فعالیت بیشتر، بازدهی کمتر

فعالیت بیشتر، بازدهی کمتر: چرا لزوما فعالیت بیشتر کارمندان به معنای موفقیت بیشتر سازمان نیست؟ این روزها بیشتر کارفرمایان باور دارند که استرس، سوخت لازم حرکت سازمان است در حالیکه تحقیقات خلاف این موضوع را نشان می دهند.

تحقیقات نشان داده 26-40% کارمندان در آمریکا دچار استرس شدید و عدم کارایی ناشی از خستگی هستند. این آمار در اتحادیه اروپا به 28% و در ژاپن به 63% می رسد. در ژاپن کارمندان اضطراب شدید را هم به این مشکلات اضافه میکنند.

استرس بالا در کارمندان به معنای افزایش غیبت در محل کار، تمایل به استعفا، دیر آمدن سر کار، کاهش انگیزش و بهره وری و سلامت است. همه این موارد در نهایت روی سطح همکاری افراد تاثیر می گذارد. تخمین زده می شود که این تاثیرات چیزی حدود 50-100 بیلیون دلار هزینه در آمریکا و در حدود 6 بیلیون دلار در کانادا دارد. تخمین جهانی نشان می دهد هزینه ای بالغ بر 187 بیلیون دلار از این طریق به صنعت تحمیل می شود که حدود 70 تا 90 درصد آن به هزینه های بهره وری مربوط می شود.

رد پای استرس مداوم در مشکلات طولانی مدت هم مشاهده شده است. تحقیقات نشان داده است که استرس طولانی مدت می تواند تا حدود 90 درصد مشکلات سلامتی و اختلالات را تبیین کند. استرس طولانی مدت در بسیاری از اختلالات روانشناختی اعم از افسردگی، اضطراب، PTSD، بهم ریختگی های هیجانی مثل نارضایتی، تنش و خستگی مزمن، رفتارهای ناسازگار مانند پرخاشگری، سومصرف مواد، تصادفات و خودکشی و مشکلات فیزیکی مثل سرطان، مشکلات هورمونی، فشار خون و اوره بالا، مشکلات خواب، کاهش توانایی سیستم ایمنی و مشکلات نورلوژیک، دست دارد.

این پیامدهای طولانی مدت، تاثیر مهمی روی اثربخشی کارمند روی تیم دارد. برای مثال استفاده های کوتاه مدت یا بلند مدت از مرخصی بیماری یا خروج موقت از کار یا بازنشستگی دایمی و درخواستی افراد متخصص، حدود 3.5 بیلیون دلار برای کشور کانادا هزینه داشته است. همین افراد برای ارتقای سطح سلامت روانشناختی خود نیز، حدود 14 بیلیون دلار هزینه بر اقتصاد تحمیل کرده اند. این ارقام در امریکا تقریبا 3 برابر شده است.

با توجه به هزینه هایی که این استرس و باور کارفرمایان به سیستم و جامعه تحمیل میکند، شاید بهتر است برای کارآمدی بیشتر کارمندان، از هر متغیری به جز متغیر استرس استفاده کرد چرا که استرس در طولانی مدت باعث کاهش کارامدی و مشکلات بسیار دیگری هم خواهد شد.

شاید الان زمان تمرکز روی انگیزه بخشی، ایجاد هدف و دخیل کردن مستقیم کارمندان در اهداف والا و اصلی سازمان باشد.

منابع

​National Institute for Occupational Safety and Health. (n.d.). Stress…at work (Publication No. 99-101). Cincinnati, OH(2) ​

Harnois, G., & Gabriel, P. (2000). Mental health and work: Impact, issues and good practices. Geneva: World Health Organisation/International Labour Organisation.

فرشاد سالاری-کارشناس ارشد روانشناسی صنعتی

فعالیت بیشتر، بازدهی کمتر: منشتر شده در شماره 42 ماهنامه روان بنه

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *