مصاحبه کردن با کودکان کم سن

مصاحبه کردن با کودکان کم سن : به دلیل مهارتهای شناختی و ارتباطی محدود آنان این نوع مصاحبه بسیار دشوار است. وسایرروانشناسان رشدی، اوایل کودکی را با عنوان «دوره پیش عملیاتی» مشخص کرده اند زیرا کودکان 3تا 5ساله، فاقد توانایی استدلال عملیاتی مرحله بعدی هستند.

کودکان در مرحله پیشعملیاتی، قادرند تنها بر یک بعد از یک شئ یا موقعیت تمرکز کنند و بنابراین به راحتی تحت تاثیر تفاوت واقعیت و خیال، سردرگم میشوند. استفاده از عروسکها و شخصیتهای کارتونی، ارتباط با کودکان را تسهیل میکنند.

مثالی از این مورد، جملهای است که یک دختربچه 3ساله به پدرش گفت: «سگ آبی رو روی دستت بذار تا صحبت بکنه.» سپس او شروع به صحبت کردن با سگ آبی کرد. به دلیل محدودیت در حافظه، کودکان نمی توانند جزئیات را به درستی به خاطر بیاورند و ممکن است که صحبتهای آنان در مورد وقایع گذشته، ناقص یا نادرست باشد. آنها در ادامه دادن مکالمات طولانی هم مشکل دارند.

درمورد کارکرد اجتماعی- هیجانی کودکان 3-5ساله هاخودمحور هستند زیرا توانایی درک دیدگاه فرد دیگر و قرار دادن خود به جای اورا ندارند به دلیل ناتوانی در درک دیدگاه دیگران، مناسب نیست از کودکان بپرسیم که به نظرآنها، فرد دیگر در آن شرایط چه احساسی داشته است یا چه فکری کرده است. درعوض، بهتر است که سوالات اختصاصی تر بپرسیم در مورد این که چه اتفاقی افتاد و خود کودک چه احساسی داشت.

همچنین، بسیار مهم است که بدانیم، اگرچه کودکان دامنه وسیعی از احساسها را تجربه می کنند، کلمات کافی برای توصیف هیجان های خود ندارند و در عوض آنها را با اصطلاحات کلی تر مانند شاد، غمگین وعصبانی توصیف می کنند. نگرش کودکان در مورد درست و نادرست، وابسته به پیامدهای رفتاراست؛ کولبرگ این سطح از رشد اخلاقی را استدلال اخلاقی در سطح (پیش عرفی) می نامد.

برای مثال، «هل دادن یا زدن دیگران بد است چون بعد از آن شما تنبیه میشوید.» به عبارت دیگر، یک رفتار زمانی بد است که شما به خاطر آن تنبیه یا سرزنش شوید.

مصاحبه کردن با کودکان کم سن : مرکز مشاوره احیا

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *