راهنمای جامع افراد در مورد حملات پانیک (حملات اضطرابی) از دیدگاه های مختلف

علل حملات اضطرابی

علل حملات اضطرابی: همه ما هر از گاهی اضطراب را تجربه می کنیم. گاهی اوقات به نظر می رسد که اضطراب به طور ناگهانی ظاهر می شود یا احساس می شود همه چیز را فرا می گیرد. این همان چیزی است که معمولاً از آن به عنوان حمله اضطراب یاد می شود. اگر تا به حال دچار حمله اضطراب شده اید، می دانید که چقدر می تواند چالش برانگیز باشد.

این تجربه ممکن است برای شما گیج کننده و گیج کننده باشد. ممکن است فکر کنید “چرا این اتفاق می افتد؟” ممکن است تعجب کنید که چه چیزی باعث می شود اضطراب شما تا این حد از کنترل خارج شود. این کاملاً قابل درک است، و درک علت حملات اضطراب می تواند مفید باشد – انجام این کار اغلب اولین قدم برای تسکین است.

بیایید نگاهی به علل و عوامل خطر حملات اضطراب بیندازیم، و چه کاری می‌توانید انجام دهید تا دوباره احساس کنید شبیه خودتان هستید.

حملات اضطرابی چیست؟

“حمله اضطراب” یک تشخیص رسمی نیست. برخلاف اختلالات اضطرابی مانند اختلال هراس و PTSD، حملات اضطرابی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) توسط انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) ذکر نشده است.

“حملات اضطرابی” بیشتر یک اصطلاح محاوره ای است که برای توصیف یک لحظه متمرکز اضطراب یا حمله ناگهانی علائم اضطراب استفاده می شود.

اکثر مردم حملات اضطرابی را با شرایط تهدید کننده زندگی یا فوبیای خاص مرتبط نمی دانند. حملات اضطراب ممکن است شامل احساسات قوی ترس و استرس باشد، اما معمولاً با افسردگی یا سایر اختلالات سلامت روان مرتبط نیستند.

حملات اضطراب در مقابل حملات پانیک

حملات اضطراب در بسیاری از علائم مشابه حمله پانیک، از جمله ضربان قلب سریع، عرق کردن، و افکار تند، مشترک است. حملات اضطرابی معمولاً اندکی شدت کمتری نسبت به حمله پانیک دارند و ممکن است محرک یا فوبیای خاصی نداشته باشند. حملات اضطراب معمولاً شامل ترس از مکان خاصی که در آن حمله رخ داده است، مانند حملات پانیک نیز نیست.

برای تشخیص اختلال هراس، بیماری های فیزیکی مانند تیروئید و مشکلات تنفسی باید رد شوند. معمولاً باید چندین حمله پانیک داشته باشید و حملات پانیک باید بر کیفیت زندگی و توانایی شما برای عملکرد خوب تأثیر بگذارد.

چگونه می توانید بگویید که دچار حمله اضطراب شده اید؟

گاهی اوقات حملات اضطرابی به آرامی و در طی چند روز بروز می کنند. مواقع دیگر، به نظر می رسد که آنها به طور ناگهانی وارد می شوند، گویی از حالت آبی خارج می شوند. هر دو نوع تجربه مشترک هستند. حملات اضطرابی فقط عاطفی یا ذهنی نیستند: آنها اغلب شامل برخی از علائم فیزیکی آشکار نیز هستند.

در اینجا برخی از علائم و نشانه های رایج حملات اضطرابی آورده شده است:

ضربان قلب تند

کف دست های عرق کرده

دهان خشک

حالت تهوع و ناراحتی گوارشی

تنگی نفس

سردرد و تنش عضلانی

افکار مسابقه ای

مشکل در خوابیدن

احساس تحریک پذیری و عصبانیت

احساس “در لبه”

احساس غرق شدن در استرس و ترس

علل حمله اضطراب چیست؟

درک اینکه چه چیزی باعث افزایش اضطراب شما می‌شود می‌تواند مفید باشد، زیرا هنگامی که بدانید چه چیزی باعث حمله اضطراب می‌شود، می‌توانید روی آن کار کنید، به این امید که از ادامه حملات اضطرابی جلوگیری کنید.

معمولاً حملات اضطرابی بیش از یک علت دارند—اغلب عوامل متعددی در آن واحد نقش دارند. به عنوان مثال، حمله اضطراب ممکن است زمانی رخ دهد که چند شب متوالی خوب نخوابیده باشید، بیش از حد معمول کافئین نوشیده باشید و در همان زمان حجم کاری شما انباشته شده باشد.

به عبارت دیگر، اغلب حملات اضطراب به دلیل “طوفان کامل” از شرایط ناگوار رخ می دهد.

اغلب، موقعیت‌های خاصی در زندگی و عوامل استرس‌زای زندگی عامل بروز حملات اضطرابی هستند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

استرس مالی

استرس شغلی یا رابطه

استرس در مورد حوادث جهان

کم خوابی

مصرف بیش از حد کافئین

اضطراب اجتماعی

تشخیص سلامتی ناراحت کننده

انتقال زندگی و بحران هویت

علاوه بر این، به نظر می رسد افراد خاصی تمایل بیشتری به اضطراب و حملات اضطرابی دارند. برخی از عواملی که ممکن است شما را مستعدتر کند عبارتند از:

ژنتیک، از آنجایی که اضطراب در خانواده ها ایجاد می شود

عدم تعادل شیمیایی، استرس مداوم می تواند ساختار هورمونی و عصبی ما را تغییر دهد

سابقه تروما یا PTSD

در نهایت، عوامل خطر خاصی وجود دارد که ممکن است شما را در برهه‌ای از زندگی‌تان احتمال حمله‌ی اضطراب را افزایش دهد:

داشتن شخصیتی خجالتی یا آزمایشی

داشتن سابقه بیماری های روانی، از جمله اختلالات اضطرابی مانند PTSD، اضطراب فراگیر، اضطراب اجتماعی

ناملایمات یا تجربیات آسیب زا، به ویژه در دوران کودکی

داشتن برخی شرایط سلامتی، از جمله عدم تعادل تیروئید یا مشکلات قلبی

مصرف موادی که باعث افزایش اضطراب می شوند، مانند کافئین یا داروهایی که علائم اضطراب را به عنوان عوارض جانبی دارند.

چگونه حملات اضطراب را درمان می کنید؟

اگر دچار یک حمله اضطرابی شده اید، و به خصوص اگر به یک مشکل تکرار شونده تبدیل شده است، ایده خوبی است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود ملاقات کنید تا هرگونه مشکل جدی پزشکی را که ممکن است باعث علائم شما شود، رد کنید. ارائه دهنده شما همچنین می تواند به شما کمک کند آنچه ممکن است باعث حملات اضطراب شما شود را بشناسید و در صورت نیاز شما را به یک متخصص سلامت روان ارجاع دهید.

همانطور که حملات اضطراب ممکن است بیش از یک علت داشته باشند، کاهش علائم اضطراب معمولاً رویکردی چند وجهی دارد. در اینجا چند زمینه وجود دارد که می توانید روی آنها تمرکز کنید.

روان درمانی

صحبت با یک درمانگر یکی از بهترین راه ها برای درک اینکه چه چیزی باعث حملات اضطرابی می شود است. درمانگر شما می‌تواند به شما کمک کند تا دریابید که چه نوع موقعیت‌هایی باعث اضطراب شما می‌شوند و می‌تواند به شما کمک کند تا روش‌های موثری برای مدیریت اضطراب پیدا کنید. انواع درمان شناخته شده برای کمک به حملات اضطرابی شامل درمان شناختی رفتاری (CBT) و مواجهه درمانی است.

دارو

گاهی اوقات منطقی است که دارو را در نظر بگیرید – چه به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت – برای کمک به مدیریت اضطراب خود. برای این کار باید از یک پزشک یا روانپزشک کمک بگیرید، زیرا روان درمانگران نمی توانند دارو تجویز کنند.

داروهای رایجی که برای درمان اضطراب استفاده می شوند عبارتند از داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب سریع الاثر مانند بنزودیازپین ها و بتابلوکرها.

مراقبه

یک متاآنالیز منتشر شده در Depression & Anxiety نشان داد که مدیتیشن می تواند تأثیرات مثبتی بر کاهش علائم اضطراب داشته باشد.6 اگر هرگز مراقبه نکرده اید و مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، ممکن است بخواهید برای شروع یک برنامه مدیتیشن هدایت شده را دانلود کنید. سعی کنید به مدیتیشن زیاد فکر نکنید: صرف چند دقیقه در روز با چشمان بسته در حالت نشسته یا دراز کشیدن می تواند معجزه کند.

تغییرات سبک زندگی

ما نمی توانیم همه جنبه های زندگی خود را کنترل کنیم، از جمله چیزهایی که باعث اضطراب می شوند، مانند درگیری در محل کار یا در روابط. اما موارد خاصی وجود دارد که می توانیم کنترل کنیم. ایجاد تغییراتی در سبک زندگی می تواند به ما در مدیریت اضطراب و کاهش حملات اضطراب کمک کند. مثلا:

کاهش مصرف کافئین خود را در نظر بگیرید

بهداشت خواب را به خوبی رعایت کنید تا هر شب به اندازه کافی بخوابید

هر روز هوای تازه دریافت کنید و سعی کنید به طور منظم در برخی حرکات یا ورزش قرار بگیرید

احساسات خود را با عزیزان مورد اعتماد در میان بگذارید زیرا حفظ احساسات دشوار در درون خود سالم نیست

زمان استفاده از موبایل را کاهش دهید

“مراقبت از خود” را به برنامه روزانه خود اضافه کنید، هر آنچه که برای شما معنی دارد – خواه حمام آب گرم چند بار در هفته، وقت گذاشتن برای خواندن یک رمان یا گذراندن وقت با دوستان خوب

سخن نهایی

حملات اضطرابی رایج هستند و درک علت بروز آنها می تواند به شما کمک کند تا تغییراتی در زندگی خود ایجاد کنید تا عود آنها را کاهش دهید یا به دنبال کمکی باشید که برای احساس بهتر نیاز دارید. با این حال، گاهی اوقات حملات اضطراب ناتوان کننده تر هستند، یا نشان دهنده چیز جدی تری هستند. اگر علائم جسمی شدیدی دارید، مانند علائم حمله قلبی، یا اگر حملات اضطرابی شما را از عملکرد روزانه باز می دارد، لطفاً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *