روزمره نویسی

استفاده از ژورنال نویسی در درمان تروما

در دوره کرونا، چطور از ژورنال های الکترونیکی استفاده کنیم تا بیشتر طاقت بیاوریم؟

خاطره نویسی یک ابزار قدیمی برای رشد فردی است که معلمان، مشاورین، مربیان و بسیاری از افراد از آن برای کمک به یادگیری استفاده میکنند. این نوشتار میتواند روی یک روال منظم به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه یا هرزمان که لازم بود رخ دهد.

پیشرفت تکنولوژی تاثیرات زیادی روی حوزه روزمره نویسی گذاشته است. برخی درمانگران یک دفترچه خاطرات مشترک با برخی مراجعینشان دارند که مراجع هرزمان احساس نیاز کرد و یا هیجانی داشت در این فضای دونفره الکترونیکی آن را یادداشت میکند.

درمانگر یک پاسخ منظم به این نوشتارها میدهد.ثابت شده این کار برای رابطه درمانی خصوصا در شرایط خاص بسیار مفید بوده و در دوران کنونی حتی برای برخی، درمان بدون این روزمره نویسیها غیر ممکن بنظر می رسد.

پژوهشها روی اهمیت روزمره نویسی

در طول دهه های گذشته، تحقیقات زیادی روی روزمره نویسی و مزایای آن انجام شده است. روزمره نویسی آنلاین و استفاده از نوشته های بیانگر، ثابت شده که روی بهبود مشکلات موثرتر از نوشتن در مورد موضوعات خاص است.

علاوه بر این، روی کاهش نشانه های بیماریهایی مانند سرطان، ایدز، ارتریت روماتویید و آسم موثر بوده و به خودتنظیمی کمک میکند.

در حالیکه که یک دفتر مشترک، کار درمانگر و درمانجو را زیاد میکند، مزایای آن به قدری زیاد است که در کار با هر گروه سنی می توان از آن استفاده کرد.

مزایای روزمره نویسی عبارتند از:

پاسخ های هماهنگ:

پاسخ هماهنگ یعنی دادن توجه کامل و بدون قضاوت به دیگری که یک ارتباط حمایتگر را با پاسخ های کلامی و غیرکلامی فراهم میکند.در یک روال رشد شخصیتی سالم، بچه ها میزان زیادی از این هماهنگی را از مراقبینشان دریافت میکنند.

زمانی که چیزی مانع این تجربه هماهنگی شود، روال رشد مغز و دیگر جنبه های رشدی کودک آسیب می بیند. اگر یک نوزاد به میزان کافی توجه، محرک ، علاقه، مراقبت و صمیمیت، خصوصا با یک روال مشخص دریافت نکند یا اگر مراقبت کردن از او بطور ناگهانی به هردلیلی متوقف شود آن کودک ممکن است دچار ترومای رشدی شود.

بزرگترین هدف درمان تروما، دریافت واکنشهای هماهنگ در رابطه درمانی از سمت درمانگر است.  بسیاری از درمانجویان، خصوصا کسانی که در دوره کودکی ناملایمات زیادی را در ارتباط با والد اصلی تجربه کرده اند، اصلا درکی از هماهنگی ندارند. برخی دیگر گاه و بیگاه این هماهنگی با نیازها را تجربه کرده اند ولی به دلایل کلیدی دیگری دچار تروما شده اند.

خواندن روزمره نویسی مراجع به درمانگر کمک میکند تا نشانه های این ناهماهنگی را در نوشته های او پیدا کند و در آن زمینه های خاص بیشتر به کمک مراجع بیاید. خصوصا در ابتدای مراحل درمان، درمانجو گاهی چیزهایی مینویسد که نیاز به پاسخ سریع درمانگر دارد. در بحث مطالعه روزمره نویسی نمیتوان یک نسخه واحد برای همه پیچید و باید تفاوتهای فردی را در نظر گرفت. پس از گذشت مدتی، میزان نیاز مراجع به واکنش فوری مشخص می شود.

ارتباط بین جلسات:

یک ژورنال مشترک آنلاین بین درمانگر و درمانجو باعث می شود ارتباط دایمی بین آنها خصوصا بین جلسات برقرار باشد. این مساله برای برخی از بیماران بسیار حائز اهمیت است. بیمارانی که بازمانده های یک تروما هستند و یا با استرس زیادی در حال حاضر روبرو هستند، به این نوع حمایتها برای اینکه بتوانند از مرحله مدیریت به کمک دیگران به مرحله خود تنظیمی بروند نیاز دارند. این کار را گاهی با کمک تلفن نیز انجام می دهند.

خود-تنظیمی:

روزمره نویسی نیاز به بازتاب اتفاقات در ذهن دارد که باعث میشود سطوح بالاتر مغز به کار بیفتد. عمل تایپ کردن در یک ژورنال آنلاین به این دلیل که همزمان از هر دودست استفاده می شود  باعث ارتباط بیشتر بین لوب راست و چپ مغز میگردد. پردازش افکار و تایپ کردن اتفاقات روزمره نیازمند این است که مراجع از هیجانات شدیدش فاصله گرفته و در یک عمل اجرایی درگیر شود.

نوشتن اتفاقات روزمره باعث راه اندازی سیلی از احساسات می شود و بنابراین مهم است که درمانگر با توجه به شرایط افراد به آنها توصیه کند که این کار را انجام دهند.

خود ابرازگری:

برخی از مراجعان با بیان خود بصورت غیر مستقیم احساس راحتی بیشتری دارند. نوشتن افکارشان برای این افراد ساده نیست و حتی گاهی نوشته هایشان را به هیچکس نشان نمیدهند. در مورد این افراد می توان از روشهای کمتر مستقیم مثل استفاده از تصاویری که گرفته اند یا فیلمهایی که به آن احساس نزدیکی میکنند استفاده کرد.

گزارش پایدار و پویا از پیشرفت درمان:

ژورنال نویسی آنلاین به درمانگر کمک میکند بصورت در لحظه از اتفاقاتی که برای مراجع می افتد آگاه باشد. برای مثال اگر در مورد یک مراجع کودک، درمانگر و والدین یک ژورنال آنلاین داشته باشند، درمانگر می تواند در لحظه از وضعیت کودک و نیازهای او آگاه باشد. اگر اتفاقی در مدرسه برای او بیفتد و یا نیاز به مداخله فوری به تشخیص درمانگر وجود داشته باشد، این نوشتن آنلاین آن را ساده تر میکند.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که درمانگران تروما با آن مواجهند، نیازمندی حضور پررنگ و عمیق درمانگر در طول درمان تروماست. تنها فراهم کردن حمایت روانی اهمیت ندارد بلکه درمان باید همه جنبه های بهزیستی را مورد توجه قرار دهد تا ظرفیت درمانجو برای تحمل درد بیشتر شود و  بتواند مجددا تجربه لذت داشته باشد.

در نوع روتین درمان که شامل جلسات هفته ای یک بار است، فراهم کردن نیازهای بازماندگان تروما سخت است. برای درمانگر و درمانجو هم به دلایل زیادی سخت است که جلسات بیشتری در هفته درخواست کنند. دفترچه خاطرات آنلاین مشترک یک ابزار مناسب برای در ارتباط بودن دایمی بوده و برای مراجع پاسخهای هماهنگ با نیازش را فراهم میکند تا بتواند از درمان حداکثر استفاده را ببرد.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *