آیا چرت زدن هنگام بعد از ظهر برای شما خوب است یا خیر؟

آنها ممکن است خواب شبانه را بدتر کنند، اما ایمنی را تقویت کنند.

چرت زدن در ساعت 1 بعد از ظهر اثرات قابل توجهی بر کیفیت خواب در طول شب بعد داشت.

چرت زدن میزان خواب عمیق و رویایی را کاهش داد و مدت زمان صرف شده در خواب سبک را افزایش داد.

چرت زدن باعث افزایش غلظت آنتی بادی می شود که از عفونت های تنفسی محافظت می کند.

خواب برای کمک به بدن برای بازیابی خستگی جسمی و روانی در طول روز ضروری است. خواب و سطح بیداری فرد در طول روز تحت تأثیر ریتم شبانه روزی است.

یکی از جنبه‌های آشنای این ریتم روزانه، تمایل به احساس خواب‌آلودگی و توجه کمتر بین ساعت‌های ۲ تا ۴ بعد از ظهر است. این مکث پس از غذا اغلب منجر به چرت بعد از ظهر می شود. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که چرت‌های بعد از ظهر می‌توانند با کیفیت خواب بعد از آن شب تداخل داشته باشند. علاوه بر این، یک مطالعه اخیر در چین گزارش داد که طول مدت چرت بعدازظهر با میزان ابتلا به ویروس کرونا در سال 2019 مرتبط است. این کشف این سوال را مطرح کرد که آیا چرت بعد از ظهر می تواند بر کیفیت خواب شبانه یا سلامت عمومی تأثیر منفی بگذارد

در مطالعه لیانگ و همکاران، آزمایشی برای بررسی دقیق اثرات خواب شبانه بر کیفیت خواب شبانه و سطح ایمونوگلوبولین E ترشح شده (S-IgE) در بزاق، یک آنتی بادی خاص در برابر برخی عفونت های ویروسی یا انگلی انجام شد. . همه آزمودنی‌ها یک الگوی خواب منظم را قبل از آزمایش گزارش کردند و اجازه مصرف الکل و غذاهای حاوی کافئین مانند کولا، قهوه و شکلات را نداشتند. سه ساعت قبل از انجام تست، انجام تمرینات سنگین مجاز نبود. دمای هسته و پوست کنترل شد.

در طول آزمایش، مدت زمان خواب موج آهسته (عمیق)، مدت زمان خواب سبک و مدت زمان حرکت سریع چشم (REM) به طور مداوم ثبت شد. یک بررسی پرسشنامه کیفیت خواب 15 دقیقه پس از بیدار شدن برای نظارت بر احساس گیجی، سرگیجه، خواب آلودگی و اختلال شناختی انجام شد. آزمودنی‌ها باید در ساعت 13:00 بعد از ظهر 30 تا 40 دقیقه در یک محیط گرما خنثی چرت بزنند. آزمودنی‌های گروه بی‌خواب فعالیت‌های مطالعاتی خود را در اتاق دیگری ادامه دادند.

چرت زدن هم خوب است و هم بد.

این مطالعه نشان داد که چرت زدن بعد از ظهر تأثیر قابل توجهی بر کیفیت خواب در طول خواب شبانه بعدی دارد. چرت زدن میزان زمان صرف شده در خواب عمیق و خواب (REM) را کاهش داد و مدت زمان صرف شده در خواب سبک را افزایش داد.

خواب عمیق برای ترشح بسیاری از هورمون های ضروری لازم برای بهبودی و رشد لازم است. خواب REM برای سلامت روان ضروری است و برای تثبیت حافظه در طول چرخه های خواب طبیعی حیاتی است. بنابراین، از آنجایی که آزمودنی‌هایی که چرت نمی‌زنند، REM بیشتری داشتند، عملکرد شناختی روز بعد و درجه آرامش ذهنی آنها بهتر از آزمودنی‌هایی است که چرت می‌زدند.

با وجود این تغییرات کمی در خواب شبانه، آزمودنی‌ها ارزیابی‌های ذهنی کاملاً مثبتی از کیفیت خواب خود بیان کردند. آزمودنی‌ها احساس می‌کردند که چرت آنها هیچ تأثیر منفی بر کیفیت خواب آنها در طول شب ندارد.

آزمودنی هایی که چرت می زدند غلظت S-IgE بالاتری نسبت به افرادی که چرت نمی زدند داشتند. این نتایج نشان می دهد که چرت زدن فواید قابل توجهی برای ایمنی تنفسی دارد.

چه چیزی تاثیر چرت زدن را توضیح می دهد؟

به خواب رفتن در شب معمولا با افزایش دمای پوست و کاهش دمای مرکزی بدن همراه است. به همین دلیل است که بهداشت خوب خواب مستلزم این است که اتاق خواب تا حد امکان خنک باشد: به بدن کمک می کند تا به چرخه خواب طبیعی تبدیل شود. در مطالعه حاضر، شرکت‌کنندگانی که چرت نمی‌زدند، در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که چرت می‌زدند، دمای پوست بالاتر و دمای مرکزی بدنشان پایین‌تر بود.

نویسندگان به این نتیجه رسیدند که چرت زدن در طول روز تنظیم حرارت شبانه شما را تغییر می‌دهد و شروع خواب شبانه را کند می‌کند و همچنین الگوی خواب طبیعی را مختل می‌کند، یعنی خواب REM کمتر و خواب عمیق. آزمودنی‌هایی که چرت می‌زدند دمای مرکزی بالاتری داشتند که توانایی آنها را برای به خواب رفتن سریع مختل می‌کرد. دمای مرکزی بالاتر همچنین ممکن است زمینه ساز غلظت بالاتر S-IgE باشد، که یک شاخص ایمنی در افراد سالم است که ممکن است محافظت در برابر عفونت های دستگاه تنفسی را نشان دهد.

در نتیجه، چرت زدن گاه به گاه مضر نیست. فقط به چرت زدن هر روز عادت نکنید. کاهش خواب عمیق و خواب REM در نهایت عملکرد شناختی در طول روز را مختل می کند.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *