راهبردهای رهبری پیروزمندانه

رهبری با قلب

راهبردهای رهبری پیروزمندانه :چگونه برای سازمان خود رهبر مؤثری باشیم؟ رهبران اصیل علاوه بر عقل با قلب خود نیز رهبری می‌کنند. ممکن است برای برخی افراد رهبری با قلب ملایم به نظر برسد، بدین معنا که رهبران اصیل قادر به انتخاب‌های سخت که خسارت و رنج به دنبال دارد نیستند؛ اما رهبری با قلب به‌هیچ‌وجه به معنای ملایم بودن نیست.

 بلکه به معنای شور و اشتیاق داشتن برای کار، دلسوزی برای مردمی که به آن‌ها خدمت می‌کنید، همدلی با افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید و شهامت تصمیم‌گیری‌های دشوار است. شهامت کیفیتی بسیار مهم برای رهبران است، زیرا در مسیری غیرقابل‌پیش‌بینی حرکت می‌کنند.

برقراری روابط پایدار

توانایی ایجاد روابط پایدار یکی از نشانه‌های ضروری رهبران اصیل است. امروزه افراد پیش از آنکه کاملاً خود را به کار متعهد کنند خواهان روابط شخصی با رهبرانشان هستند. آن‌ها با آگاهی از اینکه اعتماد و تعهد بر اساس صداقت و عمق روابط با رهبران ساخته می‌شود بر امکان دسترسی به رهبرانشان تأکیددارند. در مقابل، افراد نیز تعهد زیادی به کار و وفاداری بالایی به شرکت خواهند داشت.

داشتن انضباط شخصی

رهبران اصیل می‌دانند که کسب نتیجه از یک رقابت موفقیت‌آمیز نیازمند سطح بالایی از انضباط شخصی است. آن‌ها استانداردهای بالایی برای خود وضع می‌کنند و از دیگران نیز همین انتظار را دارند. این امر مستلزم پذیرش مسئولیت کامل نتایج و ملزم کردن دیگران به پاسخگویی نسبت به عملکردشان است. زمانی که رهبران مرتکب قصوری می‌شوند نیز باید به اشتباهشان اعتراف کنند و اقدامات اصلاحی فوری را انجام دهند. انضباط شخصی باید در زندگی خصوصی آن‌ها نیز نمود پیدا کند، زیرا بدون انضباط در زندگی خصوصی حفظ انضباط در کار غیرممکن خواهد بود.

کشف رهبری اصیل خود

تبدیل‌شدن به یک رهبر اصیل آسان نیست. نخست، باید خود را درک کنید، زیرا سخت‌گیرترین فردی که قرار است رهبری کنید خودتان هستید. هنگامی‌که به درکی از خود واقعی‌تان برسید، متوجه خواهید شد که رهبریِ دیگران بسیار راحت‌تر است.

دوم، برای تبدیل‌شدن به یک رهبر مؤثر، باید مسئولیت پیشرفت خود را به عهده بگیرید. برای اینکه تبدیل به رهبری بزرگ شوید، درست مانند موسیقیدانان یا ورزشکاران که با توانایی‌های بالایی متولد می‌شوند، باید خود را وقف پیشرفتی مادام‌العمر کنید. این موضوع به نظر منطقی می‌رسد، اما اغلب نمی‌دانید چگونه این کار را انجام دهید؛ و هدف این کتاب همین است؛ که به شما نشان دهد چگونه رهبری اصیل خود را کشف کنید.

دیوید دیلون[1]، مدیرعامل شرکت کروگر[2] می‌گوید اکثر افرادی که به‌عنوان رهبرانی خوب پیشرفت کرده‌اند خودآموخته بوده‌اند. «توصیه من به افرادی که در شرکت ما کار می‌کنند این است که انتظار نداشته باشند شرکت برنامه توسعه و پیشرفت تمام و کمال به شما بدهد. شما باید مسئولیت پیشرفت و توسعه­ی خود را به عهده بگیرید.» برای کمک به فهم این روند، در ضمیمه ج، مجموعه‌ای از تمرینات مربوط به هر فصل را آورده‌ایم که می‌توانید برای ایجاد برنامه توسعه رهبری خود از آن‌ها استفاده کنید.

راهبردهای رهبری پیروزمندانه : بخش یک شمال حقیقی مسیر رسیدن به رهبری اصیل را بررسی می‌کند. این بخش با داستان زندگی رهبران آغاز می‌شود که منحصر به آن‌هاست و قوی‌تر از تمام مجموعه ویژگی‌ها یا مهارت‌های رهبری است. سپس با بررسی قدم‌های کلیدی در هر مرحله، سه مرحله­ای سفر رهبر تشریح می‌شود. بسیاری از رهبران در طول سفر خود راه را گم می‌کنند و از خط خارج می‌شوند. برای اینکه بفهمیم چگونه این اتفاق می‌افتد، به بررسی پنج نوع رهبری می‌پردازیم که خود را قهرمان سفر خود می‌دانند. در آخر، با بررسی تجارب سرنوشت‌ساز رهبران می‌بینیم که چگونه از «من» به «ما» تغییر کردند و به اهمیت توانمندسازی دیگران برای رهبری پی می‌بریم.

راهبردهای رهبری پیروزمندانه : شما در طول سفرتان به شمال حقیقیِ قطب‌نمای درونی‌تان نیاز دارید تا بتوانید متمرکز بمانید و هنگامی‌که در معرض خطر انحراف قرار گرفتید به مسیر اصلی بازگردید. بخش دو به ارائه­ی آن قطب‌نما و برنامه توسعه می‌پردازد تا هنگام مواجهه با چالش‌های دنیای پیرامون بتوانید با خودتان صادق باشید. (شکل الف-2 را ببینید) این برنامه مشتمل بر پنج حوزه کلیدیِ توسعه­ی شما به‌عنوان رهبر است: خودآگاهی در مرکز قطب‌نما و در چهار نقطه، ارزش‌ها و اصول، انگیزه‌ها، تیم پشتیبانی، انسجام و یکپارچگی زندگی.

شکل الف-2  قطب‌نمایی برای سفر

با متعهد شدن برای توسعه فردی، رهبری اصیل خود را کشف خواهید کرد.
علیرضا سعادت. دکتری مدیریت بازرگانی


[1] David Dillon

[2] Kroger

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *