درمان افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی

روش ها ی درمان افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی : درمان معطوف به انتقال ( TFT)

کرنبرگ الگویی ارائه داد مبتنی بر نظریه ی روابط موضوع و روی سه عامل اصلی تاکید می کند.

.1تعبیر و تفسیر

.2نگهداری بی طرفی تکنیکی 

.3تحلیل روابط متقابل یا انتقال

تاکید اصلی درمان روبه رو سازی با کشمکش های درون روانی خود و حل آن ها است و هدف درمان شامل افزایش کنترل بیمار بر خواست های آنی یا همان تکانه ها ، بالا بردن میزان تحمل اضطراب، تقویت قدرت تعدیل عواطف و ایجاد رابطه ای پایدار است.

TFTهمچنین از یک روش درجه بندی هدف ها برای سال اول درمان استفاده می کند این هدف ها عبارتند از:

.1جلوگیری از رفتار منجر به خود کشی و خود آسیب زنی،

.2تقلیل رفتارهای مخرب درمان،

.3شناسایی وخلاصه کردن الگوهای روابط

 درمان مبتنی بر ذهنیت سازی:

توسط بیتمن و فوناگی ارائه شد که نوعی درمان فشرده و عمیق است که براساس نظریه ی دلبستگی بنا شده وطبق آن  BPDبه عنوان نوعی اختلال ناشی از دلبستگی تلقی می شود. توجه و تمرکز اصلی این روش درمان روی الگوهای ارتباطی و عوامل غیر آگاهانه ی مانع تغییر است .”ذهنی سازی”به برداشت یا تعبیر فرد از اعمال خود و افراد دیگر به عنوان نوعی رفتار عامدانه و همراه با قصد ونیت اشاره می کند.

این درمان مبتنی بر این نظریه است که افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی فاقد ظرفیت کافی برای ذهنی سازی هستند. ذهنیت سازی یک مفهوم اجتماعی است که به فرد امکان می دهد نسبت به حالات روانی خود و دیگران حساس باشند وآگاهی فرد از فرایندهای روانی و حالات ذهنی که در روابط بین فردی بروز می کند حاصل شود.

 درمان شناختی رفتاری:

 .1روش بک:

درمان شناختی رفتاری مشکلات افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی را در محتوا و فرایند فکر واندیشه ی او جست و جو می کند.مرکز توجه آن بر بازسازی فرایند فکر و ایجاد رابطه ی همکاری کننده بیمار است این رویکرد روی کاهش باورهای منفی و دوقطبی متمرکز است .

 .2روش طرحواره درمانی یانگ:

فرض می کند که الگوی پایداراز تفکر ممکن است در طی دوره ی کودکی ایجاد شوند و به رفتارهایی منجر شوند که ای طرحواره ناسازگار را تقویت کنند.

رفتار درمانی دیالکتیکی

رفتار درمانی دیالکتیکی از درمان شناختی ـرفتاری استاندارد به ویژه افراد مبتلا به تمایلات خودکشی بیرون آمده، جهت گیری نظری این روش درمان ترکیبی است از سه موضع نظری عمده؛ علم رفتار،اصول حاکم بر تغییر رفتار، فلسفه ی دیالکتیک و کاربرد اصول فلسفه ی شرقی ذن (ZEN)

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *