درمان شناختی رفتاری چاقی

هر جلسه 45 دقیقه (90 دقیقه زمانی که درمان به صورت گروهی انجام می شود) طول می کشد و به پنج بخش تقسیم می شود که هر یک هدف مشخص دارد، به طور خاص:

1.

وزن کشی مشترک در جلسه (حداکثر 5 دقیقه)

2.

مرور خود نظارتی و سایر تکالیف (حداکثر 10 دقیقه)

3.

تنظیم مشترک دستور جلسه (حدود 2 دقیقه)

4.

کار بر روی دستور کار و توافق بر روی وظایف تکالیف (حداکثر 30 دقیقه).

5.

پایان جلسه (حدود 3 دقیقه). این شامل خلاصه کردن آنچه در جلسه به آن پرداخته شده است، تأیید تکلیف (تکالیف) و برنامه ریزی قرار ملاقات بعدی است.

از سوی دیگر، CBT-OB بیمارستان روزانه و مسکونی، که برای بیماران مبتلا به چاقی شدید و ناتوان کننده بدون حد بالایی شاخص توده بدنی (BMI) [22] نشان داده شده است، 21 روز طول می کشد. ویژگی متمایز این نسخه های فشرده این است که توسط یک تیم چند رشته ای آموزش دیده CBT-OB متشکل از پزشکان، متخصصان تغذیه، روانشناسان، فیزیوتراپیست ها و پرستاران ارائه می شوند که همگی به صورت هماهنگ عمل می کنند. نسخه‌های فشرده درمان با تکیه بر همان اصول CBT-OB سرپایی شامل رویه‌های اصلی زیر است [23]: (1) رژیم کم انرژی. (ii) برنامه توانبخشی حرکتی/عملکردی؛ و (iii) یک جلسه روزانه گروهی CBT-OB که در آن بیماران به طور فعال برای استفاده از روش های ذکر شده در ماژول های 1-3 (مانند CBT-OB سرپایی) آموزش می بینند. CBT-OB بیمارستان روزانه مشابه CBT-E مسکونی است، اما بیماران در خانه خود می خوابند. پس از ترخیص، به بیماران توصیه می شود که درمان CBT-OB را در محیط سرپایی ادامه دهند. از آنجایی که چنین بیمارانی قبلاً رویه‌های ماژول‌های 1-3 (که عموماً در طی دو جلسه اول CBT-OB سرپایی ارائه می‌شوند) را در طول مرحله فشرده CBT-OB اجرا کرده‌اند، این موارد را می‌توان از CBT-OB سرپایی «پس از فشرده‌سازی» حذف کرد. (شکل 1 را ببینید).

CBT-OB همچنین ممکن است با داروهای کاهش وزن و/یا جراحی چاقی در موارد منتخب مرتبط باشد [24]، یا در برخی موارد در صورت نیاز به کاهش وزن بیشتر، این مداخلات دنبال شود، و همچنین می تواند برای بیماران مبتلا به چاقی تطبیق داده شود. مرتبط با اختلال پرخوری (BED) [25].

در نهایت، CBT-OB برای بیمارانی که باردار یا شیرده هستند، داروهایی مصرف می‌کنند که بر وزن بدن تأثیر می‌گذارند، بیماری‌های همراه با کاهش وزن یا اختلالات روانی شدید (مانند افسردگی شدید، اختلالات روان‌پریشی حاد، اختلالات مصرف مواد، و پرخوری عصبی) منع مصرف دارد. ). اثربخشی CBT-OB

یک کارآزمایی شاهدی تصادفی شده، اثربخشی CBT-OB را در 88 بیمار مبتلا به چاقی شدید ارزیابی کرده است که یک رژیم غذایی با پروتئین بالا (HPD) یا یک رژیم غذایی پر کربوهیدرات (HCD) اختصاص داده شده است [26]. درمان مورد مطالعه در این کارآزمایی شامل 3 هفته CBT-OB مسکونی و سپس CBT-OB سرپایی بود. به طور دلگرم کننده، نرخ ساییدگی مشاهده شده در هر دو گروه HPD (25.6٪) و HCD (17.8٪) بسیار کمتر از نرخ ساییدگی 50٪ است که معمولاً در جامعه پس از درمان های استاندارد کاهش وزن تجویزی زیست پزشکی مشاهده می شود [27] و مشابه آن. گزارش شده توسط آزمایشات تحقیقاتی BT-OB [12]. علاوه بر این، کاهش وزن در 43 هفته در افراد کامل کننده (n = 69) 15٪ برای HPD و 13.3٪ برای HCD بود، درصد کاهش وزن که بسیار بالاتر از میانگین 8٪ در 6 ماه گزارش شده توسط برنامه های متعارف اصلاح سبک زندگی بود. BT-OB [26]. هیچ تفاوت معنی داری بین دو بازو در طول کارآزمایی مشاهده نشد و هر دو رژیم غذایی بهبودهای مشابهی در عوامل خطر قلبی عروقی و پروفایل های روانی ایجاد کردند. علاوه بر این، هیچ تمایلی برای به دست آوردن مجدد وزن در هر دو گروه بین 6 تا 12 ماه مشاهده نشد [26].

مطالعه دیگری که در یک کلینیک چاقی سرویس ملی بهداشت ایتالیا انجام شد، اثربخشی CBT-OB گروهی را در 67 بیمار مبتلا به چاقی شدید ارزیابی کرد. در این مورد، درمان کمتر از آنچه در پروتکل CBT-OB توصیه شده بود، شامل تنها 22 جلسه گروهی (14 جلسه در مرحله کاهش وزن 6 ماهه و 8 جلسه در مرحله بعدی حفظ وزن 12 ماهه) بود [21]. با این وجود، 76.2 درصد از بیماران درمان را تکمیل کردند که میانگین کاهش وزن 11.5 درصد پس از 6 ماه و 9.9 درصد پس از 18 ماه را نشان دادند. این کاهش وزن با کاهش قابل توجه عوامل خطر قلبی عروقی، اضطراب، افسردگی و آسیب شناسی روانی اختلال خوردن و بهبود کیفیت زندگی مرتبط با چاقی همراه بود [21].

مطالعه دیگری اثرات طولانی مدت CBT-OB مسکونی را در 54 بیمار مبتلا به چاقی شدید با یا بدون اختلال پرخوری (BED) مقایسه کرد [28]. حتی اگر بیماران CBT-OB سرپایی را پس از ترخیص دریافت نکردند، در پیگیری 5 ساله، 51.5٪ از گروه قبلی دیگر معیارهای تشخیصی BED را نداشتند. علاوه بر این، هیچ تفاوتی بین دو گروه از نظر میانگین کاهش وزن مشاهده نشد (6.3 کیلوگرم در BED در مقابل 7.4 کیلوگرم در غیر BED).

در نهایت، یک مطالعه سرپایی مشاهده‌ای بر روی CBT-OB که به صورت جداگانه در یک محیط بالینی در دنیای واقعی ارائه شده است، ادامه دارد.

نتیجه گیری

CBT-OB یک درمان نوآورانه است که برای کمک به بیماران برای حفظ کاهش وزن طولانی مدت با پرداختن به برخی محدودیت های BT-OB سنتی، یعنی شخصی سازی ضعیف مداخله و تمرکز رایج بر کمک به بیماران برای رسیدن به تغییرات رفتاری (به عنوان مثال، خوردن) طراحی شده است. و عادات ورزشی) به جای یک تغییر شناختی جهت کنترل وزن طولانی مدت. به این ترتیب، CBT-OB شامل رویه‌های اصلی BT-OB سنتی است، اما شامل استراتژی‌ها و رویه‌های جدیدی است که با توجه به نیازهای بیمار معرفی شده‌اند، تا به فرآیندهای شناختی خاصی که تحقیقات قبلی نشان داده است با قطع درمان، کاهش وزن مرتبط است. و حفظ وزن علاوه بر این، می توان آن را در یک رویکرد مراقبت پلکانی، شامل سه سطح مراقبت (به عنوان مثال، سرپایی، بیمارستان روزانه، و مسکونی) برای درمان بیماران مبتلا به چاقی شدید و ناتوان کننده ارائه کرد. اگر نتایج امیدوارکننده‌ای که تاکنون توسط CBT-OB نشان داده شده توسط کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده آینده تأیید شود که CBT-OB را با BT-OB مقایسه می‌کنند، این درمان پتانسیل بهبود نتایج قابل دستیابی با درمان‌های کاهش وزن سنتی اصلاح سبک زندگی را دارد.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *