رهبری اصیل و ویژگی‌های رهبران اصیل

رهبری اصیل و ویژگی‌های رهبران اصیل کلید موفقیت سازمان‌ها چیست؟ امروزه تغییر چشمگیری در استعداد و شخصیت رهبران جدید صورت گرفته است؛ که توسط جف ایملت[1] از جنرال الکتریک، سم پالمیسانو[2] از IBM، ان ملکاهی[3] از زیراکس و ای جی لافلی[4] از پروکتراندگمبل[5] هدایت شده است؛ این رهبران تشخیص دادند که رهبری به معنای موفقیت یا داشتن زیردستانی وفادار نیست. آن‌ها می‌دانند، کلید موفقیت یک سازمان داشتن رهبرانی توانمند در تمام سطوح است، ازجمله کسانی که در ارتباط مستقیم با مدیران ارشد نیستند و گزارش مستقیمی هم ارائه نمی‌کنند.

رهبران اصیل نه‌تنها الهام‌بخش اطرافیانشان هستند، بلکه به آن‌ها مجال توسعه و رهبری نیز می‌دهند؛ بنابراین، تعریفی جدید از رهبری ارائه می‌کنیم: رهبر اصیل افراد را حول هدفی مشترک جمع می‌کند و به‌منظور ارزش‌آفرینی برای تمام ذی‌نفعان به آن‌ها اختیار می‌دهد تا قدم پیش بگذارند و رهبری اصیلی داشته باشند.

در کتاب «رهبری اصیل»، رهبران اصیل را به‌عنوان افرادی راستگو توصیف کرده‌ام که با خود و آنچه بدان باور دارند صادق هستند. آن‌ها ایجاد اعتماد می‌کنند و ارتباطات صادقانه‌ای با دیگران برقرار می‌کنند. ازآنجاکه افراد به آن‌ها اعتماد دارند، می‌توانند دیگران را تا سطوح بالای عملکرد برانگیزانند. آن‌ها بجای آنکه اجازه دهند انتظارات دیگران آن‌ها را هدایت کند، خودشان هستند و راه خودشان را می‌روند؛ و همچنان که به‌عنوان رهبران اصیل پیشرفت می‌کنند، بیشتر دغدغه­ی خدمت به دیگران را دارند تا موفقیت و اعتبار شخصی.

این امر بدان معنا نیست که رهبران اصیل بی‌نقص هستند، اصلاً و ابداً. هر رهبری نقاط ضعفی دارد و همه آن‌ها در معرض خطاها و اشتباهات انسانی قرار دارند. بااین‌حال، آن‌ها با آگاهی از کاستی‌های خود و اعتراف به اشتباهاتشان با مردم ارتباط برقرار می‌کنند و آن‌ها را توانمند می‌سازند.

شکل الف-1 پنج بُعد یک رهبر اصیل را به‌اختصار بیان می‌کند.

  • دنبال کردن هدف با شور و اشتیاق
  • پایبندی به ارزش‌های باثبات
  • رهبری با قلب
  • برقراری روابط پایدار
  • داشتن انضباط شخصی

دنبال کردن هدف با شور و اشتیاق

اغلب مردم در تلاش برای درک مفهوم رهبری‌شان هستند. رهبران اصیل برای درک هدف خود، ابتدا باید خود و علاقه‌مندی‌هایشان را درک کنند. چراکه علاقه و اشتیاق آن‌ها، به‌نوبه خود، راه رسیدن به هدف رهبری را نشان می‌دهد. بدون داشتن درکی واقعی از هدف، رهبران تحت تأثیر نفس و آسیب‌های حاصل از خودشیفتگی قرار دارند.

الف-1 ابعاد رهبری اصیل

هدف
قلب
  رهبر اصیل
ارزش‌ها
انضباط شخصی روابط

پایبندی به ارزش‌های باثبات

رهبری اصیل و ویژگی‌های رهبران اصیل : رهبران باارزش‌هایشان تعریف می‌شوند و ارزش‌ها شخصی هستند هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند آن‌ها را معین کند. بااین‌حال، صداقت یکی از ارزش‌های ضروری برای هر رهبر اصیل است. اگر صداقت نداشته باشید، هیچ‌کس به شما اعتماد نمی‌کند و نباید هم بکند. ارزش‌های رهبران اصیل به‌واسطه باورهای شخصی‌شان شکل می‌گیرند و از طریق مطالعه، تفکر، مشاوره با دیگران و سال‌ها تجربه توسعه و ارتقاء پیدا می‌کنند. عیار ارزش‌های رهبران اصیل چیزی نیست که به زبان می‌آورند، بلکه ارزش‌هایی است که تحت‌فشار بدان‌ها پایبند می‌مانند. اگر رهبران در مورد ارزش‌هایی که ادعا می‌کنند صادق نباشند، افراد اعتماد به رهبرشان را به‌سرعت از دست می‌دهند.
علیرضا سعادت. دکتری مدیریت بازرگانی


[1] Jeff Immelt

[2] Sam Palmisano

[3] Anne Mulcahy

[4] A.G. Lafley

[5] Procter & Gamble’s

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *