کیفیت تعامل میان والدین و کودک و بروز اختلالات روانی

کیفیت تعامل میان والدین و کودک و بروز اختلالات روانی : کیفیت تعامل میان والدین و کودکان رشد اجتماعی و عاطفی کودکان راپایه ریزی میکند. لذا، هیچ مصاحبه بالینی ای، بدون پرداختن به وضعیت خانه وروابط خانوادگی کامل نخواهد شد.
تعارض بین والدین و کودکان، به طور طبیعی در تمام مراحل رشدی رخ خواهد داد. برخی تعارضات و مشاجرات والد-کودک، ویژگی طبیعی حرکت تدریجی کودکان به سمت استقلال و ورود به دوران بزرگسالی است. با این وجود، برخی خانواده ها، به خصوص هنگام گذار کودکان به دوره نوجوانی، چیزی را تجربه میکنند که “تعارض معنی دار به لحاظ بالینی”  نام دارد. این شکل از تعارض والد-کودک، دارای ویژگیهای زیر است:

مشاجرات مکرر، عمدتا کلامی درباره مسایل گوناگون؛

ناکامی در ارائه راه حلهای رضایت بخش برای اختلاف نظرها؛

تعامل ناخوشایند یا توام با عصبانیت درباره موضوعات مورداختلاف؛

 احساسهای منفی فراگیر (مثل عصبانیت، ناامیدی، بیاعتمادی) در کودک و/یا والد.

تعارضاتی از این قبیل، می تواند بین کودکان و سایر اعضای بزرگسال خانواده که در خانه کودک زندگی می کنند نیز، رخ دهد؛ مانند والدین ناتنی، شریک یک تک والد ،یا سایر بزرگسالان مثل پدربزرگ/مادربزرگ.


پژوهش های فراوان نشان می دهند که بین تعارض خانوادگی از یک سو واختلال های عاطفی و رفتاری در کودکان، به خصوص اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، اختلال لجبازی و نافرمانی و اختلال سلوک ارتباطی نیرومند وجود دارد. علایم ODD  شامل انواع تعاملات منفی بزرگسال-کودک است؛ از این قبیل که اغلب با بزرگسالان جرو بحث می کند و اغلب به طور جدی سرپیچی می کند یا از تبعیت کردن ازدرخواستها یا قوانین بزرگسالان اجتناب می کند. سطوح پایین نظارت والدین نیز با رفتار پرخاشگرانه و ضداجتماعی مرتبط است.

تعارضات معنادار به لحاظ بالینی، بین اعضای خانواده و کودکانی که اختلالهای درونی کردن با ویژگی های افسردگی یا اضطراب دارند نیز، رخ می دهند. والدین کودکانی که اختلالات درون ریز دارند، ممکن است بیش حمایتگر باشند و از روشهای تربیتی استفاده کنند که بیش ازاندازه محدودکننده هستند؛ عاملی که خود می تواند به اضطراب و/یا کناره گیری اجتماعی منجر شود.گزارشات کودکان از تعاملاتشان با والدین و سایرین در خانه، می تواند دریچه هایی به سوی روابط خانوادگی باشد و برداشتهای آنان از قوانین و تنبیهات، الگوهای تربیتی را بیشتر آشکار می سازد.

دپارتمان پژوهش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

یک دیدگاه برای “کیفیت تعامل میان والدین و کودک و بروز اختلالات روانی”

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *