این تصویرخود واقعی من است یا خود ایده آل ؟

این تصویرخود واقعی من است یا خود ایده آل ؟ در پارهای از اوقات شناخت ما از خود «واقعی» نیست، بلکه ما خودمان را به شکلی که دوست داریم می بینیم و فکر می کنیم همان آدم ایده آلی که می خواهیم هستیم.

منظور از «خودواقعی» و «خودایدهآل» چیست؟


این تصویری از خود ایده آل یا خود آرمانی شماست. فاصله بین آنچه هستم و آنچه آرزوی من است…
آیا پیش آمده است که چنین جملاتی را به خود بگویید: کاش من این ویژگی را داشتم، چه خوب بود کمی قدبلندتر بودم، کاش در یک دانشگاه تراز اول پذیرفته میشدم، چه خوب بود شبیه فلانی بودم و…
این جملات بیانگر میزان تفاوت بین خودواقعی و خود ایده آل ما است. زمانی که خود ایده آل و خود واقعی ما بسیار نزدیک و مشابه هم باشند ما احساس اعتماد به نفس، عزت نفس می کنیم و هر چه شکاف بین این دوبیشتر باشد ما اعتماد به نفس کمتری داریم و کمتر به خود احترام می گذاریم. اگر بخواهیم استعدادهای کامل خود را تحقق بخشیم و به حالت خود پرورانی و خودشکوفایی برسیم، خودانگاره ی ما باید خود واقعیمان را به وضوح منعکس کند.

چگونه میتوانیم خود واقعیمان را بشناسیم؟


واقعیت این است که برای دستیابی به یک زندگی شاد و سالم باید خود واقعیمان را بشناسیم. باید بدانیم به
چه چیزهایی علاقهمندیم و از چه چیزهایی بیزاریم، در چه زمینه هایی از استعداد بیشتری برخورداریم و درچه زمینه هایی استعداد کمتری داریم و غیره.

نقاط قوت خود را بشناسید، آنها را در ذهنتان برجسته نموده و برای رفع ضعف ها چاره اندیشی کنید. تا جایی که امکان دارد، نقاط مثبت خود را ملکه ی ذهن خود کنید تا به کمک تصورات مثبت خود، سعادت و شادی را برای زندگیتان به ارمغان آورید.

انجام کارهایی مثل موارد پیشنهادی ما به شما کمک خواهد کرد:

انجام یک کار به تنهایی، سازگاری بیشتر با والدین، عضویت در کتابخانه، کانون، باشگاه زندگی مطابق با ارزشهای خود، شرکت در فعالیت های گروهی، برخورداری از زندگی متعادل و…..

این تصویرخود واقعی من است : مرکز مشاوره احیا

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *