ارتباط بر قرار کردن با نوجوان

ارتباط بر قرار کردن با نوجوان : والد باید به فرزند نوجوانش این اطمینان را بدهد که او را درک میکند و میفهمد که او در لحظه در حال تجربه کردن چه هیجانی است .

این مسئله ارتباطی ندارد به این که  با او موافق باشد یا خیر. در تعاملات بین والدین و فرزند، اطمینان ایجاد کردن در فرزند  از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که لازم است والدین یاد بگیرند و به آن عمل کنند. شما با ایجاد یک محیط مطمئن، تأثیر آسیب‌پذیری هیجانی نوجوانتان را ازنظر بیولوژیکی کاهش می‌دهید.

•        وقتی نوجوان بگوید: «مشکلات من به خاطر اشتباهات شماست»، شاید منظور او این است که «من خیلی خجالت می‌کشم و گاهی احساس خیلی بدی در مورد نحوه‌ی رفتارم دارم».

•        وقتی نوجوان بگوید: «شما بدترین والدین هستید»، شاید منظور او این است که «من از رفتاری که با من دارید عصبانی و خشمگین هستم».

•        وقتی نوجوان بگوید: «شما هیچ‌وقت به من اجازه نمی‌دهید کاری که می‌خواهم را انجام بدهم»، شاید منظور او این است که «وقتی نمی‌توانم همان کارهایی که دوستانم انجام می‌دهند را انجام بدهم، احساس بدی دارم».

•        وقتی نوجوان بگوید: «منو تنها بذار، از تو متنفرم». شاید منظور او این است که «واقعاً امیدوارم که درکم کنید و بفهمید که چقدر همه‌چیز برای من سخت است».

وقتی والدین  هیجاناتی که در پشت کلمات نوجوان  وجود دارند را بشناسند و انها را درک کنند  می‌توانند اطمینان‌سازی بیشتری داشته باشید. این مهارتی است که والدین  باید آن را تمرین کنند.

معمولاً والدین می‌خواهند مشکل فرزندشان را حل کنند یا هیجانات او را تعدیل کنند تا به او کمک کنند که احساس بهتری داشته باشد. بنا بر این از واژه هایی مثل: «نگران نباش»، «فردا احساس بهتری خواهی داشت» یا «فقط آرام باش» استفاده میکنند ، ممکن است همین واژه ها گاهی سبب شود که هیجانات نوجوان شما کم شوند ، اما این احتمال هم وجود دارد که نتیجه ی عکس دهد.

چرا که نوجوان ممکن است عصبانی‌تر شود، زیرا احساس می‌کند که کسی به او توجه نکرده است. همچنین برای نادیده گرفتن افکار نوجوانتان حتی اگر برای بهتر کردن احساس او باشد، ممکن است باعث بی‌اعتبار کردن او بشود.

 ارتباط بر قرار کردن با نوجوان :اگر نوجوان در مورد خودش احساس بدی داشته باشد، به هیجاناتش مربوط می‌شود نه به کلماتی که به زبان می‌آورد.

معمولاً والدین می‌پرسند که چگونه می‌توانند به فرزند نوجوانشان اطمینان ببخشند زمانی که دائماً سر آن‌ها فریاد می‌زند و حرف‌های بدی به زبان می‌آورد.

اگر والد اگاه باشد که  نوجوان  از او عصبانی نیست، حتی اگر والد با آنچه نوجوان می‌گوید موافق نباشد . وقتی والد آرام‌تر می‌شود، آنچه واقعاً پشت کلماتش پنهان است را متوجه می‌شود و سپس بهتر می‌توانید به او اطمینان ببخشید.

فاطمه حیدری

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

یک دیدگاه برای “ارتباط بر قرار کردن با نوجوان”

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *