معرفی کتاب.مهارت‌های زندگی زناشویی

نويسندگان: متیو مک کی، پاتریک فنینگ، کیم پالگ؛ مترجمان: دکتر شهرام محمدخانی، قدرت عابدی؛ سال انتشار: 1390؛ ناشر: انتشارات ورای دانش
نتایج مطالعات نشان می‌دهد که ریشه‌ی بسیاری از تنش‌ها، سوءتفاهم‌ها و مشکلات زناشویی، ناتوانی زوج‌ها در برقراری ارتباط سالم و گوش دادن صادقانه به همدیگر، درگیر شدن در رفتارهای منفی و آزاردهنده‌ی متقابل، افتادن در دام تحریف‌های شناختی و افکار منفی، ناتوانی در مذاکره و گفت‌وگوی سازنده برای حل مسائل زناشویی و درگیر شدن در فرایند حمله و حمله‌ی متقابل است که موجب برانگیخته شدن خشم و پرخاشگری متقابل می‌شود. زوج‌های مشکل‌دار به‌جای بیان صریح، صادقانه و محترمانه‌ی احساسات، خواسته‌ها و نیازهای خود، یا با این خواسته‌ها حمله می‌کنند، یا آن‌ها را به شکل غیرمستقیم و ناسالم بیان می‌کنند که نه‌تنها به برآورده شدن این خواسته‌ها کمکی نمی‌کند، بلکه موجب تشدید تعارض نیز می‌شود.

کتاب‌های زیادی درزمینه‌ی مهارت‌های زناشویی نوشته‌شده ‌است، بااین‌حال، کتاب «مهارت‌های زندگی زناشویی» از چند جهت با سایر کتاب‌ها متفاوت است. اوّل، تأکید آن بر آموزش مهارت‌ها و تغییر عملی است نه بر نظریه‌پردازی. دوّم، سبک نگارش این کتاب به‌گونه‌ای است که خواننده می‌تواند بدون خواندن همه‌ی فصول، فقط بر فصل‌های خاصی که متناسب با نیازهای او است، متمرکز شود. هر فصل کتاب ساختار استانداردی دارد و بر آموزش یک مهارت خاص تأکید می‌کند. سوّم، مهارت‌هایی که در کتاب حاضر آموزش داده می‌شود، مهارت‌هایی است که بر اساس نتایج مطالعات علمی، تجارب بالینی و نظریه‌های زوج‌درمانی، از مهم‌ترین عوامل دخیل در تعارضات و مشکلات زناشویی محسوب می‌شود.

کتاب مهارت‌های زندگی زناشویی منبعی عالی برای آموزش مهارت‌های ضروری برای ایجاد رابطه‌ی صمیمانه و مؤثر است. کتاب شامل مثال‌های روشن، برگه‌های فعّالیّت و تمرین‌های سازنده برای زوج‌ها است که به آنان کمک خواهد کرد تا هرکدام از مهارت‌های آموخته‌شده را به‌خوبی درک و در عمل پیاده نمایند.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *