مصاحبه کردن با کودکان کم سن ( قسمت دوم)

مصاحبه کردن با کودکان کم سن ( قسمت دوم) : در تعاملات اجتماعی، اغلب کودکان 3تا 5ساله، میتوانند برای مدت کوتاه، در بازی های گروهی شرکت کنند. آنها از مرحله بازی موازی پیشرفت کردهاند و اکنون می توانند در بازیهایی که مستلزم بده-بستان با کودکان دیگر است، شرکت کنند.کودکان 3تا 5ساله، عاشق بازیهای مشترک و خیالی هستند.

بازیهای آنها اغلب شامل تقلید فعالیت های بزرگسالان (مانند مهمان بازی، بازی معلم و شاگرد،) بازی خیالی با اسباببازی (مانند ماشین بازی یا بازی با عروسک،) یا فعالیت های فیزیکی مشترک (مانند دوچرخه سواری، بازی در ساحل، دویدن و تعقیب و گریز) است.

از آن جا که کودکان به تازگی توانایی همکاری در فعالیت های اجتماعی را کسب کرده اند، روابط با همسالان، معمولا کوتاهمدت هستند و شامل جر و بحثهای فراوان و قهر و آشتی های مختلف می باشند.

بازی های خشن و پرجنب و جوش، در سنین برای پسران بسیار رایج هستند و ممکن است منجر به دعوا شوند. همسالان پرخاشگر، معمولا موردعلاقه نیستند؛ درحالیکه همسالانی که مشارکت می کنند، عواطف مثبت دارند و شخصیت مقبول دارند، پرطرفدار خواهند بود.

نشستن در سطح مساوی با کودک، موجب میشود که کودک در جریان مصاحبه بالینی، احساس آرامش بیشتری داشته باشد. برای تسهیل ارتباط، لازم است که طول و پیچیدگی سوالات را محدود کنید.

از سوالهای کوتاه و ساده استفاده کنید که شامل عبارات و کلمات مبهم نباشند و باید شامل فقط سه الی 5کلمه بیشتر از طول جملات عادی کودک باشد. این یه قاعده سرانگشتی خوب برای مصاحبه با کودکان سنین مختلف، به ویژه کودکان کم سال است.

به عنوان قاعده کلی دیگر، سوالهای بازپاسخ بپرسید که جواب آنها بله یا خیر نباشد. در مورد کودکان کم سن، سوالهای بازپاسخ باید متمرکز بر فعالیتها و موقعیتهای عینی و آشنا باشند. برای مثال، “توی مهدکودک، از همه بیشترچی رو دوست داری؟”؛ “تو مهدکودک، از چی خوشت نمیاد؟”

مصاحبه کردن با کودکان کم سن : مرکز مشاوره احیا

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *