دوره‌های آنلاین

یادگیری آنلاین در زمان کرونا

چه وب‌سایت‌هایی برای دوره‌های آنلاین روانشناسی مناسب‌اند؟

فرزاد کمالی فرد-کارشناس ارشد روانشناسی

در این دوران که همگی به دلیل شرایط در خانه‌مانده‌ایم، فرصت خوبی فراهم‌شده تا دانش خود را در موارد مختلف افزایش دهیم. بسیاری از ما به‌عنوان دانشجویان یا متخصصان روانشناسی علاقه‌مندیم در حوزه جدیدی پژوهش کنیم و یا اطلاعات بیشتری کسب کنیم. منابع یادگیری به لطف اینترنت بی‌شمارند و پیدا کردن نمونه‌های معتبر کاری سخت است.

با توجه به این نیاز، در این مقاله قصد داریم دوره‌های توصیه‌شده در دانشگاه‌ها و مؤسسات معتبر را معرفی کنیم تا کسانی که علاقه‌مند به ارتقای سطح دانش خود هستند به این پایگاه‌ها مراجعه کنند. از مزایای این دوره‌ها، رایگان بودن آن‌ها است. بسیاری از این دوره‌ها با هدف دریافت مدرک طراحی نشده‌اند ولی می‌توانید با شرکت در آن‌ها، دانش روانشناسی خود را به شکل قابل‌ملاحظه‌ای افزایش دهید.

MIT OpenCourseware

دانشگاه MIT دوره‌های کاربردی در زمینه مغز و علوم شناختی (brain and cognitive science) برای دانشجویان و دانش‌آموختگان روانشناسی برگزار می‌کند. همه کلاس‌ها آنلاین بوده و نیازی به ثبت‌نام ندارند.

برای کسانی هم که به‌تازگی با روانشناسی آشنا شده‌اند یا از شما به‌عنوان دانشجوی روانشناسی در مورد معرفی آن سؤال می‌کنند دوره‌های معرفی روانشناسی (intro to psychology) وجود دارد که می‌توانند بدون هزینه با اصول اولیه روانشناسی در یکی از بهترین دانشگاه‌های دنیا آشنا شوند.

Open Yale Courses

دانشگاه ییل نیز در زمینه‌های متعددی دوره‌های آنلاین برگزار می‌کند که روانشناسی یکی از آن‌هاست. دوره‌های معروف این دانشگاه عبارت‌اند از:

  • معرفی روانشناسی یا Introduction to Psychology که با عنوان Psych 110 ارائه می‌شود.
  • دوره دوم که با موضوعات جامعه‌شناسی و فلسفه مرتبط است، The Psychology, Biology, and Politics of Food نام دارد که به‌عنوان Psych123 نیز شناخته می‌شود.

iTunes U

آیتونز مکانی فوق‌العاده برای پیدا کردن کنفرانس‌های رایگان و با دسترسی آزاد در زمینه روانشناسی است. شما می‌توانید این سخنرانی‌ها را دانلود کرده و در کامپیوتر شخصی و یا هر ابزاری که قابلیت پخش موسیقی را دارد به آن‌ها گوش دهید. دانشگاه‌هایی مانند استنفورد، MIT، آکسفورد و ییل دوره‌های ارزشمندی را در آی تونز ارائه می‌کنند.

برای دسترسی به این دوره‌ها باید در iTunes store، بخش Social Science را انتخاب کرده و به دنبال دوره‌های در دسترس کنونی و موضوع موردعلاقه خود بگردید.

UC Berkeley Free Lectures

اگر هنوز برای شنیدن یک دوره کامل روانشناسی به زبان انگلیسی آماده نیستید، بهتر است ابتدا با شنیدن سخنرانی‌هایی در مورد روانشناسی که توسط دانشگاه کالیفرنیا ارائه می‌شوند شروع کنید. شما می‌توانید سخنرانی‌های زیادی در مورد روانشناسی بالینی، احساسات انسانی، روانشناسی خواب، شناخت اجتماعی و Buddhist psychology پیدا کنید.

چه دانشجوی روانشناسی باشید، چه سال‌ها از زمان تحصیلتان گذشته باشد و یا تنها علاقه‌مند به آغاز رشته روانشناسی باشید، این دوره‌ها به شما بینش جدیدی در مورد روانشناسی در سطح جهانی می‌دهد. مشخصاً دانشگاه‌ها و مؤسسات زیادی این دوره‌ها را ارائه می‌کنند ولی هدف این گردآوری، معرفی توصیه‌شده‌ترین‌های این زمینه بود. امیدوارم که این مقاله بتواند نیازهای شما را برطرف کند.

سخن تحریریه روان بنه:

روان بنه در راستای رسالت خود، همواره تلاش کرده تا دوره‌های کوتاه‌مدت کاربردی برای علاقه‌مندان روانشناسی برگزار کند. درصورتی‌که از منابع فارسی مشابه آگاهی دارید لطفاً از طریق ایمیل به ما اطلاع‌رسانی نمایید.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

2 دیدگاه برای “یادگیری آنلاین در زمان کرونا”

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *