کدام بیمار از کدام دفاع ها استفاده می کند ؟

کدام بیمار از کدام دفاع ها استفاده می کند ؟ بیماران در برابر مواجهه با احساسشان، با استفاده از انواع مختلف دفاع ها مقاومت می کنند؛ بنابراین، ما می توانیم در مورد سطوح مقاومت صحبت کنیم. زمانی که بیمار از نزدیک شدن به شما اجتناب می کند، درواقع او احساسی را نسبت به شما تجربه میکند که مشابه تجارب احساسی گذشته است.

مقاومت او مانعی است در برابر تجربه ی احساسش در مورد شما؛ بنابراین، وقتی به مقاومتی (رفتاری که از طریق آن، او از احساس خود نسبت به شما می گریزد) اشاره می کنیم، همیشه با سؤال هایی از این قبیل که چه احساسی نسبت به درمانگر دارد که باعث ساختن این دیوارشده است، کارمان را دنبال می کنیم. این فرآیند تا زمانی ادامه پیدا میکند که بیمار بتواند احساس خود را هرچه عمیق تر تجربه کند.

بیماران نسبتاً قوی تر:

 از دفاع های تاکتیکی و مانع شونده استفاده می کنند.دفاعها را شناسایی و آشکار کنید تا به احساس های بیمار دست پیدا کنید.

بیماران شکننده:

 ممکن است از دفاعهای شخصیتی، تاکتیکی و مانع شونده استفاده کنند اما با افزایش احساس و نگرانی، دفاع های مانع شونده سرانجام شکست می خورند. در پاسخ، بیماران به دفاع های پسرونده متوسل می شوند. به بیماران کمک کنید تا دفاع ها را مشاهده کنند؛و از آنها رها شوند تا بتوانند سطوح بالاتری از احساس را تحمل کنند.

بیماران به شدت مقاوم:

 صرفاً شناسایی و آشکارسازی دفاع ها به حل مشکل کمک نمی کنند. این بیماران از دفاع ها برای ساخت دیواری به منظور فاصله انداختن بین خودشان و درمانگر استفاده می کنند. به شیوههای ی که بیمار از طریق آن در درمان فاصله ایجاد می کند، اشاره کنید. اگر دفاع همچنان مقاومت کرد، با آن مواجه شوید.

در این صورت، به احتمال زیاد بیمار دفاع شخصیتی یا سد دفاعی ایجاد می کند. دفاع شخصیتی یا سد دفاعی را شناسایی کنید و سپس به کارکرد و بهای آن اشاره کنید. اگر بازهم دفاع مقاوم بود، با دفاع شخصیتی یا سد دفاعی مواجه شوید. در این صورت، نفوذ به احساس رخ خواهد داد.

کدام بیمار از کدام دفاع ها استفاده می کند : دپارتمان پژوهش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *