چطور دفاع ها وارد حافظه می شوند ؟

چطور دفاع ها وارد حافظه می شوند ؟ ما از کودکی آموختهایم که عواملی از واقعیت (محرکها، احساس، نگرانی، دفاعها، مشکلات) را که مراقبمان را نگران می کنند، نادیده بگیریم؛ به این ترتیب، می توانیم پیوند خود را با آنها حفظ کنیم . پدری که بدزبان است به پسرش نگاه می کند و می گوید «نیشت را ببند پسر!». پسر احساسش را پنهان می کند تا دلبستگی متزلزل خود را حفظ کند .


این فرزند، روش برخورد صحیح متعادل را یاد نمی گیرد، بلکه درنتیجه ی نادیده گرفتن احساس ها و عواطف خود، رفتاری گسیخته و منفک شبیه پدرش نشان خواهد داد. نادیده گرفتن احساس از طریق به کار بردن دفاع ها، ارتباط بین سبک دلبستگی و بروز آسیب شناسی روانی را توجیه می کند .


هنگامی که فرزند به صورت غیرمستقیم متوجه شد که این احساس خشم،احساس منفی مراقب را به دنبال خواهد داشت، به صورت خودکار از دفاعها برای سرکوب خشم استفاده خواهد کرد.

درک ناخودآگاه هیجان های تهدید آمیز خود، موجب بروز احساس های تشویش و نگرانی می شود. این دفاع هاکه درکودکی آموخته شده اند، از طریق تکرارهای بی شمار تقویت می شوند و ساختارشخصیتی مستحکمی را تا دوران بلوغ ایجاد می کنند.این تلاشها فراتر از هوشیاری شخص اتفاق می افتند.

تقلای فرد بر روی دوچرخه برای راندن آن را تصور کنید. شما آگاهانه برای شروع پدال زدن، وضعیت تعادل خود را تغییر نمی دهید. این عمل به صورت خودکار رخ می دهد. دوچرخه سواری از اعمال حرکتی است که در زبان رمزگذاری نمی شود. شما از نشانه هایی که فرم بدن را برای داشتن تعادل به مغز مخابره می کنند، آگاه نیستید. این یک حافظه رویه ای، ناخودآگاه در عمل است.

درواقع اغلب اعمال روزمره ی ما به واسطه ی حافظه ی رویه ای رخ می دهند. این مؤثرترین شیوه برای عملکرد مغز است. درک ناخودآگاه، دفاعها را فعال می کند که به صورت خودکار و از روی عادت و بدون تلاش و درگیر شدن هوشیاری رخ میدهند. بیماران به صورت آگاهانه از سیستم دفاعی استفاده نمی کنند.

چطور دفاع ها وارد حافظه می شوند : مرکز مشاوره احیا


[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *