آیا دوری از فضای مجازی می تواند سلامت روان را بهبود بخشد؟

استراحت 3-7 روزه از رسانه های اجتماعی می تواند استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد.

فاصله گرفتن از رسانه های اجتماعی می تواند استرس، اضطراب، افسردگی و نگرانی های مربوط به تصویر بدن را بهبود بخشد.

محدود کردن استفاده از رسانه های اجتماعی به 15 تا 30 دقیقه در روز نیز افسردگی، اضطراب و ترس از دست دادن را کاهش می دهد.

استراتژی‌های محدود کردن استفاده از رسانه‌های اجتماعی شامل حذف برنامه‌ها، تغییر رنگ به مقیاس خاکستری یا خاموش کردن تلفن شما است.

استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند منجر به انتقاد از خود شود.

دوست من آلی، زنی در 20 سالگی، قوس احساسی جالبی را برای استفاده از اینستاگرامش تعریف کرد. در حین پیمایش، برخی از پست‌ها را الهام‌بخش یافت، اما پس از مدتی متوجه شد که گذراندن وقت در این برنامه باعث ایجاد احساس «سرخوردگی» در او می‌شود. آلی تصمیم گرفت اینستاگرام را به مدت یک ماه حذف کند. او منعکس کرد که در آن ماه، احساس “10 برابر بهتر” کرده است.

من کنجکاو بودم. آیا تجربه آلی معمولی بود؟ آیا شواهد تحقیقاتی وجود دارد که نشان دهد وقفه از رسانه های اجتماعی باعث می شود افراد احساس بهتری داشته باشند؟

تحقیقات نشان می دهد که وقفه های رسانه های اجتماعی می تواند برای سلامت روان مفید باشد

یک مطالعه تحقیقاتی در سال 2022 از 154 شرکت‌کننده (میانگین سنی 29.6 سال) خواسته شد یا به مدت یک هفته استفاده از رسانه‌های اجتماعی (فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر و تیک تاک) را متوقف کنند یا به طور معمول به استفاده از آن ادامه دهند. گروهی که از رسانه های اجتماعی فاصله گرفتند، اضطراب و افسردگی را به میزان قابل توجهی کاهش دادند، همراه با رفاه بیشتر.

در میان دانشجویان دانشگاه، یک مطالعه روی 555 شرکت‌کننده نشان داد که استراحت یک هفته‌ای از رسانه‌های اجتماعی به‌طور معناداری سطح استرس را کاهش می‌دهد، به‌ویژه برای افرادی که بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

یک مطالعه تحقیقاتی در سال 2022 بر روی دختران 10 تا 19 ساله نشان داد که یک وقفه سه روزه در شبکه های اجتماعی به طور قابل توجهی نظارت بر بدن آنها را کاهش می دهد (مثلاً نگرانی در مورد اینکه آیا لباس های آنها برای بدن آنها جذاب است یا خیر) و شرم از بدن آنها را کاهش می دهد و شفقت خود را افزایش می دهد.

چرا رسانه های اجتماعی شکسته می شوند سلامت روان را تقویت می کنند؟

استفاده از رسانه های اجتماعی اغلب شامل مقایسه خود با دیگران است و می تواند باعث مقایسه ظاهری، سرخوردگی شغلی و حسادت شود. یکی از دلایلی که کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند سلامت روان را بهبود بخشد، انتقاد از خود است. استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند انتقاد از خود را افزایش دهد، یک عادت روانی رایج که با بسیاری از مسائل بهداشت روانی مانند اضطراب، افسردگی، مصرف مواد، اختلالات خوردن و آسیب رساندن به خود مرتبط است.

راهکارهایی برای کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی

هر دو استراتژی “نرم افزار” و “سخت افزار” می توانند به افراد در مدیریت استفاده از رسانه های اجتماعی کمک کنند. به عنوان مثال، یکی از رویکردهای “نرم افزاری” حذف برنامه های موجود در تلفن شما اما نگه داشتن آنها در لپ تاپ یا رایانه رومیزی است. به طور مشابه، تغییر تلفن به مقیاس خاکستری می تواند استفاده را کاهش دهد.

یک رویکرد سخت‌افزاری می‌تواند شامل قرار دادن تلفن شما دورتر از بدنتان باشد (مثلاً در یک نقطه خاص در خانه، مانند تلفن‌های قدیمی) به جای اینکه در جیب خود قرار داشته باشید یا یک تلفن تاشو برای یک ماه امتحان کنید.

متوجه شده‌ام که وقتی برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی را روی تلفنم دارم، چندین بار در طول روز آن‌ها را بررسی می‌کنم و شاید بیشتر از آنچه می‌خواهم برایشان وقت بگذارم. تصمیم گرفتم دسترسی به آن حساب‌ها را در تلفنم حذف کنم تا اکنون فقط از طریق لپ‌تاپ به آن‌ها دسترسی داشته باشم. من هنوز هم چند بار در هفته حساب ها را چک می کنم، اما بسیار کمتر از زمانی که آنها در تلفن من بودند. اگر بیش از یک دستگاه دارید، این گزینه ممکن است استفاده از رسانه های اجتماعی را کاهش دهد.

من همچنین خوش شانس بودم که در یک استراحتگاه مدیتیشن شرکت کردم که در آن تلفن (و لپ تاپ) خود را به مدت هشت روز خاموش کردم (اعتکاف های کوتاه تری نیز وجود دارد). خانواده ام شماره مرکز مدیتیشن را در صورت نیاز به من داشتند. اگرچه مواقعی احساس می‌کردم که می‌خواهم تلفنم را چک کنم، اما بیشتر اوقات، این که به خودم اجازه می‌دهم فقط در یک مکان باشم، یک کار را در یک زمان انجام دهم، بدون اینکه احساس کنم ذهنم خیلی زیاد شده است، احساس آرامش می‌کردم. جهت های مختلف گزارش‌های دیگران از فاصله گرفتن از رسانه‌های اجتماعی و گوشی‌های هوشمند نیز چندین مزیت از جمله زمان بیشتر برای فعالیت‌های دیگر و افزایش وضوح ذهنی را نشان می‌دهد.

آیا استراحت کامل لازم است؟

تحقیقات نشان می‌دهد که محدود کردن استفاده از رسانه‌های اجتماعی در واقع می‌تواند رفاه و بهره‌وری را بهبود بخشد و کاربران سنگین بیشترین مزایای را تجربه می‌کنند. یک مطالعه روی 230 دانشجوی کارشناسی گزارش داد که شرکت‌کنندگانی که استفاده روزانه از رسانه‌های اجتماعی را به 30 دقیقه برای یک دوره دو هفته‌ای محدود کرده بودند، به میزان قابل‌توجهی افسردگی، تنهایی، اضطراب و ترس از دست دادن را تجربه کردند، در حالی که احساسات مثبت آنها افزایش یافت.

تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که کاهش استفاده از گوشی‌های هوشمند (و احتمالاً رسانه‌های اجتماعی) به مدت یک ساعت در هفته با افزایش رفاه و رضایت از زندگی مرتبط است که چهار ماه بعد حفظ شد. در مجموع، شواهد نشان می دهد که کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی یا استراحت می تواند مزایای معناداری داشته باشد که ممکن است در طول زمان پایدار بماند.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *