صحبت در مورد افکار خودکشی

صحبت در مورد افکار خودکشی (پارت دوم)

 صحبت در مورد افکار خودکشی

اگرعزیزم بگوید که به خودکشی فکر می کند، چگونه باید پاسخ دهم؟

 صحبت در مورد افکار خودکشی: اگر دوست، عضو خانواده، شریک زندگی یا دیگر عزیزانتان اعتراف کند که در فکر آسیب رساندن به خود هستند، کارشناسان تاکید می کنند که بهتر است شوکه یا وحشت زده رفتار نکنید. این احتمالاً فقط باعث ایجاد فاصله می شود و ممکن است باعث شود که عزیز شما احساس قضاوت کند.

و اگرچه ممکن است وسوسه انگیز باشد که مستقیماً به سمت حل مسئله بپرید، قبل از هر چیز مهم است که همدلانه و بدون قضاوت گوش دهید و صحبت در مورد افکار خودکشی با او داشته باشید. بپرسید چرا چنین احساسی دارند و تلاش کنید تا احساسات آنها را تأیید کنید. حتی گفتن «خیلی متاسفم که احساس ناامیدی می‌کنی و باید وحشتناک باشد» می‌تواند به کسی کمک کند احساس کند شنیده شده و درک شده است.

برعکس، گفتن اینکه آنها «هیچ دلیلی ندارند»  آنها برای دردی که خودکشی آنها برای شما یا دیگران ایجاد می کند احساس گناه می کنند – فقط نتیجه معکوس خواهد داشت. بسیار محتمل است که فرد در وهله اول از تجربه افکار خودکشی شرمنده باشد. مشاجره یا احساس گناه می تواند چنین احساس ناامیدی را تشدید کند.

چگونه می توانم عزیزم را به دریافت کمک برای افکار خودکشی تشویق کنم؟

پس از گوش دادن و تأیید احساسات عزیزتان، بسیار مهم است که او را در صورت امکان او را به یک مرکز مشاوره جهت دریافت کمک از متخصصین روان شناس، مشار و روانپزشک متصل کنید.

کمک به یک عزیز برای دسترسی به مراقبت های روانی طولانی مدت ممکن است قدم بعدی در بسیاری از موارد باشد. از آنجایی که چشم انداز یافتن یک درمانگر می تواند بسیار زیاد باشد، ارائه کمک می تواند مفید باشد. با استفاده از دایرکتوری درمان آنلاین، فهرستی از درمانگرانی که بیمه عزیزان شما را می پذیرند و در منطقه خود هستند، تهیه کنید. حتی می توانید از طرف عزیزتان تماس بگیرید یا برای حمایت اخلاقی با او به اولین قرار ملاقات بروید.

ایده صحبت در مورد افکارخودکشی مرا مضطرب یا ناراحت می کند. چگونه می توانم این احساسات را مدیریت کنم؟

احساس اضطراب، شرمساری یا ناراحتی از این که از کسی در مورد افکار خودکشی بپرسید بسیار طبیعی است. اما مهم است که اجازه ندهید این احساسات مانع دستیابی به افراد نیازمند شوند.

برنامه ریزی برخی از نکات صحبت از قبل (مثلاً نوشتن چند رفتار نگران کننده یا علائم هشدار دهنده ای که مشاهده کرده اید، یا شناسایی برخی منابع در منطقه خود که می تواند کمک بیشتری به شما ارائه دهد) می تواند به شما کمک کند کنترل بیشتری بر وضعیت داشته باشید و ممکن است کاهش اضطراب انجام تحقیق در مورد اینکه چگونه می توان به بهترین شکل به فرد نیازمند کمک کرد، می تواند به شما کمک کند تا برنامه ای را تدوین کنید و برای شروع یک گفتگوی بالقوه دشوار احساس قدرت کنید. (برای کسانی که مطمئن نیستند چه بگویند یا چه انتظاری داشته باشند، این منبع از خط زندگی پیشگیری از خودکشی محل خوبی برای شروع است).

و در پایان، یادآوری این نکته می تواند مفید باشد که خودکشی تقریباً همیشه باعث ایجاد مکالمه چالش برانگیز می شود و احساسات قوی جای شرمندگی ندارند. تلاش برای پذیرش چنین احساساتی، به جای تلاش برای سرکوب آنها، می تواند به شما در مقابله کمک کند و ممکن است منجر به گفتگوی صادقانه و همدلانه تر شود و لذا توصیه می شود که  از صحبت در مورد افکار خودکشی اجتناب نکنید.

من چیز زیادی در مورد خودکشی نمی دانم و هیچ آموزش بهداشت روانی ندارم. چگونه باید برای گفتگو آماده شوم؟

برای شروع صحبت در مورد افکار خودکشی نیازی نیست که یک روانشناس آموزش دیده باشید. تحقیقات اساسی که بیشتر آنها را می توان به صورت آنلاین انجام داد می تواند بسیار مفید باشد. یادگیری در مورد علائم هشدار دهنده رایج، عوامل خطر، و جایی که می توانید برای کمک بیشتر مراجعه کنید، به عنوان مثال، می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که فرد مورد علاقه شما ممکن است در چه شرایطی قرار داشته باشد و به شما امکان می دهد از نظر احساسی برای بحث آماده شوید.

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که نیازی به گفتن چیز “عالی” ندارید و نمی توانید مشکلات عزیز خود را در یک مکالمه حل کنید. هر طور که بتوانید، به فرد مورد علاقه شما کمک می کند تا احساس درک کند، حتی اگر این اولین قدم در یک سفر طولانی تر سلامت روان باشد.

اگر از کسی در مورد خودکشی بپرسم، آیا این فقط این ایده را در ذهن او ایجاد نمی کند؟

اصلا. این ایده که صحبت در مورد افکار خودکشی با فرد مقابل  “این ایده را در سر او قرار می دهد” یک افسانه قدیمی اجتماعی است. در واقع، حجم وسیعی از مطالعات علمی نشان می‌دهد که گفتگوهای باز درباره خودکشی بعید است که افکار خودکشی را افزایش دهد. با این حال، آنها این قدرت را دارند که آن را کاهش دهند، به ویژه زمانی که با همدلی و همراه با حمایت های اضافی از سلامت روان همراه هستند.

مدرسه روان شناسی. روان بنه

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *