CBT وسواس

درمان شناختی رفتاری برای اضافه وزن

اهداف، استراتژی‌ها و رویه‌های کلی CBT-OB

اهداف اصلی CBT-OB کمک به بیماران برای رسیدن به کاهش وزن، پذیرش و حفظ میزان سالم کاهش وزن (یعنی 5 تا 10 درصد وزن اولیه بدنشان) است [13]. (ii) اتخاذ و حفظ یک سبک زندگی مناسب برای کنترل وزن؛ و (iii) ایجاد یک “ذهنیت کنترل وزن” پایدار. درمانگران CBT-OB یک سبک درمانی را اتخاذ می کنند که برای توسعه و پرورش یک رابطه کاری مشترک طراحی شده است (درمانگر و بیمار (ها) با هم به عنوان یک تیم کار می کنند. این درمان توصیه‌های خاص برای رژیم غذایی و عادات ورزشی بیمار را با روش‌هایی از هر دو شکل رفتاری و شناختی درمان ترکیب می‌کند. علاوه بر برخی از رویه های اتخاذ شده توسط BT-OB (به عنوان مثال، خود نظارتی، تعیین هدف، کنترل محرک، مدیریت احتمالی، جایگزینی رفتاری، مهارت های افزایش حمایت اجتماعی، حل مسئله و پیشگیری از عود) [17]، درمان شامل راهبردها و رویه‌های شناختی خاصی است که برخی از آنها از CBT بهبود یافته (CBT-E) برای اختلالات خوردن اقتباس شده‌اند [18] (یعنی درگیر کردن بیماران برای اولویت دادن به درمان و ایفای نقش فعال در تغییر عادات خود را سازماندهی جلسات. CBT [5] (یعنی ایجاد تمایز بین کاهش وزن و حفظ وزن؛ پرداختن به موانع بالقوه در طول مرحله کاهش وزن برای پذیرش حفظ وزن مانند اهداف غیرواقعی وزن، اهداف اولیه و نگرانی های مربوط به تصویر بدن) و برخی از آنها توسط تیم ما توسعه یافته است. با این حال، CBT-OB با مس و همکاران متفاوت است. CBT [5] در جنبه‌های اصلی زیر: (1) با توافق بیماران، افراد مهم دیگری را برای ایجاد محیطی که تغییرات مثبت در عادات غذا خوردن و فعالیت بدنی را ترویج می‌کند، فعالانه درگیر می‌کند. (ii) یک برنامه غذایی ساختاریافته بر اساس لیست های تبادل غذا به بیمار ارائه می دهد. (iii) بیماران را آموزش می دهد تا میزان انرژی مصرفی خود را ارزیابی کنند و نه تنها یک سبک زندگی فعال، بلکه همچنین بهبود آمادگی جسمانی خود را ایجاد کنند. (IV) به طور مشترک با بیماران فرمول شخصی آنها را از فرآیندهایی که مانع کاهش وزن می شوند ایجاد می کند. (v) بیماران را تشویق می کند تا پرسشنامه موانع کاهش وزن را به صورت هفتگی پر کنند تا نه تنها رفتارها، بلکه فرآیندهای شناختی که ممکن است مانع کاهش وزن شوند را شناسایی کنند. (vi) فاز نگهداری طولانی تری دارد (48 هفته در مقابل 24 هفته). و (vii) شامل دو مرحله مراقبت شدید (یعنی CBT-OB در بیمارستان روزانه و مسکونی) برای بیماران مبتلا به چاقی شدید و ناتوان کننده است. این ادغام‌ها درمان را قادر می‌سازد شخصی‌سازی شود و به بیماران کمک می‌کند تا با استراتژی‌ها و رویه‌های خاصی به فرآیندهایی بپردازند که تحقیقات قبلی ما به ترتیب با ترک تحصیل، میزان کاهش وزن و حفظ وزن کمتر در درازمدت مرتبط هستند. (جدول 2 را ببینید).

جدول 2 استراتژی ها و روش های CBT-OB برای به حداقل رساندن ساییدگی، افزایش کاهش وزن و بهبود حفظ کاهش وزن

جدول اندازه کامل

به این ترتیب، CBT-OB تاکید زیادی بر مشارکت دادن بیماران در درمان دارد، تا حدی با تشویق آنها به اولویت دادن به درمان و ایفای نقش فعال در جایگزینی عادات ناسالم آنها با عاداتی که منجر به کنترل وزن می شوند. برای این منظور، استراتژی‌های عمومی CBT در زمان واقعی خود نظارتی و انجام وظایف تکالیف راهبردی اتخاذ می‌شوند، اگرچه سایر عناصر CBT عمومی، مانند سوابق فکری رسمی، طرح‌واره‌ها، مفروضات و افکار خودکار معرفی نشده‌اند. اگرچه CBT-OB به برخی از جنبه های سوگیری شناختی، مانند تعمیم و تفکر دوگانه، به عنوان CBT-E [18] می پردازد، اغلب بر بازسازی پیچیده شناختی متکی نیست، بلکه در عوض به دنبال ترویج تغییرات شناختی است (یعنی تغییر در چارچوب ذهنی آنها) با ابزارهای ساده تر با تشویق بیماران به تجزیه و تحلیل اثرات و پیامدهای اصلاحات استراتژیک و دست یافتنی در رفتارشان. چه در جلسات و چه در خارج از آن، از بیماران خواسته می شود تا رفتار خود را مشاهده کنند و به دنبال شناسایی هر چیزی باشند که مانع اتخاذ سبک زندگی آنها می شود و به کاهش وزن و متعاقبا حفظ وزن آنها کمک می کند. هدف درمانگر برانگیختن علاقه بیمار به اثرات و پیامدهای امتحان روش های مختلف رفتار است. سپس، هنگامی که آنها به طور مداوم عادات غذایی و فعالیت بدنی جدید را اجرا می کنند و یک “ذهنیت کنترل وزن” را نشان می دهند، به آنها کمک می شود تا محرک هایی را شناسایی کنند که احتمالاً “ذهنیت افزایش وزن” آنها را دوباره فعال می کند، تا اولین نشانه ها را تشخیص دهند. در حال وقوع است، و فوراً اقدام پیشگیرانه انجام دهید (“انجام کار درست”، به طور کلی برعکس رفتاری که ناشی از طرز فکر افزایش وزن است). به این ترتیب، بیماران یاد می‌گیرند که چارچوب ذهنی خود را دستکاری کنند [19]، و در نتیجه با جلوگیری فوری از عقب‌نشینی‌هایی که ممکن است به عود کامل تبدیل شوند، به طور مؤثرتری با افزایش وزن برخورد کنند.

سایر سازگاری‌ها شامل دفعات بیشتر جلسات در هفته‌های اول درمان است، زمانی که تمرکز بر کمک به بیماران برای «شروع خوب» است و تأکید زیادی بر ایجاد و حفظ شتاب درمانی (یعنی شناسایی بهترین زمان برای شروع CBT-OB برای بیماران است». با تاکید بر اهمیت اجتناب از هرگونه وقفه در طول درمان، و برنامه ریزی یک جلسه در هفته برای هشت هفته اول درمان) به عنوان کاهش وزن زودرس نشان داده شده است که پیش بینی خوبی برای کاهش وزن طولانی مدت است [20]. علاوه بر این، یک زیر گروه از بیماران مبتلا به چاقی شدید و ناتوان کننده ممکن است درمان را در محیط های فشرده، مانند بیمارستان روزانه یا واحدهای CBT-OB مسکونی [21] آغاز کنند تا شانس موفقیت خود را افزایش دهند.

جزئیات بیشتر CBT-OB به همراه شرح جامع درمان و اجرای آن را می توان در راهنمای اصلی درمان یافت [15]. علاوه بر خواندن راهنما، درمانگر ارائه دهنده درمان باید در کارگاهی که توسط متخصص CBT-OB برگزار می شود شرکت کند و یک مرور کلی از مداخله و استراتژی ها و رویه های آن ارائه دهد. با این حال، همچنین توصیه می شود که درمانگران در اجرای درمان از شخصی که در آن مهارت دارد نظارت داشته باشند.

نسخه های CBT-OB

CBT-OB برای درمان تمام طبقات چاقی در یک رویکرد مراقبت پلکانی شامل سه سطح مراقبت (سرپایی، بیمارستان روزانه و مسکونی) طراحی شده است. CBT-OB سرپایی را می توان به صورت جداگانه توسط یک درمانگر یا به صورت گروهی توسط دو درمانگر ارائه کرد. این شامل مراحل زیر است (شکل 2 را ببینید):

مرحله مقدماتی. این در یک یا دو جلسه ارائه می شود و هدف آن ارزیابی ماهیت و شدت چاقی بیمار و همچنین هرگونه بیماری همراه پزشکی و روانی اجتماعی و همچنین مشارکت دادن بیمار(ها) در درمان است.

فاز 1. این برای کمک به بیماران برای دستیابی به نرخ سالم کاهش وزن و رضایت از وزن حاصل طراحی شده است. حدود 24 هفته طول می کشد و در 16 جلسه ارائه می شود که هشت جلسه اول یک بار در هفته و هشت جلسه باقی مانده به صورت دو هفته ای برگزار می شود.

مرحله 2. این هدف کمک به بیماران برای ایجاد سبک زندگی و طرز فکری است که منجر به حفظ وزن طولانی مدت می شود. معمولاً 48 هفته طول می کشد و در 12 جلسه که در فواصل زمانی چهار هفته ای برگزار می شود، ارائه می شود.

نقشه درمان شناختی رفتاری برای چاقی (CBT-OB) از Dalle Grave و همکاران. [15]، 20. تجدید چاپ با اجازه Springer Nature

تصویر در اندازه کامل

CBT-OB در شش ماژول ارائه می شود (جدول 3 را ببینید)، که هر کدام شامل استراتژی ها و روش های خاصی است که ممکن است با پیشرفت و موانع فردی بیمار تطبیق داده شود. شش ماژول به روشی منعطف و فردی، با توجه به نیاز بیمار، در فاز 1 و فاز 2 معرفی می شوند. اما به طور کلی، ماژول 1 در جلسه اول، ماژول 2 و 3 در جلسه دوم، ماژول 4 معرفی می شود. در جلسه سوم، ماژول 5 زمانی که بیمار نارضایتی از کاهش وزن غیرمرتبط با پایبندی ضعیف به رژیم غذایی و برنامه ورزشی را گزارش می دهد و ماژول 6 در ابتدای فاز 2.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *