استرس مادر

اثرات استرس مادر روی ذهن جنین

مغر جنین ممکن است با استرس مادر تغییر شکل دهد.

سطوح استرس در مادر که توسط هورمونهایی که با اضطراب مربوطند اندازه گرفته می شود، مستقیما با تغییرات در برخی از نقاط مغز جنین در ارتباط است. تحقیقات نشان داده که رشد هیجانی کودک در زمان استرس مادر تحت تاثیر قرار می گیرد.

با توجه به این یافته پژوهشگران پیشنهاد دادند که مادرانی که در شرایط بد فیزیکی زندگی میکنند و یا سلامت روان آنها در معرض تهدید است شناسایی شوند. در ادامه باید حمایتهای کافی دریافت کنند.چرا که مادران سالم تضمین کننده فرزندان سالم هستند.

علاوه بر این متخصصان اضافه کرده اند که زنان باردار در صورت هرگونه احساس استرس یا ناراحتی باید از ماما یا پزشک مشاور خود کمک بگیرند تا مسایل این چنینی را در دوره بارداری کنترل کنند.

استرسهای دوران بارداری روی توانایی تنظیم هیجان کودک در طول رشد اثر گذار است. این مساله قبلا توسط پرسشنامه ها سنجیده میشد ولی عموما این روش قابل اعتماد نبود. در پژوهش جدیدی که در دانشگاه ادینبورگ انجام شد به جای استفاده از ابزارهای این چنینی، از اندازه گیری عینی استفاده شد.

پژوهش چه بود؟

در این پژوهش سطح هورمون کورتیزول در خون مادر و ارتباط آن با رشد مغز جنین اندازه گرفته شد. کورتیزول در پاسخ بدن به استرس نقش داشته و سطوح بالای آن نشان دهنده استرس است. این هورمون علاوه بر این در رشد جنین نیز نقش دارد. سطح کورتیزول خون مادر با چگونگی رشد آمیگدال در کودک مرتبط است.آمیگدال ناحیه ای است که در رشد هیجانی و اجتماعی مغز نقش دارد.

در این مطالعه از 78 زن باردار نمونه مو گرفته شد تا سطح کورتیزول بدن آنها را در سه ماه گذشته مشخص کنند. نوزادان این زنان با استفاده از MRI غیر تهاجمی در هنگام خواب تحت اسکن مغزی قرار گرفتند. محققان دریافتند که سطوح بالای کورتیزول در موهای مادر در ارتباط با تغییرات ساختاری آمیگدال نوزادان و همچنین تفاوتهای ارتباطات مغزی آنها با دیگر نوزادان است.

نتایج

این پژوهش نشان می دهد که چرا نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری استرس زیادی را تحمل کرده اند در آینده بیشتر از دیگران ممکن است دچار مشکلات عاطفی شوند. باید در نظر داشت که این پژوهش هیجانات در کودکان را اندازه نگرفته است.

این تحقیق توسط خیریه جهانی کودکان حمایت مالی شده و در ژورنال eLife برای اولین بار به چاپ رسید.

پژوهشگران بیان میکنند یافته های این تحقیق باید بعنوان فراخوانی برای زنان بارداری به حساب بیاید که در معرض شرایط برهم زننده آرامش مانند:

  • خشونت خانگی
  • جنگ
  • وضعیت نابسامان اقتصادی
  • غیره

قرار دارند.

این افراد برای رشد سالم مغز نوزادشان باید به دنبال حمایت کافی از گروه های مختلف باشند تا بتوانند آرامش خود را حفظ کنند.

چه باید کرد؟

درمان های روانشناختی در کمک به مادران باردار تا به امروز بسیار موفق عمل کرده و میتوانند از آسیبهای بعدی کودک جلوگیری کنند. مساله مهم در این راه شناسایی و اقدام به موقع برای کمک به این افراد است.

نکته مهم دیگر، اهمیت توجه به مصاحبه پیش از تولد برای مشکلات دوره کودکی است. کودکانی که با گزارش مشکلات هیجانی و تنظیم هیجان به کلینیک آورده می شوند ممکن است در زمان جنینی دچار آسیبهای ناشی از استرس مادر شده باشند.

این گروه از کودکان در مقایسه با افرادی که به دلیل فرزندپروری نادرست و یا مشکلات محیطی دچار آسیب شده اند نسبت به درمان مقاوم تر هستند. این گروه نیازمند تلاش بیشتری از جانب متخصص و والد بصورت همزمان هستند. دانستن این موضوع در هنگام مصاحبه با والدین به متخصص کمک میکند تا در تصمیم گیری و برنامه ریزی برای درمان عملکرد بهتری داشته باشد.

موضوع دیگری که اهمیت پیدا میکند،آموزش مهارتهای مقابله با استرس قبل از دوره بارداری و در طول آن است. گاهی اوقات در مسیر زندگی اتفاقاتی می افتد که جلوگیری از آن برای افراد ممکن نیست.

ولی با دانش کافی نسبت به مهارتهای حل مساله و مهارتهای مقابله با استرس می توان از شدت استرس و اضطراب وارد شده به مادر کاهش داد. در نتیجه ، به سلامت روانی کودکان کمک کرد.

علاوه بر همه این مسایل، با توجه به نتایج این تحقیق، نقش مراجعه به مشاور در زمان بارداری پررنگ تر میشود. لازم است که خدمات روانشناختی به سادگی در اختیار گروه در معرض خطر قرار گرفته تا بتوانند دوران بارداری ساده تری را سپری کنند. فراهم کردن شرایط آرامتر برای مادر، نسل بعدی سالم تری را تحویل اجتماع می دهد.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *