ADHD

رواندرمانی زمان محدود SE_TL

رواندرمانی زمان محدود   SE_TL : دو ویژگی مشخصه ی روش SE-TLبه صورت خلاصه در اینجا آورده میشوند:
1. محدودیت زمانی: تفاوت حیاتی بین دو روش SEو ،SE-TLمحدودیت زمانی و نتایج این محدودیت زمانی است. توجه داشتن به این محدودیت زمانی، اثرات آشکاری در درمان خواهد داشت. درروش ،SE-TL درمانگر و مراجع معمولاً با پیش بینی برای پیگیری، در مورد محدودیت زمانی به توافق می رسند. محدودیت معمولاً کمتر از 10جلسه است.


2.  تمرکز درمانی سازگار: هر دو روش درمان، یعنی رواندرمانی حمایتگر-بیانگر(SE) و روش  ،SE-TLرواندرمانی های تمرکزی هستند به این معنی که انتخاب اولیهای در مورد هدف اصلی که قرار است کاردرمانی حول آن متمرکز شود، انجام میگیرد. روش SE-TL تمرکزبیشتری روی هدفی خاص دارد. معمولاً تمرکز روی یک جنبه اززمینه ی ارتباطی متعارض اصلی (CCRT)علائم مرتبط با آن است.
جنبه ی موردنظر معمولاً مرتبط با یکی از اهداف مراجع است. بر اساس تمرکز روی هدفی ویژه است. دو روش درمانی شباهت های عمده ای دارند. به عنوان مثال این دو روش درمراحل زمانی مشابه یکدیگر هستند.

روش SE-TLبه جای اینکه صرفاً یک درمان SEکوتاه شده باشد، بیشتر بر اساس ساختار زمانی سازماندهی شده است، بنابراین این روش هم نقاط شروع، میانه و پایان مشخصی دارد. در درمان SEدرصورتیکه در پایان درمان اهداف کسب نشده باشند، مشکل خاصی وجود ندارد: درمان تمدید می شود. در رواندرمانی کوتاه مدت در زمان پایان درمان، اگر اهداف جدیدی ایجاد شوند یا اهداف قبلی در زمان باقیمانده قابل دستیابی نباشند، درمان تمدید می شود. درصورتیکه مقررات بالینی یا پروتکل های پژوهشی مانع تمدید درمان باشد، ارجاع به درمانگری دیگر توصیه می شود.

اکثر مراجعین به طور طبیعی علاقه مند به حفظ شکلی از تماس با درمانگرپس از پایان درمان هستند. این امر طبیعی است زیرا درصورتی که رابطه بادرمانگر مفید باشد که اکثر آنها مفید هستند، دلبستگی مثبتی ایجاد می شود بنابراین احساس فقدان در پایان درمان وجود دارد. درنتیجه مراجع دوست داردکه عکس العمل درمانگر را به درخواستش درباره ی تماس بیشتر بداند. یک روش این است که از درمانگر بپرسد که آیا می خواهد در جریان پیشرفت مراجع پس از درمان باشد، مگر اینکه در جلسه برخی واکنش های دیگری وجود داشته باشد،
درمانگر ممکن است احساس خود را مبنی بر علاقه به اطلاع داشتن از وضعیت مراجع پس از درمان بیان کند. اطمینان یافتن از اینکه تماس با درمانگرامکانپذیر است، در حفظ منافع درمان پس از پایان آن مؤثر است.

دپارتمان پژوهش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *