی که در زندگیم اشتباه رخ داده فکر میکنم و به این فکر میکنم که چرا اتفاق افتاده است. نسبت به آینده کاملا ناامید بودم و مطمئن بودم که جدایی به این معنی است که هرگز بچه دار نمی شوم. گاهی صدای مادرم را در ذهنم می شنیدم که می گفت: «تو هرگز در زندگی خود موفق نخواهی شد».


معیارهای تشخیصی -5DSM برای یک دوره افسردگی اساسی عبارتند از:


 در اکثر اوقات روز، تقریباً هر روز، احساس افسردگی یا کاهش محسوس علاقه یا لذت در تمام یا تقریباً همه فعالیتها در بیشتر روز، تقریباً هر روز.
 چهار علامت اضافی از جمله:
o کاهش یا افزایش قابل توجه وزن، با کاهش یا افزایش اشتها
o بی خوابی یا پرخوابی
o تحریک یا عقب ماندگی روانی حرکتی
o خستگی یا از دست دادن انرژی
o احساس بی ارزشی، یا احساس گناه بیش از حد یا نامناسب
o کاهش توانایی تفکر یا تمرکز، یا عدم تصمیم گیری
o افکار مکرر مرگ، از جمله افکار مکرر خودکشی، اقدام به خودکشی، یا برنامه خاصی برای خودکشی


معیارهای تشخیصی 11-ICD برای یک دوره افسردگی عبارتند از:


 دوره ای از خلق افسرده یا کاهش علاقه به فعالیت ها، که بیشتر روز و تقریباً هر روز در طی یک دوره حداقل دو هفته ای رخ می دهد.
 حداقل چهار علامت دیگر عبارتند از:
o مشکل در تمرکز
o احساس بی ارزشی، یا احساس گناه بیش از حد یا نامناسب
o ناامیدی
o افکار مکرر مرگ یا خودکشی
o تغییر در اشتها یا خواب
o تحریک یا عقب ماندگی روانی حرکتی
o کاهش انرژی یا خستگی


چه عواملی باعث افسردگی می شود؟


هیچ دلیل واحدی برای افسردگی وجود ندارد. در صورت داشتن موارد زیر احتمال ابتلا به افسردگی بیشتر است:
رویدادهای استرس زا در زندگی که شروع کننده افسردگی هستند.
عادت منفی اندیشی
تجربیات اولیه ای که شما را در برابر افسردگی آسیب پذیر می کند.
ممکن است ژنهایی وجود داشته باشند که احتمال ابتلا به مشکالت عاطفی را در شما افزایش میدهند، اما هنوز شواهد قوی وجود ندارد که نشان دهد ژنهای خاص شما را بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار میدهند.


چه عواملی افسردگی را ادامه می دهد؟


CBTپیشنهاد میکند که دلیل اینکه چرا افسردگی برخی افراد به خودی خود بهتر نمیشود این است که آنها با ترکیبی از تفسیر عوامل به روشهای غیرمفید دست و پنجه نرم میکنند و به روشهایی رفتار میکنند که خودشان را شکست میدهند. در مورد اینکه چرا افسردگی ممکن است به خودی خود بهتر نشود، حرف های زیادی برای گفتن دارد، اما برخی از مهم ترین دلایل آن عبارتند از:
کاری که وقتی احساس می کنید بی انگیزه هستید انجام می دهید.
عادات فکری غیر مفید
گذشته ، اعتقادات ، قوانین و فرضیات شما
نشخوار فکری یا نگرانی در مورد مشکلات خود


درمان های افسردگی


درمان های روانشناختی برای افسردگی


افسردگی یکی از مشکلات عاطفی است که به طور گسترده مورد تحقیق قرار گرفته است و درمان های روانشناختی موثر زیادی وجود دارد. یک بررسی اخیر نشان داد که تمام درمان های ذکر شده در زیر می توانند در درمان افسردگی بزرگسالان موثر باشند:
درمان پذیرش و تعهد(ACT)
درمان فعالسازی رفتاری(BA)
درمان شناختی رفتاری(CBT)
درمان متمرکز بر شفقت(CFT)
روان درمانی بین فردی(IPT)
درمان مروری بر زندگی
درمان حل مسئله
درمان روان پویایی
علاوه بر این، درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) نشان داده است که از عود در افرادی که از افسردگی بهبود یافته اند یا سه یا بیشتر دوره افسردگی داشته اند، جلوگیری می کند.


درمان های پزشکی برای افسردگی


موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی (NICE) داروهای ضد افسردگی نوع SSRI را برای افسردگی توصیه می کند. اگر فردی به SSRI ها پاسخ ندهد، می توان گروه های دارویی دیگر از جمله داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای را در نظر گرفت و درمان ضد افسردگی را می توان با لیتیوم یا داروهای ضد روان پریشی تقویت کرد.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره تماس های 09010134684 و 02188015978 تماس حاصل فرمایید.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *