توکوفوبیا

انکار خیالی، انکار کلامی ،انکار عملی از دیدگاه آنا فروید

انکار خیالی، انکار کلامی ،انکار عملی از دیدگاه آنا فروید: انکار خیالی : بیمار به واسطه ی توجه کردن به خیالات، واقعیت را انکار می کند. به بیمار کمک کنید تا تضاد بین واقعیت و خیال را ببیند. اخیراً پسر بیمار دستگیرشده است و بیمار داستانی از دروغ گفتن پسرش دارد.


بیمار: او گفت که دیگر (مشروبات الکلی) نمی نوشد. وقتی فهمیدم که دوباره استفاده میکرده شوکه شدم (دفاع: انکار خیالی).


درمانگر: تو از پسری که دروغ می گوید، توقع داری که راستش را به توگفته باشد (به دفاع اشاره کنید: او به پسر خیالی که آرزویش را دارد، به جای پسر واقعیاش توجه می کند).


بیمار: اما من شوکه ام (دفاع: انکار خیالی).


درمانگر: البته که شوکه ای. اگر واقعیت را ببینی و انکارش کنی، هنگامی که واقعیت دوباره خودش را آشکار کند شما شوکه خواهید شد (شوکه شدن یک نتیجه است. وقتی که بیمار واقعیت را انکار می کند و واقعیت به هر
نحوی آشکار می شود این اتفاق خواهد افتاد).

انکار کلامی


در انکار کلامی، بیمار واقعیت را از طریق توجه کردن به کلمات شخص و نه کردار او انکار می کند. تفکیک کردن ظاهر و محتوای کلام دیگری برای بیمار،ممکن است به او کمکی نکند. تأکید کنید که او به کلمات افراد دیگر گوش می دهد و رفتارشان را نادیده می گیرد. انکار به واسطه ی توجه به کلمات یا بی توجهی انتخابی، صورت می گیرد. بیماری که مورد ضرب و شتم همسرش قرارگرفته است، از سخنان توهین آمیز او شکایت می کند.
درمانگر: این هفته همسرت تورو کتک زد. در این مورد چه احساسی داری؟
بیمار: ما در مورد این موضوع صحبت کردیم و او گفت که متأسف است و دیگر این کار را تکرار نخواهد کرد (دفاع: انکار کلامی).


درمانگر: و شما به جای توجه به اعمالش، به کلمات او توجه می کنید (به انکار اشاره کنید.).

انکار عملی


اعمال بیمار مبتنی بر خیالاتش است و نه بر اساس واقعیت. تفاوت بین واقعیت و خیالی را که بر اساس آن رفتار می کند، به بیمار خاطرنشان کنید.


بیمار: من با مریم حرف زدم و به او گفتم که فکر می کنم ما هنوز می توانیم باهم کارکنیم. از او پرسیدم که آیا می توانم به دیدنش بروم تا باهم صحبت کنیم؟ اما او گفت: «حتی فکرش را هم نکن. دیگر حتی نمی خواهم تو را ببینم»؛ اما من فکر کردم که حتماً باید هم فکری کنیم و باهم مدیریتش کنیم؛ بنابراین، به سمت محل زندگی اش رفتم. زنگ در را زدم. او جلوی در آمد. در را باز کرد. به من فحش داد. یک لیوان آب روی من ریخت و به من گفت که از زندگی اش گم شوم. باور می کنید؟ (دفاع:انکار عملی. به جای مواجه شدن با واقعیت تلخ، بیمار طوری عمل می کند که انگار هنوز امیدی وجود دارد).

انکار خیالی، انکار کلامی ،انکار عملی : دپارتمان پژوهش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *