قلدری

قلدری در محل کار

چگونه به کارمندان کمک کنیم تا با قلدری در محل کار کنار بیایند.

شهلا سالاری-کارشناس ارشد روانشناسی صنعتی سازمانی

قلدری تنها در مورد رفتارهای کودکان نیست و متاسفانه در مورد بزرگسالان نیز اتفاق می افتد. قلدری یک راه برای کنار آمدن با اتفاقات و مشکلات روزمره در کودکی است که ممکن است در بزرگسالی جزو جدا نشدنی از رفتارهای بزرگسالان شود. این روش میتواند جزیی از رفتارهای آنها برای به دست آوردن خواسته هایشان شود.

قلدری در محل کار بیشتر از چیزی که مردم فکر میکنند شایع است. در سال 2010 مطالعه ای روی قلدری در محل کار انجام شد که نشان می داد حدود 35٪ کارگران آمریکایی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند. در سال 2006، 41 درصد کارگران رفتارهای خشونت آمیز در محل کار را گزارش دادند که در حدود 47 میلیون کارگر آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده بود. قلدری تقریبا سالانه حدود 4 میلیارد دلار برای کارفرمایان هزینه دارد.

کسی که قربانی قلدری می شود در معرض خطر اضطراب، ترس، تحریک پذیری قرار دارد و بنظر می رسد که با اعضای تیم یا سرپرستش تعامل سازنده ندارد.

قربانی زورگویی ممکن است:

  • با خستگی سرکار حاضر شود چرا که در طول شب نگران کیفیت عملکردش در روز بعد است.
  • روزهای بیشتری را مرخصی میگیرد.
  • استفاده از مواد را شروع کند.
  • به افسردگی مبتلا شود.
  • رفتارهایی را انجام دهد که منجر به خشونت خانگی شود.

قربانی زورگویی شدن با علامتهای دیگری نیز همراه است که توضیح آنها ساده نیست.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا قلدری دست کم گرفته می شود و یا کمتر از مشکلات دیگر گزارش می شود. عموما نه سرپرستان و نه کارمندان دانشی نسبت به قلدری ندارند. اگر کسی در این زمینه شکایتی کند بیشتر بعنوان یک مشکل شخصی بین قربانی و آزارگر دسته بندی می شود.

قربانیان می ترسند در صورتی که از آزارگر شکایت کنند بعنوان فرد دردسر ساز سازمان شناخته شده و شغل خود را از دست بدهند. در نتیجه به جای افشای آزار و سواستفاده، سکوت میکنند تا خود آنها بعنوان «مشکل» شناخته نشوند.

راه های موثری وجود دارد که قربانی از قبل برای مقابله با زورگویی آماده باشد. برای مثال یادگیری مهارتهای ابراز وجود میتواند موثر واقع شود. علاوه بر این سرپرستان نیز باید دانش خود را در زمینه مقابله با این امر افزایش دهند. سوپروایزرها مسوول سلامت جسمی و روانی کارمندانشان هستند و باید قلدری را نیز جزو موارد مخل سلامت روان درنظر بگیرند.

در حال حاضر هیچ قانونی برای مقابله با قلدری وجود ندارد ولی این موضوع نباید باعث شود که مدیران این موضوع را ندیده بگیرند.

در صورتی که در محل کار با موارد قلدری مواجه شدید، آن را جدی گرفته و به قربانی کمک کنید و واکنش مناسب در مقابل آزارگر نشان دهید.

این مقاله در شماره 47 ماهنامه روانشناسی روانبنه به چاپ رسیده است.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *