خطر خودکشی درکودک و نوجوان

خطر خودکشی در کودک و نوجوان (پارت دوم)

خطر خودکشی در کودک و نوجوان

افکار خودکشی در نوجوانان چقدر شایع است؟

خطر خودکشی در کودک و نوجوان: افکار خودکشی در نوجوانان بیشتر از کودکان کوچکتر است بنابراین خطر خودکشی در کودک و نوجوان قابل اهمیت است. گزارش CDC که در سال 2020 منتشر شد، نشان داد که تقریباً 19 درصد از نوجوانان گزارش دادند که در سال 2019 به طور جدی به خودکشی فکر می کردند و 9 درصد نیز در آن دوره اقدام به خودکشی را گزارش کردند.

احتمال اینکه دختران به خودکشی فکر کنند یا اقدام به خودکشی کنند، تقریباً دو برابر پسران بودند. نوجوانانی که ، همجنس‌گرا یا دوجنس‌گرا شناخته می‌شوند به شدت در معرض خطر بیشتری قرار داشتند به طوریکه تقریباً 47 درصد از این گروه گزارش دادند که در سال 2019 به طور جدی به خودکشی فکر می‌کردند و 23 درصد گزارش کردند که اقدام به خودکشی کرده‌اند.

شواهد اولیه نشان می‌دهد که همه‌گیری 19 COVID-ممکن است خطر افکار خودکشی را در نوجوانان افزایش دهد. والدین می توانند با توجه به وضعیت عاطفی نوجوان خود، ارائه حمایت و جستجوی کمک در صورت مشاهده هر گونه نشانه ای از افکار خودکشی یا ناامیدی در فرزند خود، به کاهش خطر کمک کنند.

آیا نوجوانان بیشتر از بزرگسالان به خودکشی فکر می کنند؟

افکار خودکشی در طول عمر ممکن است، اما به احتمال زیاد در سال های نوجوانی ظاهر می شود. این احتمالاً به دلیل تغییرات عاطفی، اجتماعی و فیزیکی غالباً طاقت‌فرسا است که نوجوانان هنگام گذار از دوران کودکی به بزرگسالی از آن عبور می‌کنند. لذا این امر حاکی از اهمیت خطر خودکشی در کودک و نوجوان است.

از نظر رشدی طبیعی است که نوجوانان بدخلق شوند، به والدین یا همسالانشان حمله کنند، هویت آنها را زیر سوال ببرند، یا در حین جستجوی استقلال، انتخاب های پرخطر و تکانشی انجام دهند. با این حال، چنین تغییراتی در دوران نوجوانی، زمانی که در حالت افراطی تجربه می‌شوند، می‌توانند به طور بالقوه افکار خودکشی را تشدید یا تشدید کنند.

آیا قلدری در افکار خودکشی نقش دارد؟

مشارکت در قلدری چه به عنوان قربانی و چه به عنوان مجرم با خطر بالاتر خودکشی همراه است. اما علی‌رغم داستان‌های پرمخاطب که قلدری را دلیل مستقیم خودکشی کودک می‌دانند، رابطه بین رفتار قلدری و خودکشی نهایی معمولاً بسیار پیچیده‌تر از علت و معلولی ساده است.

اغلب کودکانی که در حوادث قلدری دخیل هستند، افکار خودکشی نشان نمی دهند، و کارشناسان خاطرنشان می کنند که در بسیاری از مواردی که قلدری قبل از خودکشی بوده است، و هم چنین سایر عوامل خطر مانند اختلالات سلامت روان، اختلال در عملکرد خانواده یا سوء مصرف مواد نیز در خطر خودکشی در کودک و نوجوان دخیل بوده است. شواهد همچنین نشان می دهد که کسانی که دیگران را مورد آزار و اذیت قرار می دهند نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

آیا کودکانی که افکار خودکشی دارند همیشه افسرده هستند؟

افسردگی می تواند یکی از عوامل موثر در بسیاری از موارد افکار یا رفتارهای خودکشی در نوجوانان باشد و والدین باید علائم افسردگی را در کودک خود جدی بگیرند و در صورت نیاز به دنبال کمک باشند. در حالی که اکثر کودکان مبتلا به افسردگی تشخیص داده شده اقدام به خودکشی نمی کنند، دریافت درمان می تواند محافظت کننده باشد و به طور چشمگیری خطر را کاهش دهد.

با این حال، برخی از شواهد نشان می‌دهند که افسردگی تنها اختلال سلامت روانی نیست که در خودکشی کودکان دخیل است، به ویژه برای کودکان کوچک‌تر، ممکن است شایع‌ترین اختلال نیز نباشد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که 33 درصد از کودکانی که اقدام به خودکشی کرده یا به پایان رسانده بودند، افسردگی قابل تشخیص داشتند.

با این حال، تقریباً 60 درصد دارای ADHD بودند. کارشناسان می گویند که این نشان می دهد که چالش های توجه یا کنترل تکانه ممکن است در بسیاری از موارد با خودکشی مرتبط باشد. همچنین ممکن است برخی از کودکان مبتلا به ADHD  در عوض با اختلال دوقطبی دست و پنجه نرم کنند، وضعیتی که به شدت با خودکشی مرتبط است و اغلب با    ADHD  اشتباه گرفته می شود. مطالعه دیگری نشان داد که کودکان مبتلا به اختلالات خوردن مانند پرخوری عصبی نیز در معرض خطر بیشتری برای خودکشی هستند که این مسئله نشان از اهمیت بررسی خطر خودکشی در کودک و نوجوان است.

آیا نژاد کودک می تواند آنها را در معرض خطر بیشتری از افکار یا رفتارهای خودکشی قرار دهد؟

به نظر می‌رسد گروه‌های نژادی خاصی در معرض خطر افکار خودکشی، اقدام به خودکشی یا مرگ بر اثر خودکشی هستند، اگرچه این خطر ممکن است با افزایش سن تغییر کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که بین سنین 5 تا 12 سال، کودکان سیاهپوست بیش از دو برابر بیشتر از کودکان سفید پوست در معرض خودکشی هستند. با این حال، در سال های نوجوانی، خطر خودکشی کامل در نوجوانان سیاه پوست 50 درصد کمتر از نوجوانان سفیدپوست بود. اگرچه علت دقیق نابرابری اولیه نامشخص است، کارشناسان فرض می‌کنند که خطر خودکشی کودکان سیاه‌پوست ممکن است به دلیل بروز بیشتر تروما در این گروه و یا مشکل بیشتر دردسترسی مراقبت از سلامت روان باشد.

رابطه بین افکار خودکشی، اقدام به خودکشی و خودکشی کامل همیشه ساده نیست. یک گزارش CDC در سال 2020 نشان داد که در سال گذشته، نوجوانان سفیدپوست کمی بیشتر به خودکشی فکر می کردند تا نوجوانان سیاه پوست یا اسپانیایی تبار. با این حال، تعداد بیشتری از نوجوانان سیاه پوست نسبت به سایر گروه های نژادی مورد مطالعه، اقدام به خودکشی را گزارش کردند.

در طول عمر، سرخپوستان آمریکا و بومیان آلاسکا در بین تمام قومیت ها در معرض بالاترین خطر خودکشی قرار دارند. در میان جوانان بومی بین 10 تا 24 سال، میزان خودکشی 2.5 برابر بیشتر از جمعیت عمومی است.

مدرسه روان شناسی. روان بنه

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *