سرکوب آنی محرک و سرکوب آنی احساس

سرکوب آنی محرک و سرکوب آنی احساس : دفاع ها می توانند هوشیاری از محرک یا احساس های برانگیخته را بلافاصله سرکوب کنند. این امر در بیمارانی که از اختلال های روانتنی، عملکردی وخلقی رنج می برند، رخ می دهد. بیمار مجادله اش با همسر را توصیف می کنددرحالی که مشت هایش را گره کرده است؛ اما بلافاصله دست ها را رها می کند وشُل می شود.

هرکدام از این دفاع ها، بیمار را از مشاهده ی محرک یا احساس یا تجارب بدنی ناشی از برانگیخته شدن حس، بازمی دارد. درنتیجه، او نمی تواند مثلث تعارض یا علیت را تشخیص دهد. برای ایجاد یک نگرش عقلانی به او کمک کنید تا محرک ها، احساس، دلواپسی، دفاع و علیت را مشاهده و تفکیک کند.


دفاع هایی که سرکوب آنی ایجاد می کنند، بیمار را از توجه به دنیای درونی خود بازمی دارند؛ بنابراین، درمانگر باید به او کمک کند تا دفاع ها را ببیند و از آنها رها شود.

سرکوب آنی محرک


تصور کنید که در مورد محرک سؤال می کنید. چه اتفاقی افتاد که احساس ها وعلائم قابل مشاهده در فرد را برانگیخت؟ بیماری که از دفاع سرکوب آنی محرک استفاده میک ند، به یکی از روش های زیر پاسخ خواهد داد:
1. انکار: «هیچ اتفاقی رخ نداده است.»


2. چشم پوشی: «ما جداشدهایم؛ اما فکر نمیکنم این چیزی باشد که مرا آزار می دهد.»


3. خالی شدن ذهن: «خدایا، من هیچ نظری ندارم.»


4. فراموشی انتخابی: «ما به رستوران رفتیم؛ اما یادم نمی آید چه چیزی اتفاق افتاد. نمی دونم که به این موضوع ربط داشت یا نه.»


سرکوب آنی احساس:


تصور کنید که در مورد احساس ها سؤال می کنید. احساس تو نسبت به او، به خاطر اینکه به این شکل از تو جدا شد، چیست؟ بیماری که از دفاع سرکوب آنی احساس استفاده می کند، به یکی از روش های زیر پاسخ خواهد داد:
1.انکار: «من هیچ احساسی نسبت به او ندارم.»


2. چشم پوشی: «من خوشحال نیستم، اما مسئله ی مهمی نیست. به هرحال من هم از او خیلی راضی و خشنود نبودم.»


3. خالی شدن ذهن: «من نمیدانم چه بگویم»؛ «هیچ اتفاقی برای من نیفتاده است»؛ «من خالی ام»؛ «شاید هیچ احساسی ندارم».


4. فراموشی انتخابی: «یادم میآید که او گفت که میخواهد جدا شود و در موردش حرف زدیم. من سعی کردم در مورد اون موقعیت دوباره فکر کنم؛ اما احساسم را نسبت به این امر در آن لحظه به خاطر نمی آورم.»

5.  تأخیر حرکتی یا عدم تحرک: حرکات بدنی بیمار کُند یا متوقف می شود. بیمار خشمش را نسبت به دوست پسرش عنوان نکرد؛ اما همان طور که درموردش حرف می زند، بازوهایش را از ناامیدی بالا می برد. سپس ناگهان دستانش می افتند و بی حرکت روی دامنش می مانند. بی حرکتی به صورت آنی محرک را سرکوب می کند.

سرکوب آنی محرک و سرکوب آنی احساس : دپارتمان پژوهش مرکز خدمات رواشناسی ومشاوره احیا

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *