عدم سرکوب خشم: آیا احساس عصبانیت می کنید؟

خشم خود را سرکوب نکنید؛ آن را بیان کند.

سرکوب خشم می‌تواند منجر به کاهش احساسات، استرس و طغیان‌های بالقوه مضر شود.

ابراز سازنده خشم به شما این امکان را می دهد که به بهترین خود تبدیل شوید.

خشم به نیازها و ارزش های شما اشاره می کند و می تواند نیروی مثبتی در زندگی شما باشد.

ابراز خشم به شیوه ای غیر خشونت آمیز و محترمانه ضروری است.

در حالی که خشم طبیعی و گسترده است، بسیاری از ما رابطه چالش برانگیزی با آن داریم. اغلب به ما گفته می‌شود که ابراز خشم ما را «ضعیف»، «تکانش‌گر» و «غیرقابل کنترل» می‌کند، به این معنی که مشکل عصبانیت داریم. در حالی که ما شدیداً می خواهیم خشم خود را ابراز کنیم، به ما آموخته اند که نسبت به خشم خود احساس بدی داشته باشیم. به همین دلیل است که ممکن است برای بسیاری تعجب آور باشد که احساس خشم یک نقص شخصیتی نیست. در واقع خشم هدف مهمی را دنبال می کند. مانند همه احساسات، خشم برای تجربه انسان ضروری است و زمانی که به طور ماهرانه استفاده شود می تواند مفید باشد. خشم پاسخی طبیعی به تهدید، بی عدالتی، سوء استفاده و ظلم است. ما را بیدار می کند و به ما انگیزه می دهد تا برای محافظت از خود و دیگران اقدام کنیم. خشم می تواند به عمیق ترین ارزش های ما اشاره کند و می تواند نیروی مثبتی در زندگی ما باشد.

اگر خشم یا سایر احساسات خود را نپذیریم یا ابراز نکنیم، می توانیم از آنها جدا شویم. گویی دریچه اصلی کل سیستم عاطفی خود را بسته ایم و از احساس درد و خشم جلوگیری می کنیم، اما ما را از تجربه شادی یا شادی باز می دارد. پس از مدتی، احساس نکردن به عادت تبدیل می‌شود، و وقتی جرات می‌کنیم شیر آب را باز کنیم، انفجار احساسات فروخورده ممکن است ترسناک باشد.

چرا عصبانیت خود را ابراز کنید

ابراز خشم به شیوه ای سالم به دلایل مختلفی مهم است:

رهایی احساسی را فراهم می کند. سرکوب خشم می‌تواند منجر به کاهش احساسات، استرس و طغیان‌های بالقوه مضر شود.

نیازها را با هم ارتباط می دهد. خشم اغلب زمانی به وجود می آید که نیازهای ما برآورده نشود. ابراز خشم می تواند به بیان این نیازها کمک کند.

تعارض ها را حل می کند. هنگامی که خشم به صورت سازنده بیان می شود، می تواند ارتباطی را تسهیل کند که از حل تعارض حمایت می کند.

این امکان را برای دفاع از خود فراهم می کند. ابراز خشم افراد را تشویق می کند تا از خود، عقاید و حقوق خود دفاع کنند.

هوش هیجانی را تقویت می کند. ابراز خشم سالم نشانه ای است که خودآگاهی، خودتنظیمی و ارتباط موثر را نشان می دهد.

فرآیند چهار مرحله ای

ابراز خشم به شیوه ای غیر خشونت آمیز و محترمانه ضروری است. در اینجا یک فرآیند چهار مرحله ای برای کار با خشم و استفاده از آن به روشی سالم و سازنده وجود دارد:

۱- خشم خود را احساس کنید

شفا و رشد اساسی ناشی از تمایل به مواجهه، کاوش و احساس عمیق خشم شماست. پذیرش و احساس خشم خود مبنایی برای مسئولیت پذیری در قبال آن و اولین قدم برای تبدیل آن به یک نیروی مثبت است. تا زمانی که احساسات خود را انکار یا سرکوب کنید، در خودآگاهی، رشد شخصی و توانایی خود برای مشارکت و ارتقای عدالت اجتماعی محدود خواهید بود. تنها زمانی که به خود اجازه دهید واقعاً خشم، ناراحتی یا ناامیدی را احساس کنید، می توانید به مرحله بهبودی بروید و از احساسات خود ارزش ایجاد کنید.

وقتی بدون مقاومت احساس خشم می کنید و صرفاً آن را مشاهده می کنید، متوجه می شوید که می توانید آن را تحمل کنید. شما با صراحت و بدون قضاوت با تجربه خود ارتباط برقرار می کنید و هر چیزی را که پیش بیاید می پذیرید.

یکی از راه‌های برقراری ارتباط با خشم این است که «کارآگاه خشم» باشید و تشخیص دهید که کجا در بدن شما ظاهر می‌شود. ممکن است درجه حرارت شما افزایش یابد، یا لحن صدای شما تغییر کند، یا در شانه های شما یا یهودیان تنش وجود داشته باشد، یا احساس می کنید انگیزه ای برای جیغ زدن یا لگد زدن دارید. دفعه بعد که عصبانی شدید، سعی کنید به آرامی بدن خود را از سر تا پا اسکن کنید. به هر احساسی که تجربه می کنید توجه کنید. نفس عمیق بکشید و بخواهید سرعت خشم خود را کم کنید و دوست شوید. در عین حال کنجکاو و دلسوز باشید و به آرامی با احساسات همراه باشید.

2. عصبانیت خود را درک کنید

احساسات بررسی نشده، مانند زندگی بررسی نشده، اغلب منجر به تجربیات ناخواسته، علائم دردناک و بدبختی می شود. فرآیند درک و شناخت خشم به شما امکان می دهد آن را تجربه کنید و به خوبی از آن استفاده کنید. پردازش سالم خشم باعث یکپارچگی عاطفی بیشتر می شود و فضا را برای تصمیم گیری های عاقلانه ایجاد می کند.

خشم دو هدف مرتبط را دنبال می کند. اولی محافظ است. تا حد زیادی به بقا و امنیت مربوط می شود. این جنبه از خشم تابعی از مغز عاطفی است. شما می توانید خشم محافظ را عمدتاً ناخودآگاه یا درونی در نظر بگیرید. ماهیت خشم محافظتی این است که محیط را از نظر تهدید بررسی کند. به همین دلیل است که به طور غریزی به بیرون متمرکز می شود. دومین هدف اصلی خشم رشد و تحول شخصی است. در حالی که خشم محافظ فوری است و کمتر از سطح هوشیاری عمل می کند، استفاده از خشم به منظور شفا و رشد شخصی مستلزم تلاش آگاهانه و عمدی است. خشم محافظ خام است. خشم دگرگون کننده پالایش می شود. خشم دگرگون کننده می تواند درک شخصی را افزایش دهد و انعطاف پذیری و قدرت را افزایش دهد.

وقتی خشم را تجربه می کنید، از خود بپرسید که عملکرد آن چیست. آیا خشم بیان خود را بیشتر می کند یا آن را مهار می کند؟ آیا خشم منجر به احساس آزادی درونی می شود یا عملکردی دفاعی دارد؟

3. نیازهای خود را مشخص کنید

بین نیازها و خشم ارتباط ذاتی وجود دارد. در این مرحله وظیفه شما این است که نیازهای برآورده نشده خود را شناسایی کنید. خشم همیشه شما را به سمت یک نیاز اصلی سوق می دهد که برآورده نشده است. موقعیت ما را در چهار بعد نشان می دهد: بقا، صداقت، عشق و به فعلیت رساندن. هر کدام از اینها نیاز اساسی هر انسانی است. وقتی از شما سوء استفاده می شود، احساس طرد شدن یا بی احترامی می کنید، یا وقتی از انجام کاری که برایتان مهم است منع می شوید، ممکن است عصبانی شوید.

وقتی احساس عصبانیت می کنید، از خود بپرسید که چه نیازهای اصلی برآورده نمی شوند.

آیا ایمنی یا رفاه من در خطر است؟

آیا چیزی اشتباه یا ناعادلانه بوده است؟

آیا احساس طرد شدن، بی احترامی یا بی مهری می کنم؟

آیا چیزی مانع رسیدن من به اهدافم می شود؟

4. اقدامات عاقلانه انجام دهید

هنگامی که تشخیص دادید که چه نیازی برآورده نمی شود – بقا، صداقت، عشق، یا به فعلیت رساندن – شما آماده هستید که تصمیم بگیرید چه اقدامی انجام دهید. عمل جایی است که تغییر واقعی رخ می دهد. مهم نیست که چقدر متفکرانه یک موقعیت را تجزیه و تحلیل می کنید، مهم نیست که چقدر با دقت برنامه ریزی می کنید، این به تنهایی برای تغییر وضعیت کافی نیست. این عمل است که زندگی شما را شکل می دهد.

برای تبدیل خشم خود به نیروی خیر، باید اقدام عاقلانه ای انجام دهید تا بتوانید نیازهای خود را برآورده کنید و زندگی، روابط خود و در نهایت، دنیای اطراف خود را تغییر دهید. همانطور که اقدامی را انجام می دهید که تصمیم گرفته اید، خود را متعهد کنید که مطابق با فضایل قدرت، مراقبت، عدالت و اصالت رفتار کنید. ارزش های فراگیر این فضیلت ها شفقت و محبت است.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که فضایل در مورد چیزی نیست که می خواهیم به دست آوریم یا به دست آوریم. آنها در مورد نحوه رفتار ما هستند. آنها در مورد نحوه زندگی ما هستند. وقتی رفتارهای شما توسط این فضیلت‌ها هدایت می‌شود، احساس می‌کنید مستقرتر، انعطاف‌پذیرتر، مطمئن‌تر و مطمئن‌تر خواهید بود، و اقدامات شما مؤثرتر خواهند بود و در نهایت برای شما و افراد اطرافتان ارزش ایجاد می‌کنند.

نتیجه

دفعه بعد که چیزی شما را آزار می دهد، یا خود را در خشم کور می بینید، این فرآیند چهار مرحله ای را به کار بگیرید. این فرآیند شما را راهنمایی می کند که چگونه از خشم به طور مؤثر استفاده کنید، از دفاع خود برای تحقق نیازهای خود حرکت کنید، سپس خشم خود را برای رفع نیازهای خود رها کنید و تغییر دهید، و برای تبدیل شدن به بهترین خود و داشتن بهترین زندگی خود تلاش کنید.

هنگامی که خشم خود را پردازش کردید و نیازهای برآورده نشده خود را آشکار کردید، آزاد هستید که عمداً موقعیت را ارزیابی کنید، پاسخ خود را انتخاب کنید و به روشی مؤثر، دلسوزانه و عاقلانه رفتار کنید. نیازی به تلاش برای از بین بردن عصبانیت نیست. هنگامی که تمام هدف خود را برآورده کند، به طور طبیعی حل می شود: ابتدا محافظت و سپس تحول.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *