مقاله ای جامع در رابطه با تفاوت حمله پانیک با اختلال پانیک

تجربه پانیک

داستان فردی به نام تد

تد اولین حمله پانیک خود را در یک دوره استرس زا در زندگی خود تجربه کرد. مادرش در بیمارستان بستری بود و او عجله داشت تا برخی کارها را انجام دهد تا بتواند به موقع برای ملاقات با او حرکت کند. او در راه بیمارستان معطل شد و نگران بود که ممکن است ساعات ملاقات را از دست بدهد. تد وقتی در راهروی بیمارستان قدم می‌زد، ناگهان احساس سبکی سر و نگرانی کرد که نمی‌تواند درست نفس بکشد. او احساس کرد که موجی از ترس به او سر می‌زند، متوجه گرم شدن و عرق کردن خود شد و میل شدیدی برای فرار احساس کرد. سریع از بیمارستان خارج شد و در پارکینگ سیگار کشید تا آرام شود. این احساسات فقط چند دقیقه طول کشیده بود، اما برای تد این حس برای همیشه بود.

تد در هفته بعد حملات پانیک بیشتری را تجربه کرد. هر بار که آنها کاملاً از آب در می آمدند و او احساسات شدیدی از ترس و ترس را تجربه می کرد. ضربان قلبش را حس می کرد و گلویش را که می گرفت. او نگران بود که نتواند هوای کافی دریافت کند و بیهوش شود. او تنها زمانی احساس بهتری داشت که در فضای باز و دور از مردم بیرون آمد. تد از ساختمان‌های بدون پنجره، شلوغی‌ها و هر جایی که شلوغ بود دوری می‌کرد. او شروع به اجتناب از رفتن به مکان هایی کرد که قبلاً وحشت زده بود و حتی در شب که شلوغی کمتری داشت خرید خود را انجام داد.

داستان فردی به نام ونسا

زندگی ونسا حتی زمانی که شوهرش خارج از شهر بود شلوغ تر از حد معمول بود و او را به مراقبت از دو فرزند کوچکشان رها کرد. هنگامی که یک روز صبح آنها را به مدرسه می برد، ونسا متوجه تپش قلب او شد – او می توانست آن را در سینه خود احساس کند. او شروع به عرق کردن کرد و احساس سبکی سر کرد. او متعجب بود که آیا مانند عمویش دچار حمله قلبی شده است یا خیر، و تصوری از حضور فرزندانش در مراسم تشییع جنازه او در ذهن داشت. او ماشین را به کنار جاده کشید و با وحشت نفس می کشید تا اینکه علائم کم کم برطرف شد.

ونسا قرار ملاقاتی با پزشکش در آن بعدازظهر ترتیب داد. او را معاینه کرد و آزمایش‌هایی انجام داد، اما در نهایت به او گفت که احتمالاً فقط اضطراب است و او نباید نگران باشد. هر چند نگرانی او ناپدید نشد. او هر گونه فعالیتی را که احساس می کرد خطرناک یا غیر ضروری بود، کاهش داد. او رانندگی را متوقف کرد و اصرار کرد. شوهرش از ترس اینکه ممکن است تصادف کند بچه ها را به مدرسه می برد. او همچنین از ترس اینکه ممکن است باعث حمله قلبی شود، ورزش را متوقف کرد.

افراد مبتلا به اختلال پانیک حملات ناگهانی و مکرر ترس دارند. این حملات پانیک با واکنش‌های فیزیکی شدیدی مانند ضربان قلب تند، تعریق، لرزش و فکر اینکه اتفاق وحشتناکی در حال رخ دادن است یا رخ خواهد داد، همراه است. حملات پانیک در هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد، و افرادی که یک حمله پانیک را تجربه کرده‌اند اغلب از احتمال ابتلا به یک حمله دیگر وحشت دارند. برای مبتلایان به حملات پانیک معمول است که اقداماتی را برای جلوگیری از وقوع حملات بیشتر انجام دهند.

حمله پانیک چیست؟

حملات پانیک یک موج ناگهانی ترس یا ناراحتی شدید است که در عرض چند ثانیه تا چند دقیقه به اوج خود می رسد. حملات پانیک شامل احساس حداقل چهار مورد از علائم زیر است:

• تپش قلب، تپش قلب، یا تند شدن ضربان قلب

• تعریق

• لرزیدن یا لرزش

• احساس تنگی نفس یا خفگی

• احساس خفگی

• درد یا ناراحتی قفسه سینه

• حالت تهوع یا ناراحتی شکمی (مانند اسهال)

• احساس سرگیجه، بی ثباتی، سبکی سر، یا غش

• لرز یا احساس گرما

 •پارستزی (بی حسی یا سوزن سوزن شدن)

•غیرواقعی شدن (احساس غیرواقعی بودن) یا مسخ شخصیت (احساس جدا شدن از خود)

• ترس از دست دادن کنترل یا دیوانه شدن

• ترس از مردن

چند مورد از این موارد را تجربه کرده اید؟ این علائم می توانند وحشتناک باشند، به خصوص اگر از حالت طبیعی خارج شوند. بسیاری از افراد مبتلا به هراس متعجب هستند که علائم اضطراب می تواند بسیار قوی باشد. برخی در نهایت برای رد کردن علل فیزیکی علائم خود، معاینات سلامتی انجام می دهند. برخی از افراد ممکن است فقط یک بار حمله پانیک داشته باشند و دیگر هرگز تجربه نکنند. با این حال، تجربه یک حمله پانیک باعث می‌شود که احتمال ابتلای شما به حمله دیگری در آینده بیشتر شود.

اختلال پانیک چه تفاوتی با حمله پانیک دارد؟

حملات پانیک اپیزودهای تکی از ترس شدید هستند. آنها به خصوص در افرادی که از اختلالات اضطرابی رنج می برند بسیار شایع هستند. افراد تشخیص اختلال هراس را زمانی دریافت می کنند که:

• بیش از یک حمله پانیک ناگهانی و غیرمنتظره داشته اید.

• در مورد احتمال داشتن یکی دیگر بسیار نگران باشید.

• اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از حمله پانیک دیگر انجام دهید، مانند اجتناب

مکان هایی که حملات پانیک قبلی در آنها اتفاق افتاده است. حملات پانیک در کوتاه مدت ناخوشایند هستند اما به سرعت از بین می روند. اختلال هراس به طور قابل توجهی بر زندگی افراد تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به اختلال هراس متوجه می‌شوند که حتی زمانی که وحشت ندارند، نگران حملات پانیک در آینده و پیامدهای آن هستند. برخی از افراد متوجه می شوند که همچنان حملات پانیک غیرمنتظره را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر متوجه الگوهایی در مکان و زمان وحشت می شوند.

چه چیزی باعث پانیک می شود؟

پانیک به ندرت توسط یک چیز ایجاد می شود. روش بهتری برای تفکر در مورد پانیک در نمودار زیر نشان داده شده است. ممکن است چیزهایی در مورد ما وجود داشته باشد که ما را در برابر ایجاد پانیک در مقطعی از زندگی آسیب پذیر کند. استرس‌ها و محرک‌ها توضیح می‌دهند که چرا هراس اکنون به سراغ ما می‌آید تا در زمان دیگری از زندگی‌مان. هنگامی که دچار پانیک می شویم، کارهای رایجی وجود دارد که افراد معمولاً برای کنار آمدن با احساسات ناخوشایند آن انجام می دهند. متأسفانه برخی از رایج ترین استراتژی های مقابله ای، در حالی که احساس شما را در کوتاه مدت بهبود می بخشند، پیامدهای ناخواسته ای دارند که ممکن است منجر به حملات پانیک بیشتر شود.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *