افکار خودکشی

نشانه های افکار خودکشی در افراد (پارت اول)

افکار خودکشی

افکار خودکشی: تشخیص اینکه ممکن است شخصی به خودکشی فکر کند می تواند به طور منحصر به فردی چالش برانگیز باشد. برخی از افراد علائم بیرونی نشان می دهند که در معرض خطر هستند یا در مورد ملاحظات خود با صدای بلند صحبت می کنند. برخی دیگر تلاش می کنند تا افکار خودکشی خود را پنهان کنند و نیت خود را از دیگران پنهان کنند.

از آنجایی که غیرممکن است بدانید که در سر شخص دیگری چه می گذرد، هرکسی که یک یا چند علامت هشدار دهنده زیر را می بیند یا صرفاً مشکوک است که عزیزش ممکن است افکار خودکشی داشته باشد بدون هر یک از موارد زیر باید از او بپرسد: می تواند به نجات یک زندگی کمک کند علیرغم ترس های گسترده در مورد چنین تحقیقی، تحقیقات به طور مداوم نشان داده است که اگر از کسی بپرسیم که آیا  افکار خودکشی دارد”این ایده را در ذهن او ایجاد نمی کند که کاش از ابتدا وجود نداشت

علائم هشدار دهنده رایج افکار خودکشی

قصد و افکار خودکشی همیشه برای چشمان آموزش دیده آشکار نیست، به ویژه در میان کسانی که سعی می کنند آنها را پنهان نگه دارند. با این حال، سیگنال‌های بیرونی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد فردی دارای افکار خودکشی است و آشنایی با علائم رایج، به‌ویژه نشانه‌های ظریف‌تر، می‌تواند به کسی کمک کند عزیزی را که ممکن است در معرض خطر خودکشی باشد را نجات دهد.

علائم هشدار دهنده متداول رفتار خودکشی عبارتند از:

صحبت در مورد احساس ناامیدی، بی ارزشی، “به دام افتادن” یا دوست داشتن او دلیلی برای ادامه زندگی ندارد

وصیت می کند، دارایی های شخصی را می بخشد، یا سعی می کند “امور او را سامان دهد”

به دنبال ابزارهایی برای آسیب رساندن به خود است، مانند نحوه خرید اسلحه یا دسترسی به داروهای خطرناک

خیلی کم یا زیاد می خوابد

خیلی کم یا زیاد غذا می خورد

نشانه هایی از ناامیدی نشان می دهد یا نوسانات خلقی قابل توجهی دارد

آشفته، مضطرب یا پرخاشگر عمل می کند

از افراد دیگر، از جمله عزیزان دوری می کند. بیش از حد معمول زمان خود را به تنهایی سپری می کند

بی پروا رفتار می کند

الکل می نوشد یا بیش از حد مواد مخدر مصرف می کند

اخیراً یک استرس شدید زندگی مانند مرگ همسر، از دست دادن شغل یا یک رویداد آسیب زا را تجربه کرده است.

در گذشته اقدام به خودکشی کرده یا رفتار خودکشی از خود نشان داده است

رایج ترین نشانه هایی که نشان می دهد فردی دارای افکار خودکشی است، چیست؟

برای کسانی که در معرض خطر اقدام به خودکشی هستند، تغییرات ناگهانی در خلق و خوی و رفتار از جمله نوسانات خلقی چشمگیر، یا بالا رفتن ناگهانی خلق و خوی پس از یک دوره طولانی ناامیدی نشانه‌های رایجی هستند که نشان می‌دهند فردی در فکر پایان دادن به زندگی خود است. صحبت در مورد احساس بی ارزشی، ناامیدی، مانند یک بار، یا مانند دیگران بدون آنها “بهتر” خواهد بود، نشانه های رایج رفتار یا افکار خودکشی است.

برخی شواهد نشان می‌دهند که احساس باری بر دوش دیگران ممکن است پیش‌بینی‌کننده قوی رفتار خودکشی باشد و باید گفتار مربوط به آن را جدی گرفت. دادن اموال مورد نیاز بدون دلیل روشن یا «خداحافظی» با عزیزان نیز نشانه‌هایی از خودکشی بالقوه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

آیا کسی می تواند بدون نشان دادن علائم هشدار دهنده با خودکشی بمیرد؟

بله. برخی از افراد به طور تکانشی یا در پاسخ به یک عامل استرس زای شدید و ناگهانی، بدون اینکه از قبل دارای افکار خودکشی باشند، زندگی خود را می گیرند. این افراد ممکن است هیچ نشانه ای از خود نشان ندهند و حتی از نظر ظاهری خوب ظاهر شوند. متأسفانه برخی دیگر ممکن است تمام تلاش خود را بکنند تا هرگونه قصد خودکشی را از خانواده یا دوستان پنهان کنند، حتی اگر هفته ها یا ماه ها برای تلاش خود برنامه ریزی کرده باشند.

 این مرگ‌ها می‌تواند به‌ویژه برای عزیران و بازماندگان شخص دردناک باشد. غیرمعمول نیست که احساس گناه شدید داشته باشید یا اینکه فردی «باید می دانست» که معشوقش چنین دردی دارد. این مهم است که به یاد داشته باشید در حالی که هیچ کس در خودکشی دیگری مقصر نیست، اما در جستجوی کمک برای احساسات شدید غم و اندوه یا پشیمانی هرگز شرمنده نیست.

مدرسه روان شناسی. روان بنه

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *