تاثیرات روابط با دوستان و همسالان در رشد اجتماعی_عاطفی کودک و نوجوان1:

تاثیرات روابط با دوستان و همسالان در رشد اجتماعی_عاطفی کودک و نوجوان1: روابط با دوستان و همسالان، نقش مهمی در رشد اجتماعی- عاطفی کودکان وایفا می کند روابط با دوستان، شامل روابط متقابل ودونفره است و صرفا شامل پذیرش صرف در گروه همسالان نمی باشد.

کودکان محبوب و پرطرفدار، نسبت به کودکان طردشده، گرایش دارند که دوستان صمیمی بیشتری داشته باشند. با این حال، برخی کودکان پرطرفدار، ممکن است هیچ دوست صمیمی نداشته باشند، و برخی کودکان طردشده، ممکن است یک یا چند دوست صمیمی داشته باشند.
سه ویژگی مساله روابط با دوستان را از مساله وضیعت پذیرش در گروه همسالان متمایز می سازند:

1.شباهت

2. رابطه متقابل:رابطه متقابل یعنی توافق در رابطه با دوستان 

3.  تعهد

دوستان اغلب در زمینه سن، جنسیت، و جایگاه اجتماعی اقتصادی شبیه به هم هستند، گرچه ممکن است استثناهایی برای هر یک از این خصوصیات وجود داشته باشد. رابطه متقابل درکودکان کم سن، عینی است: دوستان چیزهای مشابهی را دوست دارند، با هم بازی می کنند، اسباب بازی هایشان را به یکدیگر می دهند، به نوبت کار را انجام می دهند، و یکدیگر را نمی زنند یا فحش نمی دهند. رابطه متقابل برای نوجوانان، انتزاعی تر وروانشناختی تر میشود:

دوستان، افکار و احساس های خصوصی و همچنین علایق و فعالیت ها یشان را با هم در میان می گذارند، و وفادار، قابل اعتماد، و صادق هستند.
با بزرگتر شدن کودکان، گروههای همسال نیز به عوامل موثر مهمی درنحوه رفتار، فکر، و احساس آنان در موقعیت های اجتماعی تبدیل میگردند .پژوهش های صورت گرفته درحوزه روانشناسی رشد، نشان دهنده ارتباط معنادار بین روابط با همسالان و سازگاری اجتماعی است.خوب می باشند تعاملات اجتماعی با همسالان، عرصهای برای رشد بسیاری از مهارت های اجتماعی مهم فراهم می آورد. تعامل با همسالان برای کودکان دبستانی، فرصتی برای یادگیری تعامل متقابل و در نظر گرفتن دیدگاه های دیگرهمکاری و گفتگو وهنجارهای اجتماعی، آداب و رسوم و حل مساله به دست می دهد.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *