درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (رویکرد ACT ): همه چیز در مورد رویکرد درمانی Acceptance and Commitment Therapy (ACT)

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (رویکرد ACT): همه چیز در مورد رویکرد درمانی ACT (Acceptance and commitment therapy)

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (رویکرد ACT)

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (رویکرد ACT) نوعی روان درمانی است که بر پذیرش برای مقابله با افکار، احساسات، علائم یا شرایط منفی تاکید دارد. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (رویکرد ACT)  درمانی افزایش تعهد به فعالیت های سالم و سازنده را تشویق می کند که ارزش ها یا اهداف شما را حفظ می کند.

آویگیل لو توضیح می‌دهد: « درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (رویکرد ACT)  یک رویکرد درمانی شناختی-رفتاری موج سوم است که بر کمک به افراد برای پذیرش افکار، احساسات، احساسات و تجارب درونی دشوار تمرکز می‌کند و در عین حال آنها را برای متعهد شدن به اقدامات مبتنی بر ارزش‌ها راهنمایی می‌کند.

درمانگران درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (رویکرد ACT)  تحت نظریه‌ای عمل می‌کنند که نشان می‌دهد افزایش پذیرش می‌تواند منجر به افزایش انعطاف‌پذیری روان‌شناختی شود. این رویکرد دارای مزایای زیادی است و ممکن است به افراد کمک کند عادتاً از افکار خاص یا تجربیات عاطفی اجتناب کنند، که می‌تواند منجر به مشکلات بیشتر شود.

تکنیک های درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (رویکرد ACT)

برخلاف درمان شناختی رفتاری (CBT)، هدف رویکرد ACT کاهش دفعات یا شدت تجارب درونی ناخوشایند مانند اختلالات شناختی، احساسات یا اصرارها نیست. در عوض، هدف این است که تلاش خود را برای کنترل یا حذف این تجربیات کاهش دهید و در عین حال مشارکت خود را در فعالیت‌های معنادار زندگی (یعنی آن‌هایی که با ارزش‌های شخصی شما سازگار است) افزایش دهید.

آویگیل لو توضیح می‌دهد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (رویکرد ACT)  از شش فرآیند برای کمک به افراد برای ایجاد انعطاف‌پذیری روان‌شناختی استفاده می‌کند، یعنی آزادی انتخاب اعمال خود بدون توجه به تجربیات درونی‌مان. او شش فرآیند رویکرد ACT  را اینگونه توصیف می کند:

شناسایی ارزش ها

اینها بخشهایی از زندگی شما هستند که به اندازه کافی برای شما مهم هستند که انگیزه عمل را ایجاد کنید. این در مورد شناخت چیزی است که می خواهید در مورد آن باشید و برای آن ایستادگی کنید.

تعهد به اقدام

این فرآیند شامل تغییر رفتار شما بر اساس اصول تحت پوشش درمان است. این اقدامات خاص می تواند ما را به ارزش هایمان نزدیکتر یا بیشتر کند.

خود به عنوان زمینه یا خود به عنوان ناظر

این شامل یادگیری این است که افکار خود را در مورد خود جدا از اعمال خود ببینید. لو می‌گوید با انجام این کار، افراد می‌توانند بدون درگیر شدن با افکار و احساسات خود فضایی برای افکار و احساسات خود ایجاد کنند.

یک استعاره از مراجع می خواهد که خود را آسمان و افکار و احساسات خود را الگوهای آب و هوایی بداند. در حالی که هوا می تواند از صاف به طوفانی تغییر کند، با وجود ماهیت زودگذر هوا، آسمان ثابت می ماند.

لو توضیح می‌دهد: «این استعاره نشان می‌دهد که افکار و احساسات گذرا هستند و ما با افکار یا احساسات خود برابر نیستیم و با آنها تعریف نمی‌شویم.»

مهارت های دفع شناختی

گسیختگی شناختی یعنی جدا کردن خود از تجربیات درونی. این به شما این امکان را می دهد که افکار را صرفاً به عنوان افکار بدون اهمیتی که ذهن شما به آنها می بخشد ببینید.

تمرین هایی که می تواند به این امر کمک کند شامل تصور افکار خود بر روی ابرها و سپس تماشای دور شدن آنها، ایجاد ارتباط بین افکار و ارزش ها، یا خواندن افکار با صداهای احمقانه است.

پذیرش – پذیرفته شدن

این بدان معناست که اجازه دهید افکار و احساسات درونی شما بدون تلاش برای تغییر یا نادیده گرفتن آنها رخ دهند. پذیرش یک فرآیند فعال است.

مهارت‌های خاصی که در درمان ACT برای کمک به مراجعان برای یادگیری پذیرش استفاده می‌شوند عبارتند از:

مراقبه های شفقت به خود

قرار گرفتن در معرض احساسات

فیزیکی کردن احساسات یا افکار

جملات محبت آمیز

تمرین ها و استعاره های تجربی

لو می گوید به جای تلاش برای تغییر افکارتان، هدف ایجاد یک رابطه بدون قضاوت با آنهاست.

تماس با لحظه حال

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (رویکرد ACT) شما را تشویق می کند که مراقب اطراف خود باشید و یاد بگیرید که توجه خود را از افکار و احساسات درونی منحرف کنید. این شامل تلاش آگاهانه و عمدی برای تمرکز بر دنیای اطراف شما در لحظه است.

درگیر ماندن با زمان حال می تواند به شما در ایجاد آگاهی بیشتر کمک کند و از تأثیر منفی تجربیات، خاطرات و شرطی سازی های گذشته بر تعاملات شما در اینجا و اکنون جلوگیری کند.

ترکیب هر شش فرآیند ACT به افراد کمک می‌کند تا انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و آزادی انتخاب اعمال خود را، حتی در مواجهه با افکار، احساسات، احساسات و اغراض بسیار دشوار، توسعه دهند. اینها دیگر نباید مانعی برای حرکت به سمت ارزش ها باشند.

مراجع در طی روند درمانی رویکرد ACT انتظار چه چیزی را دارد؟

لو توضیح می‌دهد که اولین جلسات درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (رویکرد ACT) بر روشن کردن ارزش‌ها با مراجع متمرکز است. سپس جلسات بعدی بر کمک به افراد در ارتباط با آن ارزش‌ها و اعمال آن‌ها در زندگی‌شان تمرکز می‌کند.

لو توضیح می دهد که یک جلسه درمانی ACT معمولی شامل موارد زیر است

مرور هفته قبل و شناسایی و پاداش دادن به رفتارهایی که با ارزش های فرد مطابقت دارد

بررسی رفتارهایی که همسو نبوده و برای درک موانعی که منجر به چنین اقداماتی شده اند کار می کند

استفاده از شش فرآیند ACT برای کار از طریق موانع تا فرد بتواند به سمت ارزش های خود در آینده حرکت کند

در طول درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (رویکرد ACT)، درمانگر به شما کمک می کند تا آن را اعمال کنید این مفاهیم برای زندگی شما آنها ممکن است به شما بیاموزند که چگونه پذیرش و انحراف شناختی را تمرین کنید یا به شما کمک کنند تا حس متفاوتی از خود را متمایز از افکار و احساسات خود ایجاد کنید.

جلسات همچنین می‌توانند شامل تمرین‌های ذهن‌آگاهی برای تقویت آگاهی سالم و غیر قضاوت‌کننده از افکار، احساسات، احساسات و خاطراتی باشند که در غیر این صورت از آنها اجتناب کرده‌اید.

درمانگر شما همچنین ممکن است به برجسته کردن لحظاتی کمک کند که اقدامات شما با ارزش های شما مطابقت ندارد و در عین حال به شما کمک کند تا بفهمید کدام رفتارها مناسب است.

درمانگر شما ممکن است تکالیفی مانند تمرین‌های تمرکز حواس، شناختی یا شفاف‌سازی ارزش‌ها را برای تمرین بین جلسات تعیین کند. تکالیف بین شما و درمانگرتان توافق شده است و می توان آن را به گونه ای تغییر داد که تا حد امکان شخصی و مفید باشد.

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (رویکرد ACT) در درمان اختلالات روان شناختی زیر موثر خواد بود:

اضطراب

افسردگی

اختلالات اشتها

اختلال وسواس اجباری (OCD)

فشار

مصرف مواد

روان پریشی

تحقیقات نشان داده است که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (رویکرد ACT) می تواند علائم را برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD) بهبود بخشد، و همچنین ممکن است برای افراد مسن مبتلا به این بیماری مناسب باشد.

مزایای ACT Therapy

یکی از مزایای اصلی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (رویکرد ACT) تأثیر آن بر انعطاف پذیری روانی است. انعطاف‌پذیری روان‌شناختی توانایی در آغوش کشیدن افکار و احساسات شما در مواقعی که مفید هستند و کنار گذاشتن آن‌ها در مواقعی است که مفید نیستند. این به شما این امکان را می دهد که به تجربه درونی خود متفکرانه پاسخ دهید و از اقدامات کوتاه مدت و تکانشی اجتناب کنید و به جای آن بر زندگی معنادار تمرکز کنید.

انعطاف‌پذیری روان‌شناختی می‌تواند توانایی شما را برای پذیرش و عملکرد با علائمی مانند اضطراب یا افسردگی بهبود بخشد. اغلب، این علائم ممکن است به طور قابل توجهی به دلیل افزایش انعطاف پذیری روانی کاهش یابد

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (رویکرد ACT) همچنین به افراد کمک می کند تا خودآگاهی و شفقت بیشتری نسبت به خود پرورش دهند. لو می گوید: “یکی از مزایای اولیه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (رویکرد ACT) این است که به افراد کمک می کند تا با تجربیات درونی خود رابطه متفاوتی ایجاد کنند. این به معنای یادگیری برقراری ارتباط با خود و راوی درونی خود با مهربانی و ملایمت است.”

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (رویکرد ACT) چقدر موثر است؟

ACT گاهی اوقات به عنوان یک “موج سوم” یا “موج جدید” روان درمانی شناخته می شود. اصطلاح درمان «موج سوم» به طیف وسیعی از روان‌درمانی‌ها اشاره دارد که شامل موارد زیر نیز می‌شود:

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)

طرحواره درمانی

درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT)

لو توضیح می‌دهد: «رویکردهای رفتاردرمانی موج سوم با روش‌های سنتی CBT متفاوت است، زیرا آنها بر پذیرش و استراتژی‌های مبتنی بر ذهن‌آگاهی تأکید می‌کنند تا بازسازی شناختی که شامل به چالش کشیدن و تغییر افکار و احساسات دشوار است». این بدان معناست که آنها بیشتر بر کمک به افراد برای پذیرش احساسات دشوار، ایجاد رابطه محبت آمیز با احساسات خود و ایجاد فاصله از افکار نگران کننده تمرکز می کنند.

از نظر تاریخی، درمان‌های موج سوم برای افرادی که از درمان‌های قبلی مانند CBT کلاسیک سود نمی‌برند، مناسب دیده می‌شود. با این حال، اکنون اعتقاد بر این است که یک گزینه درمانی موج سوم ممکن است به عنوان یک درمان خط اول برای برخی افراد منطقی باشد.

نظریه های اخیر نشان می دهد که تلاش برای مقاومت در برابر یا تغییر افکار و احساسات می تواند آنها را قوی تر کند. بنابراین، به جای به چالش کشیدن آنها مانند CBT سنتی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (رویکرد ACT) رویکرد متفاوتی را اتخاذ می کند.

رویکرد ACT به افراد کمک می کند تا رابطه خود با ذهن و تجربیات درونی خود را تغییر دهند تا تأثیر کمتری بر رفتار آنها داشته باشند. هر چه بیشتر مایل باشیم با افکار و احساسات دشوار حاضر بمانیم، آزادی بیشتری در انتخاب اعمال خود داریم و از احساسات خود به عنوان قطب نما برای کمک به تصمیم گیری خود استفاده می کنیم.

تحقیقات نشان می‌دهد که ACT در درمان طیف وسیعی از شرایط، از جمله برخی که چندین تشخیص را در بر می‌گیرند، مؤثر است. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (رویکرد ACT) همچنین به نظر می رسد کیفیت زندگی را بهبود می بخشد و ممکن است به افراد کمک کند تا با شرایط فیزیکی و درد مزمن مقابله کنند

چیزهایی که باید در نظر بگیرید؟

در حالی که ACT یک درمان موثر برای شرایط مختلف است، تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به اندازه سایر اشکال درمانی موجود مانند CBT مفید باشد.

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (رویکرد ACT) همچنین به دلیل شباهت خود به سایر اشکال درمان با انتقاداتی روبرو شده است. برخی از طرفداران CBT ادعا می کنند که ACT، مانند سایر درمان های موج سوم، رویکرد متفاوتی را نشان نمی دهد.

چه طور باید شروع کرد؟

چندین نوع از متخصصان سلامت روان از جمله روانپزشکان، روانشناسان، مددکاران اجتماعی یا مشاوران سلامت روان ممکن است ACT را ارائه دهند،. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش هستید، ممکن است در مورد سابقه آموزشی ارائه دهنده درمان خود با آن بپرسید یا به دنبال یک پزشک با تجربه ACT باشید.

یک درمانگر که به طور خاص در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (رویکرد ACT) آموزش دیده است، هم شنونده فعال، همدل و هم یک راهنمای فعال خواهد بود، و در طول جلسات، کاوش عمیق تر و آگاهی بدون قضاوت را تشویق می کند.

جلسات درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (رویکرد ACT) معمولاً عملی هستند، اغلب شامل تمرین‌های روان‌شناختی یا آموزش تمرکز حواس، و همچنین تکالیف بعد از اتمام جلسه می‌شوند. تکمیل این تمرین‌ها بخش مهمی از ACT است، زیرا این راهی است که می‌توانید مهارت‌های جدید را بیاموزید و انعطاف‌پذیری روانی خود را بهبود بخشید.

درمانگر شما همچنین می خواهد ارزش ها و اهداف شما را در طول درمان مورد بحث قرار دهد. این یکی دیگر از بخش‌های مهم درمان است، زیرا این ارزش‌ها اقدامات شما را در حال حرکت به جلو نشان می‌دهد.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *