نوجوان شما باید تغییر کند ؟ شما چطور؟

نوجوان شما باید تغییر کند ؟در فرزند پروری موثر باید هم تغییر را مورد توجه قرار داد و هم پذیرش را . باید پذیرفت که یک نوجوان در لحظه بهترین تصمیمی را که میتوانسته گرفته و و بهترین کاری که میتوانسته را انجام داده است .

اگر به عنوان یک به این حقیقت اگاهی یافته باشید میتوانید واکنش خود را بهتر کنترل کنید.

یک نوجوان ممکن است به این فکر کند که زندگی اش رضایت بخش نیست و میخواهد تغییراتی را در زندگی اش ایجاد کند .

بعضی از والدین معتقدند فرزند نوجوانشان خوشحال است و از زندگی اش راضی است هرچند در مدرسه موفق نیست و یا دوستی ندارد . این نوجوان ممکن است بگوید احساس رضایت میکند . اما همه ی نوجوان ها با این شرایط راضی نیستند. یک نوجوان حتی اگر بگوید که راضی است و این‌که او می‌خواهد زندگی بهتری داشته باشد. هرچند معلوم نیست که سر راهش به چه موانعی برخورد کند . این نکته به شما کمک می‌کند تا خشم، ناامیدی و یأس کمتری احساس کنید.

اگر یک والد این مسئله را درک کند که فرزند نوجوانش در زندگی خوشحال نیست میتواند احساسات او را راحت تر بپذیرد.

بیشتر اوقات یک نوجوان گمان میکند دلیل مشکلاتش دیگران هستند و والدین و اطرافیانش را به خاطر کوتاهی سرزنش میکند . چرا که گمان میکند انها باید شرایط را تغییر دهند .

از طرف دیگر والدین نیز تصور میکنند که مسئول تغییر دادن فرزند نوجوانشان هستند. و در صورت عدم موفقیت احساس نا امیدی میکنند .

اما نوجوان تنها کسی است که میتواند به خودش برای تغییر دادن شرایط کمک کند. و والدین و درمانگر کمترین تاثیر را دارند . 

شاید یک والد به زمان زیادی نیاز داشته باشد تا بفهمد یک نو جوان خودش مسئول مشکلش است و کمک والدینش تا حدود میتواند تاثیر گذار باشد. شاید یک والد  به زمان زیادی نیاز داشته باشد تا بفهمد نمیتوان کسی را تغییر داد حتی اگر ان فرد فرزند شما باشد .

با وجو نا امید کننده بودن این مسئله ، کمک میکند تا والدین تلاش کنند رفتار بهتری با فرزندشان داشته باشند و به مشکلات او دامن نزنند .

والیدن باید بپذیرند  که تغییر به نوجوان بستگی دارد و اگر والیدن  بهترین کاری که از دستشان برمی‌آید را هم انجام دهند، وقتی کسی آماده‌ی پذیرش کمک نباشد، نمی‌توان به او کمک کرد.

یادگرفتن رفتار

گاهی والدین شاهد این امر هستند که فرزندنوجوان در خانه رفتار سازگارانه ای با خانواده اش ندارد و بیشتر خشمگین است این درحالی است که با دوستانش به شکل دیگری رفتار میکند . و یا در ببیند فرزند سرکششان در مدرسه به خاطر رفتار مناسب مورد تحسین قرار میگیرد.

باید دانست که رفتارها در نوجوانان با حالات روحیه  آن‌ها در ارتباط است  . این‌که در محیط‌های متفاوت رفتارهای متفاوتی داشته باشندکاملا طبیعیست . یعنی در محیط هایی که نو جوان احساس متفاوتی رفتار متفاوتی هم نشان میدهد.

ارزشمند بودن دیدگاه های متفاوت

ممکن است یک نوجوان به والدش اعتراض کند که «تو هرگز به من اجازه‌ی انجام هیچ کاری را نمی‌دهی»، و احتمالا والد با شنیدن این حرف تلاش میکند به فرزندش اثبات کند که در اشتباه است .

اما واقعیت این است که انچیزی که یک والد میبیند  با چیزی که فرزندش میبیند متفاوت است . وقتی یک نوجوان نظری را باور ندارد موافقت کردن با ان نظر برای او بسیار مشکل است .

بنابر این ادامه دادن جدال بر سر درست یا غلط بودن یک نظر فقط و فقط تنش را بیشتر میکند . یک والد نمیتواند ذهن فرزندش را تغییر بدهد بنا بر این برای کاهش تنش بهتر است  نظرات فرزندش را پذیرا باشد .

در چنین مواقعی به والدین توصیه میشود انتظارات خود را بیان کنند . بدون اینکه به درست و یا غلط بودن نظر فرزندشان بپردازند .

به والدین توصیه میشود در چنین موقعیتی به پاسخ دادن به این سوال ها بپردازند :

•        کدام فرضیه بیشترین کمک را به شما می‌کند؟ چرا؟

•        کدام فرضیه را سخت‌تر می‌توانید بپذیرید؟ چگونه می‌توانید روی پذیرش آن کارکنید؟

•        به شرایطی فکر کنید که دارای واکنش هیجانی شدید نسبت به نوجوانتان هستید. کدام فرضیه به شما کمک می‌کند تا هوشمندانه‌تر پاسخ بدهید؟

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *