اختلال شخصیت مرزی

تاثیر اختلال شخصیت مرزی در روابط بین فردی

افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD) اغلب روابط ناپایدار دارند. خواه این رابطه عاشقانه باشد و خواه دوستانه باشد. روابط عاشقانه افراد مبتلا به BPD و شریک زندگیشان مجموعه ای منحصر به فرد از چالش ها را در برمی گیرد.
 علائم BPD می تواند باعث ایجاد تغییرات مداوم در هیجانات شود. به عنوان مثال ، یک فرد مبتلا به BPD امکان دارد مهربان و دلسوز باشد ، اما طی چند ساعت شاید وضعیت عاطفی او تغییر کند. ممکن است احساس دل گرفتگی یا آشفتگی کند. این می تواند موجب کناره گیری او از شریکی شود که به تازگی به او نزدیک شده است. افراد مبتلا به BPD می توانند با درمان و حمایت مستمر خانواده و شریک زندگیشان ، روابط موفقی داشته باشند.

در ادامه می خوانید که چگونه ممکن است شریک زندگی تان دارای BPD باشد، و دراین صورت چه کاری می توانید انجام دهید.

اختلال شخصیت مرزی چیست؟

اختلال شخصیت مرزی (BPD) یک بیماریست که بر نحوه پردازش هیجانات و واکنشهای روزمره شخص تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به BPD اغلب تکانشی هستند و هیجانات ناپایدار دارند. آنها ممکن است به صورت دوره ای پرخاشگری، اضطراب و افسردگی شدید را تجربه کنند.

این دوره ها می توانند چند ساعت به طول بیانجامند وحتی دوره های پایدارتری را به دنبال داشته باشند. این دوره ها همچنین می توانند چندین روز طول بکشند و بر کار، روابط یا سلامت جسمی فرد تأثیر منفی بگذارند. برخی از افراد مبتلا به BPD مستعد خودزنی ، تصادف و دعوا هستند. خودکشی نیز در بین مبتلایان به BPD بیشتر دیده می شود.

برای اینکه درک کنیم که یک فرد مرزی زندگی را چگونه تجربه می کند، باید بدانیم که برای او بازگشت به تعادل هیجانی بسیار دشوار است. وقتی اتفاق هیجان انگیز یا مثبتی رخ می دهد ، آنها ممکن است شادی بیشتری را برای مدت طولانی تر تجربه کنند.

اما برعکس این نیز صادق است: اگر اتفاق بدی رخ دهد ، امکان دارد روند بهبودی با مشکل مواجه شود. برای دوستان ، اعضای خانواده و شریک بالقوه  شخصی که مبتلا به BPD است ، این قله ها و دره های هیجانی ممکن است یک نا بسامانی به نظر برسد که می تواند منجر به روابط پرتنش و پر از درگیری شود.

چه می شود اگر با یک فرد مرزی در رابطه باشید؟

رابطه عاشقانه با شخصی که مبتلا به BPD است ، به یک کلام ، طوفانی است.تجربه ی نابسامانی و آشفتگی در این روابط دور از ذهن نیست. با این حال، افراد مبتلا به BPD می توانند فوق العاده دلسوز، با محبت و مهربان باشند. در حقیقت ، برخی از افراد این سطح از فداکاری شریک زندگی را خوشایند می دانند.

همچنین ممکن است یک فرد مبتلا به BPD بسیار شهوانی و مشتاق باشد که وقت زیادی را در کنار همسر خود بگذراند. در عین حال ، افراد مبتلا به BPD نسبت به رها شدگی یا پس زدگی حساس هستند.

بسیاری از آنها توجه زیادی به نشانه های عدم رضایت و یا میل به ترک از سوی همسرشان دارند.هنگامی که یک فرد مبتلا به BPD تغییر در احساسات شریک زندگی خود را احساس می کند ، چه واقعی و چه خیالی ، ممکن است فوراً عقب نشینی کند .آنها می توانند نسبت به چیزی که شخص بدون BPD به آن واکنش نشان نمی دهد، عصبانی شوند و صدمه ببینند. آنها حتی می توانند دچار وسواس شوند. مدیریت کردن این تغییرات هیجانی دشوار است.

 بعضی اوقات می توانند صحنه های ناخوشایند در ملا عام ایجاد کنند. رفتار تکانشی یک فرد مبتلا به BPD ممکن است آن شخص یا شریک زندگی آنها را نیز در معرض خطر قرار دهد.با این وجود ، ثبات یک شریک زندگی ممکن است بر حساسیت های عاطفی افراد مبتلا BPD تأثیر مثبت داشته باشد. این ممکن است مستلزم کار زیاد از طرف هر دو طرف باشد، اما روابط طولانی مدت و ازدواج برای افراد مبتلا به BPD امکان پذیر است.

چگونه BPD بر روابط شما تأثیر می گذارد

شایع ترین رفتارها و علائم BPD می تواند برای هر رابطه ای مضر باشد. اگر به این بیماری مبتلا شده باشید ، احتمالاً این موضوع را از قبل می دانید. افراد مبتلا به BPD به احتمال زیاد روابط عاشقانه زیادی دارند که غالباً کوتاه مدت هستند. این امر می تواند به این دلیل باشد که شما از ترس از اینکه شریکتان رابطه را قطع کند، عمداً این کار را زودتر انجام داده اید. این همچنین می تواند به این دلیل باشد که شریک زندگی تان توان رویارویی با این همه مشکل را نداشته است.

متداول ترین روش های درمانی برای BPD عبارتند از:

•روان درمانی

رفتار درمانی دیالکتیکی معمولاً برای افرادی که BPD دارند ، استفاده می شود. یک درمانگر به شما کمک می کند یاد بگیرید که با عقل و قضاوت درست به شرایط هیجانی پاسخ دهید. این باعث کاهش تفکر دوگانگی خواهد شد (این عقیده که همه چیز سیاه و سفید است) که بسیاری از افراد مبتلا به   BPD  آن را دارند.

•دارو

 هیچ دارویی برای درمان BPD وجود ندارد ، اما داروهای ضد افسردگی ، داروهای ضد اضطراب و داروهای ضد روان پریشی ممکن است به درمان برخی از علائم کمک کنند.

• بستری شدن در بیمارستان

 اگر علائم خودآزاری یا تفکر خودکشی از خود نشان دهید ، پزشک ممکن است شما را برای مشاهده و درمان فشرده بستری کند.  

ایجاد یک رابطه موفق در زمانی که یکی از طرفین رابطه دارای BPD باشد

اگر شما یا شریک زندگی تان BPD دارید ، می توانید روش هایی بیابید تا با چرخه های احساسی ناشی از این بیماری کنار بیایید. این می تواند به شما در ایجاد روابط بهتر و پایدارتر کمک کند.

راه های تقویت روابط  BPD

 • در مورد BPD اطلاعات کسب کنید.

بخشی از مراقبت از یک شریک مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، درک این است که آنها چه چیزی را تجربه می کنند. دانستن سطح اختلال هیجانی که آنها تجربه می کنند می تواند به شما کمک کند به روشی پاسخ دهید که هر دو شما را از نابه سامانی اضافی محافظت کند.

• به دنبال کمک حرفه ای باشید.

درمان می تواند به افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی کمک کند تا یاد بگیرند که بهتر احساسات و رویدادهایی را که باعث ناراحتی آنها می شود ،پردازش کنند. همسر افراد مبتلا به BPD همچنین می تواند از روان درمانی بهره مند شود. یک فرد حرفه ای می تواند به شریک زندگی کمک کند تا درک کند که چگونه واکنش نشان دهد ، درک کند و حامی باشد.

• حمایت عاطفی ارائه نشان دهید.

ممکن است فردی که مبتلا به BPD است به دلیل گذشته خود احساس انزوا کند. به شریک زندگی خود درک و صبوری را هدیه دهید.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *