فرایندهای شناختی رفتاری مرتبط با کاهش و حفظ وزن

تحقیقات پایه به وضوح نشان می دهد که فرآیندهای شناختی نقش مهمی در حفظ عادات غذایی بیش از حد و نامنظم ایفا می کنند و تغذیه سالم را دشوار می کنند [6]. علاوه بر این، چندین مطالعه بالینی در محیط‌های دنیای واقعی، ارتباط قابل‌توجهی بین عوامل شناختی خاص و فرسایش درمان، و همچنین میزان وزنی که بیماران می‌توانند کاهش دهند و حفظ کنند، پیدا کرده‌اند (جدول 1) [14]. این یافته‌ها مبنای طراحی CBT-OB با هدف غلبه بر برخی از کاستی‌های رفتار درمانی سنتی برای چاقی (BT-OB) بوده است [15].

جدول 1 عوامل شناختی خاص مرتبط با قطع درمان، میزان کاهش وزن و حفظ کاهش وزن

جدول اندازه کامل

از BT-OB تا CBT-OB

BT-OB در اصل مبتنی بر تئوری یادگیری (به عنوان مثال، رفتارگرایی) بود و این ایده که آموزش، و شناخت و اصلاح محرک های محیطی (پیشایند) و پیامدهای دریافت غذا (تقویت کننده ها)، می تواند بیماران را به تغییر رژیم غذایی و فیزیکی ترغیب کند. عادات فعالیت با هدف رسیدن و حفظ وزن سالم [7، 14]. درمان متعاقباً با تئوری شناختی اجتماعی (به عنوان مثال، هدف گذاری، مدل سازی و خودکارآمدی) [8] و راهبردهای شناختی پایه (مانند حل مسئله و بازسازی شناختی) [9] و همچنین توصیه های خاص در مورد رژیم غذایی و ورزش ادغام شد. [10]. BT-OB وسیله ای موثر برای کمک به برخی از بیماران برای دستیابی به کاهش وزن در کوتاه مدت است. پس از یک سال، حدود 25 و 30 درصد موفق می شوند به ترتیب 5-9.9٪ و ≥ 10٪ وزن بدن خود را از دست بدهند و حفظ کنند [11] با میانگین نرخ ترک تحصیل در حدود 20٪ [12]. این میزان کاهش وزن با کاهش قابل توجهی در بروز دیابت نوع 2 همراه است، به غیر از بهبود سایر بیماری های پزشکی مرتبط با وزن، مشکلات روانی اجتماعی و کیفیت زندگی [13].

با این حال، بیماران تمایل دارند در حدود شش ماه به اوج کاهش وزن برسند و در پیگیری پنج ساله تقریباً 50٪ از بیماران BT-OB به وزن اولیه خود بازگشته اند [16]. در واقع، حتی در آخرین تکرار خود، BT-OB به شدت فردی نیست. به طور کلی در گروه‌ها تجویز می‌شود، و بدون توجه به پیشرفت واقعی هر بیمار، ترتیبی از جلسات برای پیگیری وجود دارد [5]. این ممکن است به دلیل هدف اصلی درمان، کمک به بیماران برای دستیابی به تغییرات رفتاری (یعنی تغذیه سالم و ورزش)، کوتاه آمدن باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، ما شکل جدیدی از درمان را توسعه داده‌ایم، استراتژی‌ها و روش‌هایی را که می‌تواند به ایجاد تغییرات شناختی کمک کند – هدف CBT استاندارد [5] – و در نتیجه نتایج بلندمدت را بهبود بخشد.

برای این منظور، CBT-OB نه تنها شامل چهار استراتژی اصلی اصلی BT-OB [15]، یعنی (i) استفاده از یک مدل خاص از نگهداری اختلال است. (2) مشارکت فعال بیماران با سبک درمانی مشارکتی. (iii) استفاده از یک رویکرد حل مسئله متمرکز بر زمان حال. و (IV) ارزیابی اثربخشی درمان و به‌روزرسانی استراتژی‌ها و روش‌های درگیر در پاسخ به یافته‌های بالینی و تحقیقاتی، اما همچنین استراتژی‌ها و روش‌های مبتنی بر CBT را ادغام می‌کند. به طور خلاصه، CBT-OB در جنبه های کلیدی زیر با BT-OB متفاوت است [15]: (1) به جای اینکه صرفاً تغییر رفتاری را دنبال کند، هدف آن ایجاد تغییرات شناختی برای تأثیرگذاری بر حفظ طولانی مدت اصلاح سبک زندگی است. (ii) مبتنی بر یک «مفهوم‌سازی شناختی» شخصی‌شده است که «فرمول‌بندی شخصی» نیز نامیده می‌شود (شکل 1 را ببینید)، از مکانیسم‌های اصلی که بر کاهش وزن و حفظ وزن تأثیر منفی می‌گذارند، و با آنها از طریق رفتارهای شناختی-رفتاری خاص مقابله می‌کنند. استراتژی ها و روش های معرفی شده با توجه به نیازهای هر بیمار؛ (iii) می توان از آن برای درمان حتی بیماران مبتلا به چاقی و ناتوانی شدید (معمولاً با BT-OB استاندارد درمان نمی شود) از طریق اتخاذ اشکال فشرده درمان (مانند برنامه های مسکونی) استفاده کرد.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *