رهاشدگی

چه می شود اگر او را از دست بدهم؟

ترس از رهاشدگی چیست؟

مترجم: شیما فرزام-کارشناس زبان انگلیسی

ترس از رهاشدگی نوعی اضطراب است که برخی از افراد هنگام مواجهه با تصور از دست دادن شخصی مهم در زندگی تجربه می کنند. همه در طول زندگی با مرگ یا روابط پایان یافته سروکار دارند. فقدان بخشی طبیعی از زندگی است. با این حال، افرادی که با رها شدگی مسئله دارند، درترس این فقدان ها زندگی می کنند. آنها همچنین ممکن است عمداً رفتارهایی را به نمایش بگذارند که باعث شود اطرافیانشان آن ها را ترک کنند تا هرگز از از دست دادن آن ها شگفت زده نشوند.

ترس از رها شدن به خودی خود یک بیماری شناخته شده یا اختلال در سلامت روان نیست. درعوض ، نوعی اضطراب به حساب می آید و مثل اضطراب با آن برخورد می شود. رفتارهای اولیه ترس از رهاشدگی اغلب هدفمند نیستند. با این حال ، با گذشت زمان ، واکنشی که به این رفتارها  داده می شود- به علاوه توجهی که همراه آن می آید – می تواند  خود تقویت گر باشد. این امر باعث می شود که شخص برای گرفتن پاسخ مشابه، دوباره رفتارها را تکرار کند. این رفتار می تواند عواقب ناسالم داشته باشد. با گذشت زمان، می تواند روابط را خراب کند. همچنین می تواند از رشد روابط سالم جلوگیری کند. نکته اصلی در مورد درمان مشکلات رها شدگی، روان درمانی است.

با خواندن ادامه مطلب درمیابید که چگونه این ترسها شکل می گیرد و چگونه می توان آنها را متوقف کرد.

علائم

افرادی که ترس از رهاشدگی دارند ،رفتارهای مشابه زیادی را نشان می دهند ، اگرچه امکان دارد برخی برجسته تر از برخی دیگر باشند. این علائم شامل موارد زیر است:

• گرفتاری در روابط


 برخی درگیر روابط کم عمق بی شماری شوند. آنها ممکن است از صمیمیت بترسند و قبل از اینکه شریکشان ترکشان کند، دلیلی برای ترک رابطه پیدا می کنند.

•  تخریب روابط


برخی ممکن است برای خارج شدن از روابط غیرمنطقی رفتار کنند. به عنوان مثال ،شاید  شما آگاهانه شریک زندگی خود را دور کنید تا اگر ترکتان کرد، احساس آسیب دیدگی نکنید.

• چسبیدن به روابط ناسالم


برخی از افراد با مشکلات رهاشدگی ، ممکن است علی رغم میل به ترک ، در روابط بمانند. ترس از تنها بودن قدرت بیشتری دارد.

• نیاز به اطمینان خاطر مداوم.

برخی شاید مدام در جستجوی یک دوست یا شریک زندگی باشند و خواستار تضمین عاطفی شوند. آنها ممکن است مرتباً از دوستان یا شریکشان بخواهند که جملاتی  مانند “من همیشه با توخواهم بود” را بیان کنند و سپس در جواب بگویند همه ی این حرف ها دروغ است!

علائم مربوط به مشکلات رهاشدگی در کودکان

کودکانی که دلبستگی عاطفی سالم به والدینشان دارند ، اغلب در هنگام ترک شدن  ناراحت می شوند ، حتی اگر فقط برای مدت کوتاهی باشد. این واکنش تا حدی طبیعی است. با این وجود ، ممکن است نشانه ای از یک بیماری اساسی روانی باشد که منجر به این موارد شود:

•اضطراب جدایی


اگر كودك از قبل از رفتن والدين خود نگران شود ، كودك ممكن است ابراز ترس ازرهاشدگی كند.

•پانیک


اگر کودکی وقتی والدین خود را نمی بیند دچارپانیک می شود ، واکنش بیش از حد آنها ممکن است نشانه ی مشکلی باشد.

• ترس از تنها بودن


 برخی از کودکان بدون پدر و مادر خود نمی خوابند و حتی اجازه نمی دهند از اتاق بیرون بروند.

عوامل خطر

برخی از مسائل و ترسهای رهاشدگی ، تهاجمی می شوند. آنها می توانند جلوی زندگی سالم و عادی را بگیرند. سابقه هر یک از موارد زیر می تواند خطر ابتلا به نوعی ترس از رها شدن را افزایش دهد:

•بی توجهی


افرادی که به ویژه در دوران کودکی مورد غفلت ، سوءاستفاده یا رها شدگی قرار گرفته اند ، بیشتر احتمال دارد این مسئله را بروز دهند. به همین ترتیب ، بزرگسالانی که از کودکی مورد غفلت واقع شده اند ، بیشتر تمایل دارند که با فرزندان خود این رفتار هارا تکرار کنند.

•استرس


سطح بالای استرس ممکن است اضطراب را بدتر کند. این می تواند ترس ها را افزایش دهد و منجر به اضطراب های جدید شود.

• حوادث تروماتیک


 کسانی که جراحت یا فوت را تجربه کرده اند و یا قربانی جرم شده اند احتمالاً می توانند گرفتار این مسائل شوند.

چه عواملی باعث مسایل رها شدگی می شود؟

رشد سالم انسان نیازمند این است که نیازهای جسمی و عاطفی برآورده شود. در دوران کودکی ، این اطمینان از والدین حاصل می شود. در دوران بزرگسالی می تواند ناشی از روابط شخصی و عاشقانه باشد. وقایع می توانند در هر سنی این تضمین را قطع کنند. وقتی این اتفاق بیفتد ، ترس از رها شدن ممکن است ایجاد شود. این رویدادها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

•مرگ


مرگ طبیعی است ، اما این امر از آسیب زایی آن کم نمی کند. از دست دادن یک دوست عزیز به طور غیر منتظره می تواند یک خلاء عاطفی ایجاد کند که می تواند از ترس پر شود.

•سو استفاده


سوء استفاده جسمی و جنسی در کنار انواع دیگر سوءاستفاده ها می تواند مشکلات سلامت روان را از جمله ترس از رهاشدن به وجود آورد.

•فقر


اگر نیازهای اساسی برآورده نشود ، این می تواند به ذهنیت کمبودی منجر شود. این ممکن است به ترس از محدودیت منابع عاطفی ، مانند عشق ، توجه و دوستی منجر شود.

• از دست دادن رابطه


 طلاق ، مرگ ، خیانت – همه اینها اتفاق می افتد. برای برخی از افراد ، پایان یک رابطه می تواند خیلی دردناک باشد. این ممکن است به ترس های طولانی منجر شود.

نحوه برخورد با مسائل مربوط به رهاشدگی

درمان مسائل مربوط به رهاشدگی بر ایجاد مرزهای عاطفی سالم متمرکز است.درمان های اولیه شامل موارد زیر است:

•روان درمانی


از یک متخصص بهداشت روان مانند یک درمانگر یا مشاور کمک بگیرید. آنها می توانند به شما در غلبه بر ترس از رها شدن کمک کنند. آنها همچنین با شما همکاری می کنند تا درک کنید که ترس از کجا نشأت می گیرد و چه کاری می توانید انجام دهید.

•مراقبت از خود


افراد دارای این مسئله  ممکن است از خود مراقبتی سود ببرند. اطمینان ازینکه نیازهای عاطفی برآورده می شود ، برای دوستی ها و روابط مهم است. به این ترتیب ، شما می توانید شریک زندگی ، دوست یا فرزند خود را بهتر حمایت کنید.

ممکن است برای شما جالب باشد:
[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *