پیش‌زمینه روانشناس موفق بودن

پیش‌زمینه روانشناس موفق بودن وقتی صحبت از روانشناس بودن می‌شود، اولین چیزی که به ذهن هرکس می‌رسد کنکورهای مداوم و پشت‌هم، عضویت سازمان نظام، دوره‌های سوپرویژن و بازآموزی و کارگاه‌های متعددی است که به‌عنوان یک روانشناس باید پشت سر بگذارند.

علاوه بر این از قبل‌تر، دانشجویان رشته انسانی، به دلیل ضعف مدارس در آموزش صحیح و یا حتی باورهای نادرست نسبت به رشته انسانی، دروسی مانند ریاضی را به‌قدری سطحی مطالعه می‌کنند که در انتهای سال تحصیلی کوچک‌ترین چیزی به یاد نمی‌آورند و باور دارند که این دروس به درد آن‌ها نمی‌خورد.

درحالی‌که روانشناس خوب بودن مجموعه‌ای است از: دروس دانشگاهی، مطالعات خارج از کتاب‌های دانشگاهی، یادگیری عملی و مهارت‌های فردی. حتی تا حدود زیادی شخصیت فرد نیز در روند چگونه روانشناس شدن او تأثیر می‌گذارد.

درصورتی‌که از آن دسته دانشجویانی هستید که از دبیرستان به روانشناسی علاقه داشتید و یا از اطرافیان خود کسی را می‌شناسید که دوست دارد در آینده روانشناس شود، این درس‌ها را در دوره دبیرستان به‌خوبی یاد بگیرید:

۱-ریاضی

ریاضی جزو درس‌هایی ست که بین دانش آموزان رشته انسانی حداقل محبوبیت را دارد و شاید همین‌الان که این متن را می‌خوانید اولین سؤالی که به ذهنتان می‌رسد این است که اگر روانشناسی علم مطالعه رفتار انسان است دانش ریاضی به چه دردی می‌خورد؟

هر علمی برای اثبات مسائل درون خود نیازمند روش منطقی و تکرارپذیر پژوهش و سپس تحلیل است. روانشناسی نیز از این امر مستثنا نیست. شما باید روی تحلیل اطلاعات، درک احتمالات و همبستگی داده‌ها با یکدیگر (آمار و احتمال در ریاضی) کاملاً مسلط باشید و با روش‌های مختلف آماری به‌خوبی آشنا باشید.

اگر در ریاضی قوی نیستید نگران نباشید. با دانستن این مطلب که ریاضی به کار شما به‌عنوان یک روانشناس گره‌خورده است بعد از خواندن این مقاله با تمرکز بیشتری کلاس‌های آمار را دنبال کنید و به دنبال کلاس‌های تقویتی مناسب بگردید. حتی خودتان می‌توانید در منزل با صرف وقت کمی بیشتر، دانش خود را افزایش دهید.

۲-زیست‌شناسی

به‌عنوان کسی که تمایل دارد روانشناس قابلی باشد باید بدانید دانش زیست‌شناسی یکی از مهم‌ترین موارد برای درک کامل این علم است. روان و تن دو عنصر جدانشدنی انسان هستند و دانش هرچه بیشتر در زمینه زیست‌شناسی، هورمون‌ها و دیگر عوامل مؤثر برای درک هرچه بهتر روانشناسی بسیار مفید است.

3-هنر ارتباط

روانشناسی تماماً در مورد انسان‌هاست؛ بنابراین داشتن مهارت‌های ارتباط بین فردی مناسب از مهم‌ترین عوامل موفقیت در آن است. اگر دوست دارید روانشناس ماهری باشید باید بتوانید با افراد مختلفی که در حال تجربه کردن طیف گسترده‌ای از مشکلات احساسی،  روان‌شناختی و اجتماعی هستند، تعامل داشته باشید. حتی اگر برنامه شما این است که محقق شوید، باید برای انتقال مفاهیم موردنظر خود (چه کلامی و چه نوشتاری) روی مهارت‌های ارتباطی خود حساب کنید.

4-تحقیق و حل مسئله

به‌عنوان یک دانشجوی روانشناسی باید ساعت‌ها وقت صرف تحقیق و پژوهش کنید. این تحقیقات از مرور ادبیات موضوعات مختلف تا جمع‌آوری اطلاعات آزمایش‌های خودتان گستردگی دارد.

توانمندی بالا در حوزه پژوهش و تحقیق برای این کار ضروری است. شما به‌عنوان دانشجوی روانشناسی در زمینه روش تحقیق، واحدهای متناسبی دارید. مهم توجه کردن و یادگیری بیش‌ازحد کلاس است. اگر دوست دارید به‌عنوان یک روانشناس قوی مطرح باشید، در مورد بخش روش تحقیق مفصل مطالعه کنید. به‌عنوان یک کارشناس روانشناسی باید بتوانید مدیریت یک پژوهش علمی را بر عهده بگیرید.

5-مهارت درس خواندن!

پیش‌زمینه روانشناس موفق بودن : درس خواندن یک مهارت است! این جمله احتمالاً برای شما جدید است ولی باید بدانید درس خواندن نتیجه‌بخش شامل مجموعه‌ای از مهارت‌هاست. زمانی که دانشجو می‌شوید، دائماً در کلاس‌های مختلف و با موضوعات مختلف وقت می‌گذرانید. برای مدیریت مباحث و یادگیری مؤثر باید دقیقاً بدانید از هر کلاس چه چیزی لازم دارید. اول هر ترم معمولاً سیلابس درس‌ها به شما اعلام می‌شود. باید بدانید هدف هر درس چیست و در هر کلاس باید چه نکاتی را از گفته‌های استاد یادداشت کنید. همچنین نقاطی را که نیازمند تحقیق و بررسی بیشتر است را نیز هم از قبل مشخص کنید.

همه شما در طول سالهای مدرسه توانمندی‌هایی را کسب کرده‌اید اما باید در جریان باشید ورود به دانشگاه، نگهداری این توانمندی‌ها را سخت می‌کند و باید دوباره برای چگونه درس خواندن تلاش کنید. برای مثال نوت برداری را تمرین کنید، مکان درس خواندن مناسب برای خود پیدا کنید و برای خود اهداف هرروز را مشخص کنید.

روانشناسی می‌تواند لذت‌بخش، چالش‌برانگیز و جذاب باشد. داشتن توانمندی‌های مناسب و صحیح به شما در مسیر موفقیت کمک می‌کند. اگر روانشناسی را دوست دارید از چالش روبرو شدن با مشکلات انسان‌ها نترسید. مهارت‌های لازم را کسب کنید و به سمت موفقیت حرکت کنید.

صحرا شهمرادی-دانشجوی دکتری روانشناسی

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *