راهکارهای مشاوره ای موثر برای والدین محترم برای اینکه چگونه با داشتن فرزند دوم در زندگی خود سازگار شوند؟

فرزند دوم یک تغییر اساسی در زندگی شما است و نیاز به تغییراتی دارد.

از دیگران حمایت کنید و در صورت لزوم از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید.

ایجاد اعتماد به نفس به عنوان والدین بسیار مهم است.

شما باید برنامه ای برای نحوه درمان علائم اضطراب یا افسردگی پس از زایمان داشته باشید.

زمانی که فرزند دومم را باردار بودم، افراد زیادی به من چیزهای دلسرد کننده ای می گفتند، مثلاً این جمله کلاسیک کریس جنر را به من می گفتند: «یکی مثل یک است و دوتا مثل بیست». بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که فرزند شما تنها کسی نیست که در زمان تولد فرزند دوم دچار تغییرات گسترده می شود. به عنوان یک والدین، شما نیز این انتقال را پشت سر خواهید گذاشت.

نظراتی مانند نقل قول جنر نه تنها بسیار مفید نیستند، بلکه درست نیستند. تحقیقات نشان می دهد که مادران پس از به دنیا آوردن فرزند اول خود به عنوان فرزند دوم، سطح استرسی معادل را گزارش می کنند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که اضافه کردن فرزند دوم تا حد زیادی تجربه مثبتی است و مادرانی که چند فرزند دارند می‌توانند پس از بیدار شدن در شب به خواب عمیق‌تر و ترمیم‌کننده‌تری برگردند و نسبت به مادران بار اول خستگی و اختلال خواب کمتری را تجربه کنند.

بنابراین، برای بهبود این انتقال برای خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

به دنبال حمایت دیگران باشید. تحقیقات نشان می دهد که مادران با تولد فرزند دوم خود در مقایسه با فرزند اول حمایت کمتری دریافت می کنند. برای دریافت حمایت کافی از خانواده، دوستان، دولای پس از زایمان، پرستاران کودک یا سایر افراد زندگی خود، از قبل برنامه ریزی کنید. جامعه‌ای از افراد را شناسایی کنید که از شما در راه‌های عملی و عاطفی حمایت کنند (با گروه‌های مادران در جامعه خود تماس بگیرید، همسایه‌های خود را بشناسید، گروه‌های پشتیبانی مجازی پیدا کنید، یا از خانواده و دوستان کمک بخواهید).

اعتماد به نفس خود را به عنوان والدین تقویت کنید. تحقیقات نشان می دهد که مادرانی که اعتماد به نفس بالاتری دارند، در دوره پس از زایمان به احتمال زیاد “شکوفایی” دارند و اعتماد والدین باعث کاهش مشکلات رفتاری در کودکان می شود. برای ایجاد اعتماد به نفس خود، به خود اطمینان دهید که شما دقیقا همان پدر و مادری هستید که هر دو فرزندتان به آن نیاز دارند. افکار مفید تری مانند «داشتن دو فرزند برای من خیلی زیاد است» را با افکار مفیدتر جایگزین کنید، مانند «هر روز کمی آسان تر می شود». علاوه بر این، کارشناسانی را شناسایی کنید که می توانند به شما در ایجاد اعتماد به نفس به عنوان یک مادر کمک کنند، مانند یک متخصص اطفال آگاه، مشاور شیردهی، مربی والدین، یا فیزیوتراپیست متخصص در درمان نگرانی های پس از زایمان.

شفقت به خود را تمرین کنید. تحقیقات نشان می دهد که سطوح بالای شفقت به خود با رفاه بیشتر در مادران پس از زایمان مرتبط است. به خود یادآوری کنید که همه تلاش می کنند و شما تمام تلاش خود را می کنید. وقتی برای خود سختی می‌گیرید، تصور کنید با یک دوست در موقعیت مشابه چگونه رفتار می‌کنید.

بدانید که بسیاری از احساسات شما طبیعی هستند. بسیاری از والدین در مورد تولد فرزند دوم خود احساس تعارض دارند، از جمله احساس گناه در مورد تغییراتی که فرزند اولشان تجربه خواهد کرد و اضطراب در مورد توانایی مدیریت نیازهای دو فرزند. تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از مادران در مورد تأثیر آن بر فرزند اول خود احساس اضطراب می‌کنند و حتی ممکن است تعجب کنند که آیا می‌توانند فرزند دوم را به اندازه فرزند اول دوست داشته باشند. بدانید که این احساسات کاملاً طبیعی هستند و به این معنی نیست که شما برای فرزند دوم خود “والد خوبی” نیستید.

برنامه ای برای نحوه درمان علائم اضطراب یا افسردگی پس از زایمان داشته باشید. افسردگی و اضطراب پس از زایمان بسیار شایع هستند. اگرچه داشتن اختلالات خلقی پس از زایمان در زایمان قبلی احتمال تجربه مجدد آن را افزایش می دهد، اما به این معنی نیست که لزوماً دوباره یا به همان روش آن را تجربه خواهید کرد و لزوماً به این معنی نیست که اگر بار اول تغییرات خلقی را تجربه نکردید. که برای بار دوم آنها را تجربه نخواهید کرد. آماده شدن برای این علائم ممکن است شامل ایجاد دهکده حمایتی در اطراف شما، یافتن یک درمانگر یا روانپزشک خوب از قبل، یا درخواست از شریک والدین خود باشد که تشخیص دهد چه زمانی در حال مبارزه هستید. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که این تغییرات خلقی می تواند بر مادر و پدر تأثیر بگذارد.

در صورت لزوم از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید. اگر علائم اضطراب یا افسردگی، احساس گناه بیش از حد، یا افکار ناراحت کننده را تجربه می کنید که در فعالیت های روزمره زندگی و/یا روابط شما اختلال ایجاد می کند، با یک متخصص بهداشت روان مشورت کنید. درمان می تواند در کمک به مدیریت تغییرات بزرگ زندگی مانند داشتن فرزند دوم بسیار موثر باشد.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *