ممکن است تصور کنید که غم و اندوه یکسان است اما تفاوت های زیادی دارند و دارای انواع مختلفی می باشند

انواع مختلفی از اندوه به جز غم معمولی یا “عادی” وجود دارد.

اندوه پیش بینی شده می تواند قبل از یک باخت قریب الوقوع اتفاق بیفتد.

اگر ضررهای متعدد در مدت زمان کوتاهی رخ دهد، مهم است که هر کدام را جداگانه غمگین کنید.

در چند سال گذشته، برای کتابی که در حال نوشتن آن هستیم، درباره غم و اندوه تحقیق کرده‌ایم. وقتی شروع به کار کردیم، می‌دانستیم که شما می‌توانید به دلایل مختلف غم و اندوه را تجربه کنید. اینها می توانند به همان اندازه متفاوت باشند مانند مرگ یک عزیز، قطع رابطه، از دست دادن شغلی که بخشی از هویت شما بود، از دست دادن خانه شما به دلیل بلایای طبیعی – و همه چیز در این بین. اما در طول مسیر یاد گرفتیم که به غیر از آنچه همه ما به عنوان غم معمولی یا “عادی” می شناسیم، انواع دیگری از غم وجود دارد. ما 9 موردی را که شما یا کسی که می‌شناسید ممکن است در مقطعی از زندگی‌تان تجربه کنید، مشخص کرده‌ایم:

غم و اندوه به اختصار پاسخ کوتاه شده به فقدان است. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که خلاء ناشی از ضرر بلافاصله توسط شخص یا چیز دیگری پر شود. یا زمانی که فرد غم و اندوه پیش بینی شده را تجربه کرده است.

غم غیبت زمانی است که فرد فقط علائم اندکی از خود نشان می دهد یا هیچ نشانه ای از اندوه در مورد مرگ یکی از عزیزان خود نشان نمی دهد. علت ممکن است انکار یا اجتناب از واقعیت های احساسی از دست دادن باشد. همچنین ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که متوفی به خصوص برای مدتی مریض بوده و شخصی که عزیز خود را از دست داده اندوه پیش بینی شده را تجربه کرده باشد. دلایل دیگری که ممکن است این اتفاق بیفتد این است که ضرر هنوز از بین نرفته باشد، یا اگر رابطه نزدیک نبوده است.

اندوه پیش بینی شده قبل از یک فقدان قریب الوقوع رخ می دهد. معمولاً فقدان مرگ مورد انتظار کسی است که به دلیل بیماری به او نزدیک هستیم. فرد در حال مرگ نیز می تواند آن را تجربه کند. با این حال، جراحی های تغییر دهنده زندگی (مانند ماستکتومی، از دست دادن اندام، یا جراحی قلب)، احتمال پایان یک رابطه، کوچک کردن کسب و کار یا جنگ نیز می تواند باعث غم و اندوه پیش بینی شود که به طور کلی جایگزین پس از عمل نمی شود. غم از دست دادن از آنجایی که سوگ برای هر یک از ما متفاوت است، غم تجربه شده قبل از از دست دادن لزوماً باعث کاهش غم و اندوه پس از مرگ نمی شود. گفته می شود، برای برخی، ممکن است اندوه کمی بعد از از دست دادن به دلیل غم و اندوه پیش بینی شده وجود داشته باشد. در واقع، آنها ممکن است احساس آرامش کنند.

غیرعادی نیست که غم و اندوه پیش بینی شده باعث استرس اضافی و کاهش سلامت جسمی و روانی شود. به همین دلیل، برای کسانی که در این راه‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند، کمک گرفتن از یکدیگر و همچنین هر متخصصی که درگیر هستند، مانند آسایشگاه، مددکاران اجتماعی، و پرستاران مفید است.

غم و اندوه جمعی توسط گروهی از مردم، مانند یک جامعه یا ملت، به دلیل یک بلای طبیعی یا مصنوعی، حمله تروریستی، جنگ، مرگ یک فرد شناخته شده یا رویدادی که منجر به تلفات گسترده می شود، تجربه می شود. کووید 19. اندوه جمعی می تواند شامل احساس از دست دادن نه تنها کنترل، بلکه عدالت، هویت و قابلیت پیش بینی نیز باشد. در برخی موارد، مانند یک بیماری همه گیر جهانی، خسارات مبهم هستند: ما نمی دانیم چگونه یا تا چه حد تحت تأثیر قرار خواهیم گرفت یا برای چه مدت. در چنین مواقعی، خوب است که برای چیزهایی که از دست رفته اند غصه بخوریم تا بتوانیم سازگار شویم و به جلو برویم. سوگ جمعی نیز مانند اندوه مشترک می تواند باعث دوره های سوگواری و اندوه و همچنین دوره های پذیرش و حتی شادی شود. حرکت به داخل و خارج از این احساسات بسیار خوب است، و در واقع خوب است که حواس خود را پرت کنید، شادی را تجربه کنید و بخندید. در واقع، انجام این کار به مقابله با غم و اندوه کمک می کند.

غم پیچیده اگر غم و اندوه ناتوان کننده شود و علائمی مانند احساسات دردناک آنقدر شدید باشد که به موقع بهبود نیابد و برای از سرگیری زندگی خود مشکل داشته باشید، ممکن است از اندوه پیچیده، مزمن یا طولانی مدت رنج ببرید. این حالت تشدید سوگواری روند درمان را مختل می کند. برخی از نشانه های اندوه پیچیده عبارتند از:

غم و اندوه شدید و تأمل در از دست دادن، معمولاً یکی از عزیزان.

ناتوانی در تمرکز بر چیزهای کمی جز از دست دادن متوفی.

اشتیاق شدید و مداوم برای عزیز.

مشکلات پذیرش مرگ

بی حسی یا جداشدگی.

تلخی از دست دادن

احساس اینکه زندگی هیچ معنا یا هدفی ندارد.

عدم اعتماد به دیگران.

ناتوانی در لذت بردن از زندگی یا فکر کردن به تجربیات مثبت با فرد مورد علاقه.

اگرچه موارد زیر در هنگام سوگ رایج است، اما اگر برای مدت طولانی ادامه یابد، ممکن است نشان دهنده غم و اندوه پیچیده باشد:

مشکل در انجام روال های عادی

انزوا از دیگران و کناره گیری از فعالیت های اجتماعی

افسردگی، غم و اندوه عمیق، احساس گناه یا سرزنش خود

باور به اینکه کار اشتباهی انجام داده اید و/یا می توانسته اید از مرگ جلوگیری کنید

احساس اینکه زندگی بدون عزیزتان ارزش زندگی کردن ندارد

با آرزوی مرگ در کنار عزیزت

در حالی که نمی دانیم چرا برخی افراد از غم و اندوه پیچیده رنج می برند، ممکن است محیط، شخصیت، ویژگی های موروثی و مواد شیمیایی طبیعی بدن را در بر داشته باشد. اندوه انباشته زمانی می تواند رخ دهد که فرآیند سوگواری قبل از وقوع یک فقدان دیگر کامل نشده باشد، یا زمانی که چندین ضرر در یک زمان رخ دهد. همچنین اگر خسارت سال‌های قبل به‌اندازه کافی رسیدگی نشده باشد (به غم تاخیری، در زیر مراجعه کنید) ممکن است اتفاق بیفتد که ممکن است باعث شود ضرر جدید طاقت‌فرسا باشد. تجربه ضررهای متعدد در مدت زمان کوتاه می تواند باعث غم و اندوه پیچیده شود. اجتناب ممکن است افزایش یابد و همچنین خوددرمانی (الکل، داروها) برای بی حس کردن درد، که سپس غم و اندوه را به تاخیر می اندازد. هنگامی که چنین سوء مصرف مواد کاهش می یابد، یا متوقف می شود، غم و اندوه تجمعی ممکن است مبهوت کننده شود.

برای ادغام ضایعات متعدد در زندگی ما، مهم است که هر یک را به صورت جداگانه غمگین کنیم، با در نظر گرفتن رابطه با آن شخص و همچنین شرایط مرگ او. اگر فردی مذهبی یا معنوی باشد، اندوه انباشته می تواند ایمان او را آزمایش کند. این می تواند باعث شود مردم این سوال را ایجاد کنند که چرا چنین چیزی رخ می دهد یا حتی اعتقاد آنها را به یک قدرت برتر تقویت می کند. در هر صورت طبیعی است.

غم تاخیری زمانی است که اندوه مشترک به حالت تعلیق درآمده اما بعداً دوباره ظاهر می شود. تأخیر در غم و اندوه پس از مرگ یکی از عزیزان، به دلیل کارهای متعددی که باید انجام شود، غیرعادی نیست. بسیاری از افرادی که یکی از عزیزان خود را از دست داده اند احساس می کنند که باید برای دیگران قوی به نظر برسند و احساسات خود را پایین بیاورند تا شانه ای محکم برای دیگران در خانواده خود باشند. مشغول ماندن با پروژه ها و کار یکی دیگر از راه های رایج برای به تاخیر انداختن روند غم و اندوه است.

مشکل این است: اگر درد عاطفی خود را سرکوب کنیم و آن را نادیده بگیریم، از بین نمی رود. این می تواند راه خود را به سایر جنبه های زندگی ما وارد کند. تأخیر در غم و اندوه می تواند تأثیر منفی بر سلامتی ما بگذارد و باعث سردرد و مشکلات معده و همچنین بی شماری از نگرانی های دیگر شود. همچنین می تواند روابط اجتماعی سالم قبلی را خراب کند. ما در فرهنگ خود آموزش دیده ایم تا احساسات غم و اندوه خود را پنهان کنیم. به ما گفته می شود که خم شویم، در میان درد و غم لبخند بزنیم، “قوی” باشیم. جای تعجب نیست که بسیاری از ما از غم و اندوه تاخیری رنج می بریم.

غم و اندوه از دست رفته زمانی رخ می دهد که فقدان توسط دیگران نادیده گرفته شود یا به حداقل برسد و اغلب با باورهای فرهنگی، اجتماعی یا مذهبی مرتبط باشد. در این موارد، اندوه به حداقل می رسد، خارج از دید عموم تجربه می شود و اغلب نادیده گرفته می شود. انگ اجتماعی ناشی از خودکشی و مصرف بیش از حد مواد مخدر، خواه عمدی یا غیرعمدی، ممکن است باعث شود که یک عزادار غم و اندوه بی‌حقوقی را تجربه کند. سپس فرد عزادار احساس می کند که توسط جامعه تایید، تایید یا حمایت نشده است. اگر رابطه سوگوار با متوفی به دلایلی شناخته نشده باشد، سوگوار نیز می‌تواند غم و اندوه بی‌حقوقی را تجربه کند.

غم و اندوه طولانی مدت یک اختلال شناخته شده(PGD)  با علائم مشخص است – اشتیاق شدید برای متوفی، دشواری در پذیرش از دست دادن، عاطفه مسطح و بی حسی عاطفی، هویت آشفته، تلخی، ناتوانی در اعتماد به دیگران و احساس گرفتار شدن در غم – که همچنان شدید است. و شش ماه یا بیشتر پس از مرگ ناتوان می شوند. کمک به سلامت روان برای کسانی که از PGD رنج می برند یک ضرورت است زیرا رفتارهای مخرب و افکار خودکشی می تواند ایجاد شود.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *