چگونه از داروهای درمان ADHD خود، بیشترین بهره را ببرم؟

دارو برای ADHD بسیار موثر است، اما اکثر افراد مصرف آن را در مقطعی متوقف می‌کنند – اغلب در عرض یک سال.

فراتر از نوع و دوز دارو، سایر عوامل موثر عبارتند از غذا، مواد، خواب و زمان.

خود نظارتی، تغییرات کوچک و تداوم می تواند تفاوت بزرگی برای موفقیت دارو ایجاد کند.

وقتی صحبت از داروی ADHD می شود، فقط بگوییم که پیچیده است. و شاید نه به دلیلی که شما فکر می کنید.

شبیه‌سازی‌ها خط اول درمان برای ADHD هستند، اما کمبود آن‌ها وجود دارد.

سازمان غذا و دارو در اکتبر 2022 کمبود آدرال را در سراسر کشور اعلام کرد و از آن زمان تاکنون کمبود سایر داروهای ADHD وجود دارد.

مانند هر وضعیت سلامتی، اگر فردی تشخیص ADHD مناسب داشته باشد و از دارو بهره مند شود، باید بتواند به آن مبتلا شود.

اما اکنون هزاران نفر از افراد مبتلا به ADHD تحت فشار واقعیت پیچیده احساس یک جنایتکار جویای مواد مخدر هستند، زیرا آنها هر ماه نسخه های خود را تهیه و جیره بندی می کنند.

و این تنها بخشی از رابطه عشق و نفرت افراد ADHD با داروهای ADHD است. با عوارض جانبی و انگ و سه بار مصرف روزانه، به راحتی می توان فهمید که چرا اکثر افرادی که آنها را مصرف می کنند به آنها پایبند نیستند.

در یک مطالعه اخیر از 9 کشور، بیش از نیمی از نوجوانان و بزرگسالان مصرف داروهای ADHD خود را در سال اول شروع متوقف کردند.

در حالی که هیچ دلیلی برای ترک داروهای ADHD وجود ندارد، معمولاً نظرات مبهمی مانند “من آنها را دوست ندارم” یا “آنها کار نمی کنند” می شنوم.

بیایید به آن بپردازیم.

گاهی اوقات، یک داروی خاص برای یک فرد مناسب نیست – حتی اگر برای شخص دیگری عالی باشد. همچنین ممکن است “رشد” نیاز به دارو، به خصوص در موارد خفیف تر.

گفته می شود، داروهای ADHD می توانند مشکل ساز باشند. راضی کردن آنها دقیقاً آسان نیست، و خوب کار کردن آنها معمولاً به ظرافت نیاز دارد. و زمان.

یافتن هماهنگی بین نوع دارو و دوز بهینه ممکن است ماه ها یا بیشتر طول بکشد. این یک صبر جدی است.

اما چیزی بیشتر از این در آن وجود دارد. موارد مهم و شاید شگفت‌انگیز دیگر می‌توانند داروهای ADHD را بهتر یا بدتر کنند.

بنابراین، قبل از اینکه از داروهای ADHD جدا شوید – یا برای استفاده حداکثری از عرضه محدود خود – نکات زیر را در نظر بگیرید. البته همیشه قبل از هر گونه تغییر در داروهای خود با پزشک خود صحبت کنید. این توصیه پزشکی نیست.

خوردن یا نخوردن؟ این یک سوال خوب است

داروهای ADHD ممکن است زمانی که همراه با غذا مصرف می شوند موثر باشند یا نباشند.

به عنوان مثال، دریافت نتایج بهتر با مصرف داروهای فوری با معده خالی – حدود یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا – غیر معمول نیست. به همین ترتیب، برخی بهتر است چند ساعت قبل از مصرف داروهای طولانی مدت غذا بخورند. برای همه متفاوت است

آنچه را که برای شما بهتر است هماهنگ کنید و زمان بندی را آزمایش کنید.

با این حال، اجازه ندهید که خیلی گرسنه شوید. ماندن طولانی مدت بدون غذا می تواند منجر به احساس ناخوشی جسمی و عاطفی و بدتر شدن علائم ADHD شود.

خوردن مهم است، اما زمانی که شما نسبت به داروهایتان غذا می خورید نیز اهمیت دارد.

آب میوه را نگه دارید

با توجه به یک نکته مشابه، داروهای ADHD همیشه با سایر موادی که در بدن خود قرار می دهیم خوب بازی نمی کنند.

به عنوان مثال، کافئین محرک اضافی به وضعیت اضافه می کند. بنابراین، لذت بردن از قهوه یا نوشابه می‌تواند به شما احساس اضطراب، پریشانی یا ناخوشایندی بدهد.

و اگر دوست دارید داروی خود را با یک لیوان OJ مصرف کنید، دوباره فکر کنید.

باور کنید یا نه، اسید سیتریک و اسکوربیک می توانند بر نحوه جذب و خلاص شدن از شر داروهای ADHD توسط بدن شما تأثیر بگذارند. این بدان معنا نیست که آب میوه برای همیشه از سفره خارج شود. فقط ممکن است بخواهید یک ساعت قبل و بعد از مصرف داروی ADHD خود از مرکبات، نوشابه های گازدار و اقلام حاوی ویتامین C پرهیز کنید.

و نه اینکه باعث ایجاد هجوم شود، اما الکل می‌تواند باعث شود که به نظر برسد محرک‌ها کار نمی‌کنند، و بالعکس – احتمال مصرف بیش از حد هر کدام را افزایش می‌دهد. در بهترین حالت، می‌توانید به شدت احساس استرس کنید – مثل یک کلوپ شبانه در درون شما – یا مشکل خواب داشته باشید. در بدترین حالت، ترکیب داروهای ADHD و الکل می تواند خطرناک باشد.

خوب بخواب

گفتن آسان تر از انجام، به خصوص با ADHD. اما انجام تمام تلاش خود برای خواب خوب برای یک زندگی خوب ADHD ضروری است.

کم خوابی می تواند علائم ADHD را تشدید کند و استفاده از دارو را بسیار سخت تر کند – یا ارزیابی دقیق اینکه آیا این دارو کمک کننده است یا خیر.

هر کاری می توانید انجام دهید تا خواب کافی داشته باشید. این نیز برای همه متفاوت است، اما بیشتر بزرگسالان به 7 تا 9 ساعت در شب نیاز دارند.

بر کیفیت خواب خود نیز تمرکز کنید. راهبردهای بهداشتی خواب زیادی وجود دارد و عادات سالم شخصی هستند، اما هدفتان این است که هر روز در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید، یک روال منظم برای خوابیدن داشته باشید و سعی کنید فضای خواب راحت و بدون حواس پرتی ایجاد کنید. داروهای ADHD می توانند مانع خواب خوب شوند، بنابراین دوز مصرفی خود را در شب کاهش دهید. این همیشه واقع بینانه نخواهد بود، به خصوص اگر شب کار می کنید یا مطالعه می کنید، اما آخرین دوز خود را هر چه زودتر قبل از خواب مصرف کنید.

زمان بندی همه چیز است

داروهای ADHD از نظر سرعت شروع آنها و مدت زمان ماندگاری آنها متفاوت است. به احساس ذهن و بدن خود در ساعات بعد از مصرف توجه کنید.

اگر بعد از یک ساعت متوجه اوج تاثیرات شدید و باید در ساعت 9 صبح عملکرد مطلوبی داشته باشید، حتما دارو را حدود ساعت 8 صبح مصرف کنید. تعداد ساعاتی که طول می کشد تا از بین برود را پیگیری کنید و با پزشک خود در مورد زمان مصرف دوزهای اضافی صحبت کنید.

زمان ایده آل ممکن است ناخوشایند باشد، بنابراین یک برنامه ریزی کوچک می تواند کمک کند.

نکات حرفه ای: برای هر دوز آلارم های روزانه تنظیم کنید، وعده های غذایی را برنامه ریزی کنید و در صورت نیاز دارو را همراه خود داشته باشید.

اگر صبح ها تنبل هستید، دارو را در کنار تخت خود نگه دارید، تا بتوانید به هنگام بیدار شدن از خواب آن را مصرف کنید.

با زمان بندی بازی کنید تا زمانی که شیار خود را پیدا کنید.

گاهی اوقات، کمتر، بیشتر است

به یاد داشته باشید، میلی گرم بیشتر لزوماً به معنای مزایای بیشتر نیست. مصرف داروی بیش از نیاز مغز شما حتی می تواند علائم ADHD را بدتر کند.

بنابراین، همانطور که با پزشک خود برای یافتن دوز مناسب کار می کنید، گزینه های مختلف را آزمایش کنید – در صورت نیاز بالا بروید، اما همچنین از آن عقب نشینی کنید.

ممکن است تعجب کنید که دوز کمتر احساس خوبی دارد و همچنین کار می کند.

رهبری خود را دنبال کنید

در حین انجام این مانورهای ظریف کنجکاو باشید و به دقت توجه کنید. با هر تنظیم، درباره احساس و عملکرد خود یادداشت بردارید. بعدا از خودت تشکر میکنی

داروهای ADHD می توانند بسیار مفید باشند، و داروی مناسب همچنان می تواند برای شما وجود داشته باشد.

در عین حال، دارو برای همه مناسب نیست. در مورد آنچه می خواهید با خودتان صادق باشید. اگر رویکرد غیر دارویی را ترجیح می دهید، این نیز اشکالی ندارد!

نکته کلیدی این است که به برنامه درمانی خود امیدوار باشید و به آن ایمان داشته باشید – چه از داروهای ADHD استفاده کنید یا نه.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *